1397-09-01 21:19
503
0
58996
تصمیم جدید: هیئت رییسه و استعفای جمعی؛

حذف زودهنگام تیم ملی از جام ملتها؟

احتمال فراوان با کناره‌گیری مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال، این ورزش پرطرفدار به سمت تعلیق از ادامه فعالیت خواهد رفت.

 به گزارش گلستان ما به نف از ورزش سه”، تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان در ساختار اداری کشور این روزها گریبان فوتبال ایران را گرفته است. موضوعی که در چند روز اخیر باعث انتشار گزارش‌های مفصل و فراوانی در رسانه‌های مختلف شده است و تقریبا بیشتر فوتبال‌دوستان از آن خبر دارند.

اما حالا بیشتر از گذشته خطر تعلیق تمامی فعالیت‌ها، بیخ گوش فوتبال ایران حضور دارد و آن‌ را تهدید می‌کند.

یک هفته قبل بود که سیدرضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک ایران بعد از جلسه طولانی مدتش با مسعود سلطانی‌فر و مهدی تاج اعلام کرد ریاست فدراسیون فوتبال با استناد به ماده ۶۰ اساسنامه خدمات مدیریت کشور می‌تواند به کارش ادامه دهد که این مسئله مقدمه ای بر توافق هیئت رییسه فدراسیون برای کار شد ؛ موضوعی که بلافاصله پشیمانی وزارت ورزش را در پیش داشت؛ چراکه با ادامه فشار مجلس، مسئولین ارشد این وزارتخانه دوست ندارند پای موضوع استقلال فدراسیون و مستثنی شدن آن از قانون بازنشستگی بایستند. کما اینکه همین حالا هم یک یا دو رییس فدراسیون با عدم استعفا و یا برگزاری مجمع فوق‌العاده برای انتخاب ریاست جدید خللی در کار سئول نشینان وارد کرده و آن‌ها را به دردسر انداخته‌اند.

از توافق داخلی تا فشار خارجی

روز شنبه در جلسه هیئت رییسه فدراسیون مصوب شد با چراغ سبز کمیته المپیک،  اعضا به دلیل عدم دریافت حقوق و حضور نیمه وقت بر سر کار خود باقی بمانند که ضمنا در این توافق داخلی مقرر شد که برای تصدی پست مهم دبیرکلی نفر جدیدی به فدراسیون بیاید؛ اما حالا این توافق به هم خورده است. موضوعی که در روز سه‌شنبه طی نامه‌ای دیگر ملغی اعلام و به تاج گفته شد که تمامی اعضای بازنشسته هیئت رییسه هم باید استعفا دهند. با این حال رییس فدراسیون شخصا باز هم می‌تواند به کار خود ادامه دهد؛ اما این بار با دست خالی. بی شک ریزش ناگهانی ساختار فدراسیون با رفتن بیشتر اعضا، ضربه‌ای کاری به تاج وارد و در روند مدیریتی او اختلال ایجاد می‌کند.

گویا در این میان از تاج خواسته شده  است با برگزاری مجمع فوق‌العاده و با حالتی بسیار محترمانه، کناره‌گیری خود از ریاست فدراسیون را اعلام کند و دست وزارت ورزش را برای انتخاب فرد جدید باز بگذارد؛ اما رییس اصفهانی فوتبال ایران تمایلی به پذیرش این دستورات ندارد و قصدش همراهی با هیئت رییسه برای استعفاست.

همه با هم می روند ؟

مهدی تاج همراه با هیئت رییسه ۱۰ نفره فدراسیون تصمیم گرفته‌اند تا روز اجرای رسمی قانون منع به کارگیری بازنشستگان (15 آذر) بر سرکار باقی بمانند و سپس همگی با هم استعفا خواهند داد که در صورت رخ دادن این اتفاق، فوتبال ایران به احتمال فراوان و با توجه به حساسیت فیفا بر روی این موضوع به تعلیق نزدیک خواهد شد و تیم ملی در فاصله ۵۰ روز مانده به جام ملت‌های آسیا از دور مسابقات کنار رفته و حضورش در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

این مسئله با توجه به حساسیت فیفا نسبت به مسائل فوتبال ایران اجتناب ناپذیر است؛ چرا که این نهاد بین المللی استقلال فدراسیون ها را با شدت و سختگیری دنبال می کند.

تصمیم نهایی

در انتها انتظار می‌رود که مسئولین مربوطه چه در فدراسیون و چه در وزارت ورزش و مجلس تصمیم عاقلانه‌ای اتخاذ کنند و خطر تعلیق را از سر فوتبال ملی و باشگاهی باز کنند. به خصوص حالا که وضعیت خوبی برای تیم ملی به وجود آمده است و ایران می‌تواند با تکیه بر ستارگان جوان خود حسرت ۴۴ ساله قهرمانی در آسیا را پایان دهد و افتخاری تازه در تاریخ فوتبال ایران ثبت کند.

صد البته مسئله حفظ استقلال در فدراسیون فوتبال و تن ندادن به امری خلاف اساسنامه ، به خودی خود واجد ارزش است که البته در فضای هیجان زده فعلی کسی متوجه آن نیست و همانطور که نمایندگان مجلس آن را به چسبیدن به میز تفسیر می کنند، مخاطبان فوتبال هم نمره خاصی به آن نداده اند.

مسئولیت تعلیق را بپذیرید

در روزهای گذشته در حالی دستور برگزاری مجمع فوق العاده به تاج ابلاغ شده که او مشخصا تمایلی به این کار ندارد و شاید پایان این ماراتن همان استعفای جمعی باشد؛ چیزی که غیرقانونی هم نیست. در این بین فقط باید یک نهاد، مثلا مجلس، ریسک تعلیق احتمالی فوتبال ایران را بپذیرد و مسئولیت آن را بردارد تا اگر چنین اتفاقی رخ داد، جایی برای پاسخ به هواداران فوتبال ایران وجود داشته باشد.
بخصوص که چند نماینده محترم برخلاف باورهای ما قویا معتقدند همه چیز در مذاکره با فیفا حل می شود.

نویسنده: علیرضا ابراهیمی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.