1397-08-14 10:53
777
0
58482
گزارشی از مصادیق افول قدرت نرم آمریکا؛

زنی که چهره واقعی کاخ سفید را در سازمان ملل به نمایش گذاشت/ چرا قدرت نرم آمریکا رو به افول رفته است؟

قدرت نرم آمریکا در دوره ترامپ با توجه به تشدید جنگ سخت آمریکا رو به افول رفته است.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ حضور «دونالد ترامپ» در صدر قدرت در کاخ سفید علاوه بر اینکه باعث مشکلاتی در سطح جهان شده، دارای ابعاد جالب توجهی هم بوده است. عریان سازی سیاست سیاه ایالات متحده از جمله این موارد قابل توجه بوده است. دوراقع بعد از اینکه «دونالد ترامپ» به جای رئیس سیاه کاخ سفید یعنی «باراک اوباما» نشست، آمریکا «قدرت نرم» و «جنگ روانی» آمریکا علیه کشورهایی مانند ایران نابود شد. ابزاری که آمریکایی ها پیشتر سیاست های سیاه خود را علیه بشریت به راحتی انجام می داد دیگر از دست آنان با سیاست های کاخ سفید در دوره ترامپ خارج شد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اذعان بسیاری از سیاسیون و جامعه شناسان معتبر دنیا مبنی بر فرسوده شدن و از بین رفتن «قدرت نرمِ» امریکا گفتند: «قدرت نرم امریکا به معنای «اقناع و قبولاندن نظر خود به کشورهای دیگر»، اکنون در ضعیف ترین موقعیت ممکن قرار دارد و بخصوص از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور فعلی امریکا نه تنها ملتها بلکه دولتهای اروپا، چین، روسیه، هند، افریقا و امریکای لاتین نیز با تصمیم های امریکا صراحتاً مخالفت می کنند.»

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: «اکنون نه تنها اقتدار معنوی و قدرت نرم امریکا رو به افول است بلکه اقدامات رئیس جمهور عجیب و غریبِ فعلیِ امریکا، «لیبرال دموکراسی» را نیز که پایه تمدن غرب است، بی آبرو کرده است.»

در ادامه به برخی از موارد مصداقی درباره افول قدرت نرم آمریکا می پردازیم.

خروج آمریکا از برجام: ایران و 6 کشور مطرح جهانی از جمله آمریکا در مدت زمان نسبتا طولانی که پشت سر آن مذاکرات سالیان زیادی وجود داشت، توافقی را با امتیاز دهی دو طرف به سرانجام رساندند. برجام حاصل این توافق بود که در آن رآکتور اراک با بتن پر شد تا تحریم های بانکی، نفتی و ... ملغی شود. پیشتر آمریکا به نقض تعهدات خود در برجام در زمان اوباما با اعمال و تصویب تحریم های موازی با برجام می پرداخت.

در همین باب کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی بعد از شش ماه اجرای برجام گزارش داد که آمریکایی ها با اعمال تحریم های موازی سعی در بی خاصیت کردن برجام دارند. دستگاه دیپلماسی کشور نیز در این باره برای انتقاد از طرف آمریکایی بیان می داشت که این تحریم ها روح برجام را نقض کرده است.

اما با روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید همه پرده‌ها کنار رفت و رئیس جمهور آمریکا نه تنها از برجام خارج شد بلکه در روز جمعه 11 آبانماه تمامی تحریم‌هایی که دربرجام روی کاغذ برداشته شده بودند را دوباره علیه ایران برگرداند.

قتل خاشقچی و حمایت آمریکا از عربستان با موضوع فروش اسلحه: لیبرال دموکراسی همیشه از آزادی بیان به طور نمایشی هم شده حمایت می کرد. البته همواره استاندارد دوگانه ای را در این زمینه لحاظ می کرد. استانداردی که در آن اگر آزادی برای کشوری مانند عربستان می بود، با سکوت همراه می شد اما برای کشور ایران خصوصا جهت تقویت اپوزیسیون مورد استفاده قرار می گرفت. با افشای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار اهل عربستان این رویه آمریکا به وضوح آشکار شد. در برابر این حرف که آمریکا باید از آزادی مدنی و مطبوعاتی حمایت کند، دونالد ترامپ بیان کرد که نمی توان با تحریم عربستان خودمان را در حوزه فروش اسلحه تنبیه کنیم.

حمایت از کشورهای استبدادی با کلید واژه دوشیدن گاو: ترامپ که به عنوان یک تاجر دیوانه در جهان شناخته می شود، برای سود و زیان تنها کار می کند. سود و زیان فیزیکی و مالی تنها در ذهن ترامپ می گنجد وی حتی حاضر نیست برای اعتبار و وجهه آمریکا از یک پول سیاه هم بگذرد. 

با توئیت ها و حرف های ترامپ درباره عربستان که آنرا به گاوی که باید این کشور را دوشید تعبیر کرد دیگر همه نسبت به نیت واقعی آمریکا در ارتباط با عربستان که کشوری استبدادی است، باخبر شدند.

چهره واقعی آمریکا در سازمان ملل: «نیکی هیلی» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل یکی از عوامل افول قدرت نرم این کشور باید به حساب آورد. این زن چهره واقعی و خصمانه آمریکا در سازمان ملل را نشان داد. اقداماتی که نیکی هیلی برای تشدید جنگ و نه صلح یعنی بر خلاف آن چیزی که سازمان ملل شکل گرفته است در این سازمان انجام داد باعث شد تا چهره آمریکا در جهان بیش از پیش مخدوش شود. حتی در این باب «آنتونیو» گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز نسبت به افول قدرت نرم آمریکا ابراز نگرانی کرد و آنرا خطرناک توصیف کرد. برخی دلایل مختلفی را برای استعفای هیلی از این سمت عنوان کرده اند اما به نظر می رسد افول قدرت نرم آمریکا به سبب اقدامات خصمانه و بی رحمانه این زن سبب شد تا برای کناره گیری وی اقدام کند.

تشدید جنگ سخت آمریکا علیه کشورهای مختلف: آمریکا علاوه بر ایران جنگ سختی را علیه کشورهای دیگر به راه انداخته است که چهره خصمانه آمریکا را بیش از پیش نمایان ساخته است. در ابتدا شاهد چالش میان آمریکا و کره جنوبی تا حد تهدید به جنگ بودیم که بعد از مدتی به موضوع مذاکره با میانجی گری برخی کشورها مثل چین انجامید. رهبر دو کشور با هم دیدار کردند و اما آمریکایی ها بیش از پیش ثابت کردند که اهل مذاکره نیستند. از سوی دیگر آمریکا علیه کشورهایی مانند ترکیه نیز اقدام کرده است. تحریم های امریکا علیه ایران با تهدید کشورهای مختلف برای همراه نشدن با ایران همراه شده است. در این راستا حتی شرکای اروپایی آمریکا نیز تا حدودی سعی می کنند که خود را چهره بدی که امریکا از خود بروز داده است، نشان دهند. آمریکا با پافشاری بر روی جنگ سخت درواقع ترمز قدرت نرم خود را کشیده است و حالا جهان با چهره واقعی آمریکا بیشتر آشنا شده است.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.