1397-07-23 16:32
877
0
57849
کارشناس مسائل منطقه:

جامعه جهانی به شدت دنبال سرنوشت خاشقجی است/ عمر سیاسی عربستان رو به نابودی است/ نقش ویژه ترکیه در ماجرای خاشقجی

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به مرگ خاشقجی، گفت:‌‌ اتفاقی که در استانبول رخ داد و موجب شد تا کنسولگری عربستان این شخصیت روزنامه نگار و شناخته شده جهانی که دارای تابعیت آمریکایی و همچنین دارای تبار ترکی است، را به قتل برسانند و جسد وی را قطعه قطعه و با پیک سیاسی به عربستان منتقل کنند.

به گزارش گلستان ما، حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با سرنوشت جمال الخاشقجی روزنامه نگار عربستانی اظهار داشت: ربایش جمال الخاشقجی که یک روزنامه نگار منتقد سیاست های محمدبن سلمان ولیعهد عربستان و قتل احتمالی وی و مثله کردن او در کنسولگری عربستان در استانبول، در حقیقت جامعه جهانی را در برابر یک فرآیند جدیدی از تروریسم دیپلماسی قرار داد.

وی تصریح کرد: عربستان سعودی بعنوان یک کشور عامل تروریسم در جهان، اکنون به این سمت و سو حرکت کرده است که از سفارتخانه های خودش برای تعقیب مخالفین سیاست های محمدبن سلمان استفاده می کند.

هانی زاده اذعان داشت: این حادثه دلخراش وجدان جامعه جهانی را به شدت تکان داد و هم آمریکا که حامی عربستان است و هم محمدبن سلمان ولیعهد عربستان در برابر یک موضع بسیار دردناک و شکننده قرار گرفتند و جامعه جهانی به شدت دنبال این هستند تا به این نتیجه برسند که سرنوشت جمال خاشقجی به کجا ختم شده است.

وی عنوان کرد: به نظر می رسد که عمر سیاسی عربستان با این قتل دردناکی که محمدبن سلمان مرتکب شده است، رو به نابودی و به پایان رسیده است و به همین دلیل به نظر می رسد، علی رغم دلارهای نفتی عربستان و پمپاژ این دلارها برای خرید افکار عمومی و نهادهای بین المللی، عربستان نخواهد توانست در مقابل فشارهای افکار عمومی دوام بیاورد.

ترکیه باید افکار عمومی را روشن کند

حسن هانی زاده در رابطه با واکنش احتمالی دولت ترکیه و اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: از آنجایی که جمال الخاشقجی یکی از باقی مانده شاهزادگان عثمانی و دارای تابعیت سعودی آمریکایی است، ترکیه مسئول است که در برابر این جنایت هولناک، افکار عمومی را روشن کند و ثابت کند که مسئله حقوق شهروندی برای ترکیه بسیار مهم تر از روابط تجاری با عربستان است.

وی افزود: اخیراً عربستان پیامی مبنی بر اینکه این کشور آماده پرداخت 5 میلیارد دلار به ترکیه در مقابل سکوت در برابر جنایت قتل جمال الخاشقجی است را برای ترکیه ارسال کرده است که ظاهراً رئیس جمهور ترکیه این پیشنهاد پر سود را نپذیرفته است و به دنبال این است که از سرنوشت جمال الخاشقجی اطلاعی کسب کند.

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: طی روزهای آینده نتایج تحقیقات جنایی در ترکیه مشخص خواهد کرد که خاشقجی توسط دیپلمات های سعودی در کنسولگری عربستان و توسط یک تیمی که از سوی محمدبن سلمان به ترکیه اعزام شده بود، به قتل رسیده است.

هانی زاده گفت: بشریت در مقابل یک جنایت پیچیده هولناکی قرار گرفته است که عواقب آن دامن ولیعهد عربستان را خواهد گرفت.

تزریق آمپول نیتروژن به خاشقجی

وی با اشاره به این موضوع که دو روز قبل از ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان یک تیم 15 نفره که همگی آن ها جواز و پاسپورت دیپلماتیک داشتند و 4 نفر از آن ها از پزشکان متخصص بودند گفت: این تیم 15 نفره با تزریق آمپول نیتروژن به بدن خاشقجی خون او را منجمد کردند و سپس با اره برقی جسد او را قطعه قطعه کردند و با چمدان و پاسپورت های سیاسی از ترکیه به عربستان رفتند.

کارشناس مسائل منطقه افزود: این نشان دهنده این است که برای کشتن خاشقجی به دلیل مقالات انتقاد آمیزی که علیه بن سلمان منتشر می کرد، از قبل برنامه ریزی شده بود.

هانی زاده در پاسخ به این سوال که "آیا اردوغان به دنبال امتیاز و پول بیش تری از عربستان است؟" گفت:‌‌ ترکیه هم اهمیت زیادی برای شخص خاشقجی قائل نیست بلکه سعی می کند از طریق جریان سازی علیه عربستان به نوعی یک باجی از عربستان بگیرد.

 وی با اشاره به اقدام آمریکا در خصوص مرگ خاشقجی اظهار داشت: تمام تلاش آمریکا مخصوصاً دونالد ترامپ که یک روابط گسترده تجاری، اقتصادی و مالی با عربستان دارد، این است که پروسه قتل خاشقجی به طول بیانجامد و ماه ها و سال ها ادامه پیدا کند و همچنان تحقیقات چیزی را مشخص نکند؛ یعنی این پروسه در گردش زمان به تدریج از ذهن ها پاک شود.

کارشناس مسائل منطقه در پایان گفت: سیاست آمریکا این است که سعی کند با یک جریان سازی جدیدی در منطقه مسئله خاشقجی به بوته فراموشی سپرده شود و در مقابل آن پول کلانی از عربستان دریافت کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.