1393-05-29 09:21
2507
22
1364
با 145 رای موافق و 110 رای مخالف؛

رضا فرجی دانا از وزارت علوم برکنار شد

وزیر علوم با 145 رای موافق و 110 رای مخالف از کسوت وزارت علوم برکنار شد و از این وزارت خانه رفت.

به گزارش گلستان ما ، در جلسه امروز استیضاح وزیر علوم، علی لاریجانی که ریاست مجلس را بر عهده داشت رای اعتماد فرجی دانا را به رای گذاشت که نمایندگان ملت در بهارستان با 145 رای موافق فرجی دانا را برکنار کرد.

در این جلسه که از ساعت 8 صبح آغاز شد نمایندگان موافق و مخالف استیضاح در مدت زمان مشخص خود سخنان خود را مطرح کرده و سپس وزیر علوم نیز به مدت 3 ساعت از خود دفاع کرد.

گفتنی است؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور ، علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، گودرزی وزیر ورزش و جوانان و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی فرجی دانا را همراهی کردند.

طرح استیضاح با امضا 62 نماینده در صحن علنی مجلس بررسی شد.

این استیضاح از تیرماه کلید خورد، اما علیرغم رایزنی های نمایندگان برای رفع دغدغه هایشان در خصوص دانشجویان ستاره دار، بورسیه ها ، مدیران جنجالی سیاسی بودن دانشگاهها، کاهش رتبه علمی ایران، با پا فشاری مواضع خود هفته گذشته اعلام وصول شد.

این استیضاح با رایزنی لاریجانی یک ماه به تعویق افتاده بود که امروز بررسی و رضا فرجی دانا از کسوت وزارت علوم برکنار شد.

* متن کامل طرح استیضاح

متن کامل طرح استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیات

احتراماً همان‌گونه که مستحضر هستید دانشگاه‌های کشور محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلی تولید علم و دانش در کشور است و به واسطه همین ارزش و اهمیت است که حضرت امام (ره) دانشگاه را کارخانه انسان‌سازی و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبری معظم انقلاب اسلامی، اسلامی شدن آن را خواستار شده و تولید علم و تسریع در دانش‌اندوزی علم را از اولویت‌های ایران اسلامی برشمردند.

با عنایت به شرایط ویژه کشور و ضرورت عبور عزت‌مدارانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی نظام سلطه به رهبری آمریکا، لزوم آرامش و دقت‌نظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیط‌های علمی صد چندان می‌نماید با کمال تأسف شیوه مدیریت جناب آقای فرجی‌دانا وزیر محترم علوم،‌ تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویه‌ای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاه‌ها در راستای تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم هم تعارض دارد و حاصلی جز عقب‌افتادگی علمی کشور و بی‌ثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهاب‌آفرینی در جامعه نخواهد داشت که نشانه‌های آن کاملاً آشکار است.

از این رو ما امضاکنندگان، مطابق اصل 89 قانون اساسی به دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری به علت عدم پایبندی ایشان به رویه‌های قانونی مصالح کشور، مشی اعتدال و وعده‌های داده شده در زمان رأی اعتماد مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهم‌سازی بستر و ترویج افراطی‌گری در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی هستیم.

1- عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته‌شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی و متأسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد ردّ صلاحیت شده در این دوره‌ها علیرغم تأکید مراجع ذی‌صلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی از اساتید اخراج‌شده توسط هیأت‌های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذی‌ربط دانشگاهی

2- اعزام گروه‌های سیاسی بعضاً دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌ها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه‌ها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها برخلاف رویه‌های جاری شورایعالی انقلاب فرهنگی برخلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری

3- منصوب نمودن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88 در مسئولیت‌های مهم ستادی ‌وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه‌ها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها

4- عدم مواجه درست با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایشات شدیداً قومی و تجزیه‌طلبانه در محیط‌های دانشگاهی و احیای برخی تشکل‌های افراطی و آشوب‌طلب.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

دوست شما

خبر شما اشتباه است دقت کنید اصلاح کنید ایشان برکنار شد نه اینکه مجددا وزیر شد

0
0
پاسخ
1393-05-29 09:32
Moh

آن‌کسی که باید استیضاح می شدآقای فرجی‌دانا نبود بلکه نماینده‌های تندرو مجلس هستند که در تمام مدت سال‌های ۸۸ تا ۹۲ بی‌قانونی‌هایی توسط وزارت علوم آقای احمدی‌نژاد انجام شد،سه هزار پرونده بورسیه،از تحصیل محروم کردن دانشجوها، بازنشسته‌کردن اجباری اساتید، ممنوع التدریس کردن اساتید، اخراج اساتید و ... نمونه‌ای از اتفاقاتی است که توسط وزارت علوم احمدی‌نژاد رخ داد. چگونه بود که مجلس شورای اسلامی در برابر تمام این اتفاقاتی که افتاد صرفاً نظاره‌گر بوده و هیچ کاری و بازخواستی نکرد؟ اگر بگوییم که مجلس از این اتفاقات اطلاعی نداشته قابل توجیه نیست. اگر بگوییم که مجلس اطلاع داشته و سکوت کرده باید بیشتر پاسخگو باشد؛ بنابراین فرجی دانا نباید پاسخگو باشد بلکه باید مجلس در قبال عملکردش پاسخگو باشد.

0
0
پاسخ
1393-05-29 05:55
مهدی

فرجی دانا رفت تا بورسیه های غیر قانونی حق جوانان زحمت کشیده را بخورندو کسی نتواند اعتراض کند.دانا رفت تا نادانها بدون زحمت کشیدن به بالاترین سمت های علمی برسند. وقتش رسیده دولت نیز دست به کار شده و این اقوام افراد بی تقئای منفعت طلب را از بورسیه منع و ا ز دانشگاه اخراج کند. روحانی باید شجاع باشد و در مقابل بی تقوایی و بی عدالتی باستد

0
0
پاسخ
1393-05-29 05:57
اهل گرگان

مجلس نشینان منتظر پاسخ مردم در انتخابات بعدی باشند. آن روز دور نیست!

0
0
پاسخ
1393-05-29 10:57
میقان

احسنت بر نمایندگان دلیر. پایان باد اعتدال و اصلاحات

0
0
پاسخ
1393-05-29 14:07
محمدی

درود بر مجلس.مرده باد خاتمی و موسوی و کروبی

0
0
پاسخ
1393-05-29 14:09
ملک

احسنت بر حجت الاسلام طاهری بزرگوار و دکتر نظری مهر.رای همیشه شمایید.روحانی تیمت رو بردار و برو

0
0
پاسخ
1393-05-29 14:10
ملک

گر منتقدی باش ، ولیکن به جهنماشک تو چکیده‌ست به دامن ؟ به جهنم!دلواپس فردای وطن گشت برادر؟زخم است به جان وی و بر تن؟ به جهنم!صلحی که نمودیم ، نیارزد به پشیزیکوبیدن آب است به هاون ؟ به جهنم!ما پسته خورانیم ، شما غصه خورانیددر شهر گرانی شده ؟ اصلاً به جهنم!ماشین چو گران است ، مکدر شده باشمماندید چو در له‌ شده آهن ، به جهنم!ما جمله دل‌آرام ، شدیداً همه شادیمبشنید کسی مطلب موهَن ؟ به جهنم!اندر صف ناجور سبد له ‎شده ‎گانیدکم آبی و کم نانی و کلاً به جهنم!تعلیق شد آنگونه اگر هسته‌ایِ مابشنو تو زمن فوری و آناً ، به جهنم !

0
0
پاسخ
1393-05-29 14:15
Moh

گرفتن "دانا" از دولت "دانایی"

0
0
پاسخ
1393-05-29 19:19
Moh

[quote name="محمدی"]درود بر مجلس.مرده باد خاتمی و موسوی و کروبی[/quote]چه ربطی داشت!!

0
0
پاسخ
1393-05-30 04:09
سیاسی

اگه دانا بود وزیر این دولت نمیشد نشون میده خیلی ..........

0
0
پاسخ
1393-06-02 12:35

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.