1393-09-02 11:34
1962
2
6149

حکم "گردن زدن با شمشیر" برای شیخ نمر

نمر النمر که در عربستان به مرگ محکوم شده، قرار است از طریق "گردن‌زدن با شمشیر" به مجازات برسد. این واعظ به اتهام "اغتشاش در میان شیعیان و کمک به کشورهای خارجی برای دخالت در امور عربستان" محاکمه شده است.

به گزارش گلستان ما ، دادستان کل عربستان سعودی، در دادخواست خود علیه رهبر مذهبی شیعیان عربستان تقاضا کرده بود که اعدام نمر باقر النمر به شیوه‌ فجیع‌تری صورت گیرد: این که ابتدا سر از بدن او جدا ‌شود و سپس پیکر بی‌سرش، در چهارراه‌های اصلی شهر به نمایش همگان در آید.
قضات "دادگاه ویژه جزایی عربستان"، ولی به بریدن سر این واعظ با شمشیر رای دادند. در دادخواست دادستان، از این واعظ به عنوان "یاغی" و رهبر جنبش اعتراضی شیعیان در مناطق سنی‌نشین شرق این کشور، نام برده شده است.

پس از صدور رای، صدها تن از هواداران النمر در شهر زادگاه این واعظ، به خیابان‌ها رفتند و دست به تظاهرات زدند. نمر النمر، در میان جوانان شیعه عربستان که بیشتر در مناطق نفت‌خیز شرق این کشور ساکن هستند، از نفوذ چشمگیری برخوردار است.

شیعیان تنها ۱۵ درصد کل جمعیت مسلمان سنی‌مذهب این شیخ‌نشین را تشکیل می‌دهند. در عربستان سعودی، برپایی تظاهرات ممنوع است.

خواست‌های رهبر شیعیان عربستان

نمر النمر فعالیت‌های انتقادی خود را پس از آغاز موج اعتراضی در کشورهای عربی موسوم به "بهار عربی"، شدت بخشید و شیعیان را به تظاهرات علیه خاندان پادشاهی آل سعود در این جزیره فراخواند. او در سخن‌رانی‌های خود همواره از اعمال تبعیض شدید در مورد شیعیان در این کشور انتقاد ‌کرده و خواهان برابری حقوق میان شیعیان و سنی‌ها است.

به گزارش دویچه‌وله، مسلمانان شیعه در عربستان سعودی، از دست‌یافتن به مقامات ارشد دولتی، سیاسی و امنیتی محرومند. در ماه‌های گذشته، شمار درگیری میان شیعیان و گروه‌های دیگر که اغلب به دستگیری و زندانی‌شدن معترضان حتی کودکان شیعه‌مذهب می‌انجامد، افزایش یافته است.

"انتخابات آزاد"

نمر النمر که در شرق این کشور زندگی می‌کند، در سخنرانی‌ خود در فوریه‌ سال ۲۰۰۹ به مقامات سعودی هشدار داد که اگر «شان و حیثیت ما به ما بازگردانده نشود، من شیعیان را به جدایی از عربستان فرا می‌خوانم. کرامت ما مهم‌تر از تمامیت کشور است.»

او در این سخن‌رانی خواهان برگزاری یک "انتخابات آزاد" شد. برای خاندان وهابی آل سعود، پادشاهی و وحدت عربستان از اهمیت زیادی برخوردار است. وهابی‌ها بیم آن دارند که موج اعتراضات در خاورمیانه، به مرزهای این شبه جزیره‌ شیخ‌نشین هم برسد.

به گفته‌ کارشناسان سیاسی، این خطر به دلیل آن که شیعیان عربستان از سوی هم‌مذهبان خود در کشور همسایه‌ آن، بحرین پشتیبانی می‌شوند، منتفی نیست. در بحرین، یک اقلیت سنی مقتدر، بر اکثریت شیعه‌مذهب این کشور حکومت می‌کند. / ایسنا

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

اوقچی

با سلامتجزیه طلبی به عنوان یک جرم در هیچ کشوری موضوعیت حقوقی ندارد. اما افرادی که در این باره تلاش می کنند با اتهام های مرتبط با تجزیه طلبی مانند اغتشاش محاربه تشویش اذهان عمومی و.. مجازات می شوند. حال ببینیم که اگر کسی در هر کشوری مثلا در چین یا روسیه و یا هند و یا در کشور عزیزمان سخنرانی مرتبط با تجزیه طلبی ایراد کند مجازاتش چیست ؟آیا بهتر نیست از این قضیه به موضوع نگاه کنیم ؟

0
0
پاسخ
1393-09-02 11:53
معبرسایبری فندرسک

از مقتل خوانی بهاره رهنما حمایت میکنیمhttp://sayberi174.persianblog.ir/post/1635/

0
0
پاسخ
1393-09-02 14:32

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.