1397-07-30 08:56
708
0
58053
گزارشی از جدیدترین اقدام "رژیم قانون شکن"؛

پیام ترامپ به جامعه جهانی با خروج از پیمان‌های بین‌المللی/ از یونسکو و برجام تا عهدنامه مودت و توافق منع موشک‌های هسته‌ای با روسیه

عطش خروج یکجانبه آمریکا دردوران ترامپ از پیمان های بین المللی تمامی ندارد و دامن«توافق موشک های میان برد» را نیز گرفت.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ آمریکایی ها از زمان حضور «دونالد ترامپ» در کاخ سفید نشان داده‌اند که به هیچ پیمانی پایبند نیستند و از این روز سعی می کنند فقط منافع خود را تامین کنند. عدم تعهد پذیری آمریکایی ها پیشتر اگرچه به صورت پنهانی بود اما حضور ترامپ در کاخ سفید همه پرده ها راکنار زد. آمریکایی‌ها همواره نشان داده اند که از این پیمان ها و تعهدهای بین المللی برای کسب منافع خود سوءاستفاده می کنند. یکی از این موارد موضوع حقوق بشر است که همواره ایالات متحده درباره آن استاندادر دوگانه داشته است. در حال حاضر موضوع عربستان به خوبی نشان دهنده همین نوع استاندارد است. درحالی که عربستان سعودی با حمله به یمن ویرانی و مرگ را برای این کشور به بار آورده است و هر ساله بسیاری از زنان و کودکان یمنی به دلیل قحطی و بیماری هایی مثل وبا جان خود را از دست می دهند اما آمریکا همیشه به سبب سود فروش اسلحه به عربستان حامی خاندان آل سعود بوده است.

اخیرا مرگ «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در ترکیه جامعه جهانی را متاثر کرد اما پاسخ ترامپ به این موضوع این بود که ما نمی توانیم خود را مجازات کنیم و از سود و تجارت اسلحه با عربستان صرف نظر کنیم. بسیاری امروز می پرسند اگر کشوری که دشمن آمریکا بود این وقایع را رقم می زد کاخ سفید همین موضع را دوباره اتخاذ می‌کرد.

نگاه کوتاهی به تصمیمات نسنجیده رئیس جمهور آمریکا نشان می دهد وی علاقه خاصی به نقض قوانین پیشین دارد. وی این کار را از ملغی کردن دستورات و مصوبات دولت «باراک اوباما» شروع کرد، از آن جمله قوانین مهاجرت آمریکا را تغییر داد و قانون موسوم به «اوباما کر» را  که دستاورد بزرگ اوباما به شمار می رفت لغو کرد. وی بدون توجه به توصیه های اطرافیانش همچنان به اقدامات مشابه مشغول است و منتقدان را نیز از دم تیغ می گذراند.

چهره آمریکا زمانی بیشتر نمایان می شود که این کشور بدون توجه به طرف مقابل از تعهدات و توافقات که روزگاری خود امضاء کرده است به راحتی بیرون می آید.

در ادامه به توافقاتی که آمریکا در زمان ترامپ خارج شده می پردازیم.

آمریکا از یونسکو خارج شد

در مهرماه سال 1396 بود که خبرگزاری فرانسه گزارش داد آمریکا با این بهانه که « یونسکو، دشمن اسرائیل است' از سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد خارج شد.

در این زمیان «هیدر نویرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام این خبر گفت که واشنگتن با تشکیل هیاتی نظارتی در یونسکو که مقر آن در پاریس است، شرکت می کند.

وی افزود: این هیات نظارتی جایگزین هیات اصلی آمریکا در یونسکو می شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم نوشت که مقامات آمریکایی به این خبرگزاری گفته اند که آمریکا از یونسکو خارج شده و این اقدام را به دنبال اعتراض های مکررش به قطعنامه های صادر شده از سوی این نهاد فرهنگی سازمان ملل اتخاذ کرده است، آمریکا همه این قطعنامه ها را «ضد اسرائیلی» دانستند. اسرائیل هم به همراه آمریکا از یونسکو خارج شد.

در سال 2011 به دنبال آنکه یونسکو «تشکیلات خودگردان فلسطین» را به عضویت خود درآورد؛ آمریکا هم تامین بودجه این سازمان را متوقف کرد اما وزارت خارجه آمریکا همچنان دفترش را در مقر یونسکو در پاریس حفظ کرد و همچنان از پشت صحنه در سیاست گذاری های این سازمان نقش داشت.

اعلام تصمیم آمریکا برای خروج از یونسکو دقیقا زمانی انجام گرفت که یونسکو در حال رای گیری برای انتخاب مدیرکل جدید خود بود. مقامات آمریکایی به دفعات بیانیه هایی در محکوم کردن قطعنامه های یونسکو صادر کرده بودند.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، (به فرانسوی: Organisation des Nations unies pour l'éducation, la science et la culture  ) که به‌طور خلاصه یونسکو (UNESCO)  نامیده می‌شود، یکی از سازمان‌های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که در سال ۱۹۴۵ تشکیل شد. هدف این سازمان کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری بین‌المللی در زمینه‌های آموزشی و علمی و فرهنگی و تربیتی به منظور افزایش احترام به عدالت و قانون‌مداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد است.

خروج آمریکا از برجام بعد از عدم عمل به تعهداتش

رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی ضمن طرح ادعاهای بی‌اساس علیه ایران، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ابتدای سخنرانی خود بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم و تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد و در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد ایران پیشتاز اصلی حمایت از تروریسم در جهان است.

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در موعد تعیین سرنوشت برجام در ادامه ادعاهای خود گفت: ایران همچنان به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای و ساخت وسایل پرتاب آنهاست.

ترامپ با بیان اینکه برجام به پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای ایران کمک کرد و در عین حال از فعالیت‌های ایران در منطقه نیز جلوگیری نکرد، مدعی شد توافق ایران قرار بود آمریکا و متحدانش را در برابر بمب هسته‌ای ایران محافظت کند، اما این توافق نمی‌تواند مانع دستیابی ایران به خطرناکترین سلاح‌ها شود.

البته پیش از خروج آمریکا از برجام در زمان ترامپ امریکایی ها در زمان باراک اوباما همواره برجام را نقض و با اعمال تحریم های موازی سعی در بی خاصیت کردن این توافق کردند. مقامات ایرانی هم همواره ازدبه کردن های آمریکایی ها و همچنین خلل در روح برجام سخن گفتند. به هر حال با خروج یکجانبه آمریکا از برجام چهره واقعی آمریکایی مشخص شد.

خروج آمریکا از عهدنامه مودت

«مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور از پیمان مودت ایران و ایالات متحده که بیش از ۶۰ سال پیش امضا شده بود، خارج می‌شود.

پومپئو گفت این تصمیمی است که ۳۹ سال به تعویق افتاده بود.

پیمان مودت ایران و آمریکا مبنای شکایت ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری علیه تحریم‌های تازه آمریکا بود.

ساعاتی پیش از اعلام این خبر، دیوان بین‌المللی دادگستری در حکم مقدماتی خود در پرونده شکایت ایران از آمریکا، ضمن پذیرفتن بررسی این پرونده، خواهان رفع موانع صدور اقلام بشردوستانه مانند دارو و تجهیزات پزشکی به ایران از سوی آمریکا شده بود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در واکنش به تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان مودت، حکومت آمریکا را "رژیم قانون‌شکن" خواند.

عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین دولت شاهنشاهی ایران و دول متحده آمریکا" در ٢٣ مرداد سال ۱۳۳۴ بین نمایندگان دو کشور امضا شد و همان سال به تصویب مجالس شورای ملی و سنا و بعدا به امضای شاه رسید و جنبه قانونی یافت.

این پیمان تنها عهدنامه و رشته دیپلماتیک میان ایران و آمریکا بود که بعد از قطع رابطه دو کشور در حدود چهار دهه پیش به جا مانده بود. این پیمان از زمان خروج یکی از طرفین از آن به مدت یک سال اعتبار دارد.

خروج ایالات متحده از پیمان تجاری شراکت فرا آتلانتیک (تی‌پی‌پی)

ترامپ با امضای دستوری اجرایی رسما فرمان خروج ایالات متحده از پیمان تجاری شراکت فرا آتلانتیک (تی‌پی‌پی) را صادر کرد. این خروج در شرایطی انجام گرفت که نفوذ چین در منطقه آسیا اقیانوسیه در حال افزایش است.

کارشناسان ضمن ابراز تاسف از این اقدام تاکید کردند چنین تصمیم نابخردانه ای موجب فاصله گرفتن واشنگتن از متحدان و رقبای آسیایی‌اش می شود.

آمریکا و ۱۱ کشور دیگر بیش از ۷ سال بر سر این پیمان مذاکره و گفت‌وگو کرده بودند. پیمانی که جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ میلیون نفر را شامل می‌شود و گستره تاثیرش مستقیما ۴۰ درصد کل مناسبات اقتصادی جهان را در بر می‌گیرد.

ترامپ در توجیه این اقدام گفت دولتش به جای پیمان‌های جمعی، از این پس به دنبال پیمان‌های تجاری دو جانبه با کشورهای مختلف خواهد بود زیرا این نوع پیمان‌ها به آمریکا اجازه می‌دهد تا در صورتی که دولتی رفتار نادرستی انجام داد، به سرعت طی ۳۰ روز به پیمان تجاری خود با آن کشور خاتمه دهد.

ترامپ آمریکا را از توافق پاریس هم خارج کرد

رئیس جمهور آمریکا در روز یکم ژوئن ۲۰۱۷ نیز اعلام کرد که کشورش از توافق پاریس در رابطه با تغییرات آب و هوایی موسوم به «توافقنامه پاریس» عقب‌نشینی می‌کند.

بدین ترتیب وی مخالفت خود را با جبهه جهانی مقابله با خطراتی که زمین را به شدت تهدید می‌کند اعلام کرد. مقامات کاخ سفید علت این عقب‌نشینی دولت ترامپ را خطر توافق پاریس برای حق حاکمیت آمریکا و اقتصاد این کشور اعلام کردند.

با این حال تحلیلگران گفتند آمریکا که خود دومین مقصر افزایش گرمای زمین و تغییرات آب و هوایی است، از تعهد نسبت به وظیفه‌ای که بیش از همه بر شانه خود این کشور است شانه خالی کرد و فرصتی ناب را به دست چین برای به دست گرفتن سکان رهبری اجماع جهانی ضد تغییرات آب و هوایی داد تا بدینوسیله -ضمن انزوای بیشتر آمریکا- کاریزما و نفوذ بین‌المللی خود را افزایش دهد.

طبق توافق پاریس، آمریکا متعهد شده بود که تا سال ۲۰۲۵، انتشار گازهای گلخانه‌ای را از ۲۶ تا ۲۸ درصد نسبت به سطح سال ۲۰۰۵ کاهش دهد و ۳ میلیارد دلار هم به عنوان کمک به کشورهای ضعیف در مسیر مقابله با تغییرات آب و هوایی اختصاص دهد. اما ترامپ در سخنرانی اعلام خروج از توافق پاریس با لحنی کاسب‌کارانه بر وجه «بازگشت مشروط» تاکید کرد.

خروج آمریکا از توافق منع موشک‌های هسته‌ای با روسیه

شب گذشته ترامپ خروج آمریکا از «توافق موشک های میان برد» را که در اصل نوعی توافق تسلیحات هسته ای بود اعلام کرد. 

در واکنش به اقدام روز گذشته آمریکا، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، تهدید به مقابله به مثل کرده است.

این واکنش روسیه نشان می دهد که با اقدامات آمریکا دیگر نمی توان چندان به توافقاتی که برای کنترل و کاهش سلاح های هسته ای شکل گرفته اند امیدوار بود.البته آمریکایی ها به طور عام این مسئله را ثابت کرده اند.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که نام کوتاه‌شده پیمان بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی برای حذف موشک‌های میان‌بُرد و کوتاه‌بُرد است پیمانی است که در سال ۱۹۸۷ (میلادی) بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد. این پیمان در واشینگتن، دی.سی. بین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا رونالد ریگان و دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی میخائیل گورباچف در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ امضا شد. مجلس سنای ایالات متحده آمریکا این پیمان را در ۲۷ مه ۱۹۸۸ (میلادی) تصویب کرد. این پیمان در ۱ ژوئن ۱۹۸۸ اجرایی شد .

امیر حمزه نژاد

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.