1398-02-04 13:34
1079
0
62779
گزارشی از سیاست تحریمی کاخ سفید علیه ایران؛

هشدار به ترامپ برای بی ثبات کردن اوضاع جهان/ آیا آمریکا می‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند؟

اقدامات خصمانه و تند آمریکایی ها که به طور سلسله وار شروع شده و سبب بی ثبات سازی جهان شده نگرانی کشورهای مختلف را در بر داشته است.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ آمریکا دیرزمانی است که با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رویای صفر کردن فروش و صادرات نفت ایران را در سر می پروراند. سال گذشته اما این اقدام با شکست روبرو شد. آمریکایی ها در این زمینه برای کم کردن تبعات شکست خود ناگزیر به معافیت دادن به برخی از کشورها برای وارد کردم نفت ایران کردند. حالا بعد از مدت ها از شکست این موضوع دوباره برای این اقدام تلاشی مزبوحانه به خرج داده‌اند کوششی که حالا بازهم با برخورد سیاسی برخی از کشورها روبرو شده است. برخی از همپیمانان آمریکا در مناطق مختلف هم از کاخ سفید خواسته اند که آنان را از این موضوع معاف کنند.

تلاش دوباره برای رویای آمریکایی که به گل نشست 
سرانجام آمریکا اعلام کرد معافیت نفتی کشورهای وارد کننده نفت از ایران را تمدید نخواهد کرد، امری که از همان ابتدا وقوع آن مشخص بود. روز گذشته《پمپئو》 وزیر خارجه آمریکا پس از عدم تمدید معافیت نفتی ایران توسط کاخ سفید در نطقی اعلام کرد:《ما در تلاش هستیم که درآمد نفتی ایران را به صفر برسانیم و در این ارتباط هیچ معافیت نفتی را دیگر برای هیچ کشوری تمدید نمی‌کنیم.امید ما آینده‌ای بهتر برای ایران است. تحریم‌ها 10 میلیارد دلار از درآمد ایران کم کرده است.اقدام ما به معنای جدی بودن ماست.》
صفر کردن نفت ایران به عنوان یکی از صادر کنندگان بزرگ نفت و گاز در جهام به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مزبور این مسائله غیر ممکن است و آمریکا تنها می توان این رویا را با کاهش تا مقطعی به سرانجام برساند که همین موضوع هم تبعاتی چون گران شدن قیمت جهانی نفت و بی ثباتی اقتصادی را در بر خواهد داشت. برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی که به کاخ سفید قول دادند که با افزایش تولید نفت خود جایگزین ایران شوند توان محدودی دارند و سعودی ها تا مقطع زمانی محدودی می توانند برای سیاست دیوانه وار آمریکایی ها آتش به چاه های نفت خود بزنند و در آینده این امر امکان پذیر نیست.
سه ضلع تحریم نفتی آمریکا علیه ایران 
این اقدام آمریکا سه ضلع مشخص دارد. ضلعی از آن به عربستان و امارات وصل می‌شود که قرار است کمبود سهمیه ایران در بازار جهانی را پر کنند.ضلع دیگر آن کشورهای وارد کننده نفت از ایران هستند که پس از این برای تهیه نفت با مشکل روبرو می‌شوند و ضلع دیگر مواضع روسیه و چین در این خصوص است.
از این سه ضلعی که مطرح شد عربستان و امارات هنوز نتوانسته اند به قول های خود به آمریکایی ها جامعه عمل بپوشانند. بازار جهانی و کشورهایی که از ایران نفت می خرند مانند کره جنوبی و ترکیه نیز از این موضوع یا به طور قاطع یا درخواستی امتناع کرده اند. 
در همین رابطه، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در این باره گفت: «تصمیم آمریکا برای پایان بخشیدن به معافیت‌ها برای واردات نفت از ایران به تقویت صلح و ثبات در منطقه کمکی نمی‌کند و به زیان مردم ایران تمام می‌شود.ترکیه تحریم‌های یکجانبه و سیاست‌های تحمیلی را از سوی دیگران در مورد روابطش با همسایگان نمی‌پذیرد.»
وزارت خارجه کره جنوبی نیز در واکنش به اعلام تمدید نشدن معافیت برای خریداران نفت ایران اعلام کرد که سئول در همه سطوح در حال مذاکره با واشنگتن برای تمدید معافیت خود از تحریم های آمریکا است.
وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد: «دولت کره جنوبی در همه سطوح در حال مذاکره با ایالات متحده برای تمدید معافیت ها بوده است و تلاش های خود را در این زمینه تا ضرب الاجل دوم (12 اریبهشت ماه) ادامه می دهد.»
هشدار به آمریکا درخصوص بی ثبات کردن اوضاع جهان 
اما چین بزرگترین وارد کننده نفت از ایران است که به‌ شدت از این اقدام آمریکا انتقاد کرد. چین اعلام کرد تحریم‌های آمریکا بر خریداران نفت ایران باعث تشدید آشفتگی در خاورمیانه خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در واکنش به تمدید نشدن معافیت برای خریداران نفت ایران تاکید کرد همکاری های اقتصادی چین و ایران با رعایت قوانین بین المللی ادامه خواهد یافت.
در همین زمینه، یک بانک انگلیسی به آمریکا هشدار داد توقف صادرات نفت ایران بازار جهانی را با مشکل عرضه مواجه خواهد کرد. بانک بارکلی پیش‌بینی کرد در پی عدم تمدید معافیت‌ها از تحریم نفتی ایران بازار جهانی نفت در کوتاه‌مدت با مشکل عرضه مواجه خواهد شد.
تصمیم دولت آمریکا به عدم تمدید معافیت‌ها احتمال دارد باعث فراتر رفتن متوسط قیمت نفت برنت از 70 دلار در سال جاری میلادی شود. تا به اینجا با وجود فشارهایی که ترامپ به مقامات سازمان اوپک وارد کرده است سه دلار به قیمت نفت افزوده شده است که در بلند مدت پیش بینی می شود که توان بازار باعث تشدید این قیمت طلای سیاه می شود. 
برخی از کارشناسان عنوان می کنند که ترامپ درصدد کشاندن ایران به پای میز مذاکره است اما خروج وی از برجام و تحریم هایی که علیه ایران وضع کرده است و همچنین تجربه تلخ مذاکره آمریکا و کره شمالی به اضافه رفتار بی منطق آمریکا همه سد راه مذاکره است. کارشناسان آمریکایی از جمله «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه دولت اوباما مطرح می کنند که بازگشت آمریکا به برجام تنها می تواند به روند آرام سازی فضا کمک کند اما ترامپ اوضاع را ملتهب می کند و از سوی دیگر فکر می کند که با سیاست زور و تزویر می تواند ایران را به پای میز مذاکره بکشاند. 
انتهای پیام/ 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.