1394-02-14 07:39
1458
2
14187

تلاش دولتی ها برای مقابله با مطالبه مردمی انتشار فکت شیت ایرانی / بازی "کلاغ پر" با تفسیر ایرانی تفاهم هسته ای

کنار هم قرار دادن اظهارات مقامات دولت یازدهم در خصوص فکت شیت ایرانی تناقضاتی را به نمایش می گذارد که نشان دهنده یک بازی با کلمات برای فرار از انتشار فکت شیت ایرانی از سوی آن هاست.

 به گزارش گلستان ما به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، پس از 13 فروردین ماه و اعلام تفاهم لوزان از سوی 2 طرف مذاکره کننده، یکی از خواسته های مردمی در خصوص این اقدام دولت یازدهم انتشار تفسیر ایرانی از مذاکرات هسته ای بوده است.

آنچه که این موضوع را بیش از پیش برای مردم حساس تر و مطالبه انتشار فکت شیت ایرانی را با اهمیت تر کرد، انتشار فکت شیت آمریکایی بود که بالافاصله پست تفاهم لوزان از سوی مقامات آمریکایی منتشر شد.

متن فکت شیت آمریکایی به اندازه ای عجیب و دور از انتظار بود که پس از اعتراض نخبگان سیاسی داخلی و مردم،  برخی از افراد رده پایین تیم مذاکره کننده هسته ای ایران این فکت شیت را بی اعتبار خواندند.

حمید بعیدی نژاد  عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در این خصوص گفته بود: فکت شیت آمریکایی همانطور که مکررا بنده گفته ام و اعضای تیم مذاکره کننده بر آن تاکید کرده اند به هیچ وجه بیان کننده چارچوب مذاکراتی که کرده ایم، نیست.

 هر چند که برخی از مقامات رده بالای مذاکرات هم در خصوص فکت شیت آمریکایی اعتراضاتی را داشتند اما اعتراض خود را به صورت مستقیم اعلام نکردند.

انتقاد ها به فکت شیت آمریکایی تنها به ایرانیان ختم نشد و کار را به آنجا رساند که سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد تنها بیانیه مشترک هسته ای لوزان درباره مذاکرات هسته ای با ایران معتبر است.

هر چند که این سخنان از سوی طرف اروپایی مطرح شد اما آمریکایی ها تاکنون در خصوص انتقاد مطرح شده به فکت شیت آمریکایی سکوت کرده اند و در مواردی هم از آن دفاع کرده اند.

پافشاری آمریکایی ها  پس از اعلام تفاهم لوزان شرایط را به سمتی کشاند که بیش از پیش لزوم انتشار تفسیر تیم مذاکره کننده ایرانی از تفاهم لوزان احساس شد تا ابعاد تفاهم صورت گرفته برای افکار عمومی سریع تر روشن شود. با این وجود مقامات دولتی بارها از این مسئله سرباز زده اند و این مطالبه عمومی را نادیده گرفته اند.

سخنان ضد و نقیض دولتی ها در خصوص انتشار فکت شیت ایرانی در روزهای اخیر برای مخاطبین این مسئله را  القا می نماید که دولتی ها تمام تلاش خود را انجام می دهند تا از انتشار یک متن مکتوب تفسیری از تفاهم لوزان معاف شوند و بدین وسیله خود را از انتقاد های مردمی دور نگه دارند.

صالحی: ظریف در حال تدوین فکت شیت است

در یکی از اظهارات ضد و نقیض دولتی ها در خصوص فکت شیت، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود: آقای ظریف در حال تهیه فکت شیت هستند که در این فکت‌‌شیت خیلی از حقایق روشن می‌شود.

با این وجود اظهارات ظریف در خصوص فکت شیت نیز در نوع خود جالب توجه است.

ظریف: توافقی نشده که فکت شیت آن را منتشر کنیم

در حالی که علی اکبر صالحی از تدوین فکت شیت توسط ظریف خبر داده بود، محمد جواد ظریف از اساس وجود این فکت شیت را منکر شده و تاکید کرده است که "توافقی نشده که فکت شیت آن را منتشر کنیم".

اما پس از این اظهارات متفاوت و دارای تناقض، تمامی نگاه ها به رئیس جمهوری بود تا وی به عنوان رئیس دولتی که مقامات آن از انتشار فکت شیت سرباز می زنند، در این خصوص اظهار نظر نماید.

روحانی: فکت شیت ایرانی قبل از آمریکا منتشر شد

روحانی در جریان سفری که در روزهای گذشته به استان فارس داشت در این خصوص گفت: فکت‌شیت ایرانی قبل از آمریکا منتشر شد. شبی که تفاهم بین ایران و ۱+۵ انجام شد و بیانیه‌ای که در لوزان اعلام شد، یک ساعت قبل آن خبرگزاری‌ها فکت‌شیت ایرانی را منتشر کردند؛ همه خبرگزاری‌های ما یک فکت‌شیت را اعلام کردند و همان را هم رسانه‌های خارجی اعلام کردند.

 وی تأکید کرد: نمی‌دانم برخی حافظه‌شان ضعیف شده است چرا که قبل از آمریکایی‌ها ما فکت‌شیت خود را اعلام کردیم. بنابراین ما اعلام کردیم و روشن است، منتها برخی شبهه‌‌ای ایجاد و مسائلی را مطرح کردند، ضمن اینکه ما نظرات خود را به ‌صراحت گفتیم. وزیر امور خارجه ما و رئیس سازمان انرژی اتمی به‌تفصیل نظرات ایران را اعلام کردند، حال اگر می‌خواهید مصاحبه‌های آنان را دوباره منتشر کنید تا فکت‌شیت دوم منتشر شود.

بازی کلاغ پر برای فکت شیت ایرانی

کنار هم قرار دادن اظهارات مقامات دولت یازدهم در خصوص فکت شیت ایرانی تناقضاتی را به نمایش می گذارد که نشان دهنده یک بازی با کلمات برای فرار از انتشار فکت شیت ایرانی از سوی آن هاست.

به نظر می رسد که دولتی ها برای فرار از اعلام تفسیر ایرانی توافق هسته ای دست به یک بازی کلاغ پر زده اند که در نهایت به این جا ختم شود: فکت شیت ایرانی پر!

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

ابوذر

شما از طرف کدام مردم حرف میزنید مردم همانهایی هستند که حماسه 24 خرداد را خلق کردند نه هر کس موافق شما باشد

0
0
پاسخ
1394-02-14 08:41
روشنگر

سلام.لطفا از طرف مردم مطلب نزنید.....مردم درباره ارائه فکت شیت هیچ مطالبه ای ندارند.....دلواپسان خواهان هستند نه کسی دیگری...مردم به تیم مذاکره کننده که اکثرا هم از تیم گذشته هستند آنهم به مدیریت دکتر ظریف اعتماد دارند.....حتما مصلحتی است که شما و ما نمی دانیم پس بی جهت دلواپس نباشید..

0
0
پاسخ
1394-02-14 15:17

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.