1397-10-28 10:17
896
0
60449
گزارشی از افول قدرت نرم کاخ سفید؛

دنیا برای خبرنگاران ناامن‌تر می‌شود/ ترامپ از حمایت قاتلان خاشقچی به الگوبرداری از آنان رسید/ مرضیه هاشمی چرا بازداشت شد؟/ آمریکا یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران

بازداشت مرضیه هاشمی که از نوع برخورد مستقیم و سخت با یک خبرنگار است از سوی کشوری که مدعی حقوق بشر بوده و با این ابزار به کشورهای متخاصم خود فشار می آورد به خوبی نشان می دهد که آمریکا نقطه ضعف بزرگی در این حوزه دارد.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ چندی است که گویی جهان بین الملل با همه معاهدات و اعلامیه‌های حقوق بشری و خصوصا تاکید بر جریان آزاد اطلاعات و حمایت از اصحاب رسانه‌ برای خبرنگاران ناامن تر شده است. ماجرای قتل فجیع «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی که در کنسولگری عربستان ناپدید شد به طوری که گفته می شود جسد وی توسط قاتلانش مثله و بعد نابود شده است، دنیای رسانه را منفجر کرد. قتل خاشقچی البته آبرویی برای عربستان سعودی نگذاشت اما آمریکایی‌ها با این احوال از شریک استراتژیک یا بهتر بگوییم «گاو شیرده» خود حمایت کردند با این استدلال روشن «دانلد ترامپ» که آمریکا نمی تواند دست از سود سرشاری که عربستانی‌ها به این کشور سرازیر می کنند، دست بردارد. پول‌های سعودی ها توانست آنان را نجات دهد و امروز «بن سلمان» در صدد آن است که پایه‌های قدرت خود را مستحکم تر کند.

وضعیت مرضیه هاشمی در زندان آمریکا چگونه است؟

خانواده مرضیه هاشمی، مجری وخبرنگار پرس تی وی خبر داد‌ه‌اند وی که برای دیدار خانواده اش به آمریکا رفته بود توسط پلیس آمریکا بدون هیچ توضیحی دستگیر شده؛ حجابش را برداشته اند و به دست و پایش مانند جنایتکاران غل و زنجیر زده اند!

از حال و روز وی که توانسته با خانواده‌اش تلفنی صحبت کند این بر می آید که به وی گوشت خود برای خوارک روزانه‌اش داده‌اند که وی به عنوان یک مسلمان نپذیرفته که از این غذا استفاده کند و درخواست کرده که نان خالی به او بدهند که از این کار امتناع شده است. همچنین به او اجازه نداده‌اند که حجابش را حفظ کند و وی برای این منظور از تی شرتی که به او داده‌ بودند برای حفظ حجابش استفاده کرده و یک لباس آستین کوتاه به او داده‌اند که در زندان به تن کرده است.

مرضیه هاشمی چرا دستگیر شد؟

مرضیه هاشمی مانند دیگر خبرنگاران و اصحاب رسانه وارد خاک میهن خود شد و دستگیر و زندانی شد. آمریکایی‌ها که همواره نسبت به زندانی شدن و دستگیری خبرنگاران خصوصا در کشورهایی که با آنها خصومت دارند چنان با حساسیت بالا رفتار کرده اند که گویی مهترین مساله برای کاخ سفید حضور آزادانه خبرنگاران است اما وقتی خود با خبرنگارانی از جمله مرضیه هاشمی روبرو شده به شدت سعی در منکوب کردن صدای مخالف دارد. به خوبی استاندارد دوگانه آمریکایی را در برخورد با حقوق بشر و آزادی بیان می بینم.

مرضیه هاشمی پیشتر نیز درباره نحوه برخورد پلیس آمریکا با خود وقتی به خاک این کشور قدم می گذاشته اشاره کرده است و بیان کرده که همیشه با او برخورد بسیار بدی شده و ساعت‌ها او و همراهانش را مورد بازجویی قرار می دادند. اینبار نیز وی برای دیدن خانواده اش به آمریکا رفته بود، با همین برخورد روبرو شد که البته حالا به زندانی و غل و زنجیر کردن دست و پایش نیز منجر شده است.

از سوی دیگر خبرنگاران ایرانی که در آمریکا برای کسب اطلاع حضور می یابند نیز با محدودیت‌های زیادی روبرو هستند. در همین زمینه ویزای کاملا محدودی به آنها داده می شود که تنها می توانند به نقاط محدودی از خاک آمریکا پا بگذارند و اگر از این محدوده خارج شوند، دستگیر و زندانی و اخراج می شوند.

ماجرای اخراج «کامران نجف‌زاده» خبرنگار صداوسیما از فرانسه نیز یکی از همین موارد است که به خوبی نشان می دهد غربی‌ها چگونه از افشای حقیقت ترس دارند و همچنین چطور با شعار آزادی بیان و اشاعه حقیقت در کشور خود برخورد می کنند. ماجرای اخراج نجف زاده از فرانسه از آنجا آغاز شد که «جی دشموخ» خبرنگار خبرگزاری فرانسه، به دلیل رفتارهای غیر حرفه ای و غیر رسانه ای و رعایت نکردن چارچوب ها و موازین قانونی مطابق با پروتکل های بین المللی از کشور اخراج شد و دولت فرانسه نیز به تلافی این رفتار قانونی دولت ایران، با رفتاری خارج از عرف و قانون و با گسیل پلیس به در منزل، نجف زاده را مجبور به اخراج از فرانسه نموده است.

آمریکا یکی از کشورهای خطرناک برای خبرنگاران

انتشار گزارش سالانه وضعیت تهدیدات علیه روزنامه‌نگاران در سال 2018، نشانگر افزایش 15 درصدی مرگ فعالان این صنف در سال 2018 و نیز ورود ایالات متحده آمریکا به جمع کشورهای خطرناک برای فعالیت روزنامه‌نگاران برای نخستین بار است.

بر اساس این گزارش در سال 2018 تعداد 63 روزنامه‌نگار حرفه‌ای حین انجام وظیفه و پوشش خبری رویدادها به قتل رسیده‌اند. 17 خبرنگار غیرحرفه‌ای و دستیار رسانه‌ای – 13 خبرنگار حرفه‌ای و 4 دستیار رسانه‌ای ) نیز به دلیل فعالیت اطلاع‌رسانی و خبرنگاری در سال 2018 کشته شده‌اند که با جمع کردن این دو رقم تعداد کشته‌ها به 80 نفر می‌رسد.

یکی از نکات کم‌سابقه در گزارش امسال، افزوده شدن نام ایالات متحده آمریکا به جمع کشورهای خطرناک برای فعالیت خبرنگاران است.

بر اساس این گزارش در سال 2018 ایالات متحده آمریکا پس از افغانستان، سوریه، مکزیک،یمن و هندوستان، ششمین کشور خطرناک برای فعالیت خبرنگاران است. در این سال 6 خبرنگار یا دستیار رسانه‌ای (5 خبرنگار و 1 فیلمبردار) در آمریکا به قتل رسیده‌اند.

در حمله مسلحانه تابستان امسال به روزنامه‌ای در شهر "آناپولیس" ایالت مریلند آمریکا 4 خبرنگار به ضرب گلوله مهاجم کشته شدند. یک خبرنگار– مجری تلویزیونی-  در کارولینای شمالی و فیلمبردار رسانه‌ای نیز در ماجرای گزارش توفان‌های تابستان اخیر در آمریکا به دلیل سقوط درخت و در سانحه جان باخته‌اند.

جالب اینجاست که این کشور در کنار کشورهای جنگ زده ای مثل یمن که با مشکلات مضاعفی روبرو هستند برای خبرنگاران خطرناک هستند و آمار نشان می دهد که کشتار خبرنگاران در آمریکا از کشورهای جنگ زده هم بیشتر است!

دیپلماسی ایرانی چه کاری می تواند برای خبرنگار پرس تی وی انجام دهد؟

پس از اینکه خبر بازداشت و زندانی کردن مرضیه هاشمی در رسانه‌ها منتشر شد، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: « دستگیری خبرنگار پرس تی‌وی در آمریکا سیاسی و غیرقابل قبول است.»

 وی افزود: «سوء رفتار آمریکا نشان می دهد این کشور به هیچ اصولی پایبند نیست و حقوق کسانی که سیستم سیاسی‌شان را مورد انتقاد قرار می دهند، به رسمیت نمی شناسد و اکنون تبدیل به کشوری خطرناک برای خبرنگاران شده است.»

همچنین ظریف گفت بازداشت مجری ایرانی سیاسی است و باید بلافاصله آزاد شود.

اما به نظر می رسد که موضوع زندانی کردن مجری و خبرنگار شبکه پرس تی وی بایستی به طور قانونمند در مجامعه بین الملل و حقوق بشری در دستور کار دیپلماسی کشورمان قرار بگیرد و دیپلمات‌های کشورمان در گفتگو با رسانه‌های مطرح غربی نسبت به محدود کردن آزادی بیان با دستگیری خبرنگارانی چون مرضیه هاشمی انتقاد کنند. شنیدن صدای اعتراض نسبت به برخورد خارج از حقوق بشری آمریکا به گوش جهانیان می تواند این کشور را نسبت به برخورد اینچنینی با خبرنگاران باز دارد.

صدای افول آمریکایی بلند شده است

برخورد اینچنینی که از نوع برخورد مستقیم و سخت با یک خبرنگار است از سوی کشوری که مدعی حقوق بشر بوده و با این ابزار به کشورهای متخاصم خود فشار می آورد به خوبی نشان می دهد که آمریکا نقطه ضعف بزرگی در این حوزه دارد. آمریکا با حضور ترامپ در کاخ سفید به طور کلی وجهه خود را از دست داد و چهره بدون روتوش این کشور نیز در مجامع جهانی به نمایش گذاشته شد.

آمریکا با چنین رفتاری بیشتر خود را در جهان رسوا می سازد. بازداشت خبرنگار پرس تی وی نشان از نوعی قدرت نرم ایران و استیصال و اقدام منفعلانه آمریکایی‌ها برای مقابله با چنین امری دارد. درواقع هر رسانه‌ای مانند پرس تی وی که حقیقت را برای افکارعمومی جهان بازگو کند برای آمریکا خطرناک جلوه می کند. هرچند که دستگیری هاشمی بیشتر از اینکه سبب شد تا جلوی قدرت نرم ایران گرفته شود، کارکرد معکوس داشت و حالا آمریکایی ها هم باید پاسخگوی رفتاری غیرانسانی باشند که با یک خبرنگار انجام داده اند.  

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.