1397-07-07 16:36
778
0
57370
مدیر سابق دفتر آمریکا در سازمان اسرائیلی "بتسیلم" تحلیل کرد؛

کوفتن ترامپ بر طبل جنگ در سازمان ملل/ اسکیزوفرنی مشهود ترامپ در برابر رهبران جهان/ اصرار به عدم‌حضور‌ایران در سوریه از سوی آمریکا‌ و‌ اسرائیل نقشه ای برای تغییر رژیم ایران است

ترامپ به وضوح از موضع اسرائیل که ایران باید مجبور به ترک حضور در سوریه شود، حمایت کرد. اما گره زدن سوریه به ایران به این روش به معنای حضور بی پایان آمریکا در سوریه است که می تواند به طور بالقوه برای حل و فصل مناقشه و بازسازی سوریه به هدف تغییر رژیم در ایران مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از "تیتریک"؛ میچل پلیتنیک روزنامه نگار، تحلیلگر مسائل خاورمیانه و مدیر سابق دفتر آمریکا در "سازمان اسرائیلی بتسیلم" در مقاله ای برای وب سایت lobelog در مورد فتنه انگیزی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نوشت:

تنها چند جمله در سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA)، باعث شد کل دنیا به رئیس جمهور آمریکا بخندند. واکنش ها در برابر بقیه سخنرانی او، زمانی که ملازمان وفادار و از خودراضی دولت آمریکا پوزخندی بر لب داشتند، چیزی بین خشم و تمسخر بود.

آیا سخنرانی ترامپ، تأکید مکرر وی در مورد سلطه بر متحدانش (موضوع مشترک رهبران استبدادی) بود؟ نادیده انگاشتن کمبودهای تجاری که تأثیراتش بر اقتصاد آمریکا را به وضوح درک نمی کند، حملات وی به مؤسسات و شرکت های بین المللی یا تحقیر و گستاخی عمومی او، قصد ترامپ را به منزوی کردن آمریکا از سایر جهان مسجل کرد.

استفاده ترامپ از پلتفرم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به منظور ساختن پرونده برای تجاوز به ایران و حتی افزودن موانع بیشتر بر سر راه حل مسالمت آمیز کشمکش ها بین آمریکا و جمهوری اسلامی، منحصرا زشت و توهین آمیز بود.

باربارا اسلاوین (Barbara Slavin) عضو ارشد شورای روابط خارجی آتلانتیک، پس از سخنرانی ترامپ نوشت: "این نوعی از اسکیزوفرنی (روان گسیختگی) بود که از دونالد ترامپ انتظار می رفت. گذشته از دوست داشتنی خواندن روحانی در توئیتش، پس از اظهار ندامت ظاهری از ملاقات نکردن حسن روحانی در نیویورک، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی را حذف کرد."

ترامپ حتی قبل از سخنرانی، در مورد ایران داستان سرایی کرده بود. اوایل صبح سه شنبه در توئیتی نوشت: "علیرغم درخواست ها، من هیچ برنامه ای برای دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور ایران ندارم. شاید یک روز در آینده."

در واقع، ترامپ بارها تمایل خود را در موقعیت های مختلف با بیان اینکه معامله ای بهتر از آنچه نقض کرده در نظر دارد، ابراز داشته است. ایران با ذکر اینکه تمایلی به دیدار با وی ندارد مگر اینکه آمریکا تمام مسئولیت های توافق هسته ای که از زیر آن شانه خالی کرده از سر بگیرد، با حساسیت کامل او را رد کرده است. متأسفانه، پوشش رسانه ای آمریکا از این دیدگاه ساختگی ترامپ است.

ترامپ در سخنرانی خود گفت: "همسایگان ایران بهای سنگینی را به خاطر دستور کار تهاجمی و توسعه‌ طلبی ایران پرداخت کرده‌ اند. به همین خاطر است که بسیاری از کشورهای خاورمیانه قویا از تصمیم من برای خروج آمریکا از معامله هسته ای وحشتناک ایران در سال 2015 و تحمیل مجدد تحریم های هسته ای حمایت کردند."

اگرچه ایران به دنبال گسترش نفوذ منطقه ای است، اما رد پای تخریب آمریکا در منطقه، خصوصا در عراق و یمن، گاهی مستقیم و گاهی از طریق کشورهای متحد آمریکا در حوزه خلیج فارس بسیار مشهود است.

اسلاوین با اشاره به پشتیبانی از ترک قرارداد هسته ای، گفت: "مادامی که حقیقت دارد که اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی از این اقدام پشتیبانی کردند، اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان از جمله؛ متحدان آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان به علاوه چین و روسیه به برجام الصاق می شوند و با تدبیر ابزارهایی تحریم های جدید آمریکا را دور می زنند."

ترامپ به وضوح از موضع اسرائیل که ایران باید مجبور به ترک حضور در سوریه شود، حمایت کرد. اما گره زدن سوریه به ایران به این روش به معنای حضور بی پایان آمریکا در سوریه است که می تواند به طور بالقوه به حل و فصل مناقشه و بازسازی سوریه به هدف تغییر رژیم در ایران مورد استفاده قرار گیرد.

سخنرانی ترامپ این واقعیت را که ایران مدتها پیش از آغاز جنگ داخلی، متحد سوریه بوده است را نادیده گرفت. اگرچه ترامپ بارها موضوع حاکمیت ملی را کوبیده است، اما ظاهرا در مورد کشورهایی که او دوست ندارد، اعمال نمی شود.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا که هر دو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حاضر بودند، در این بیانیه دست داشتند. بدون تردید، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، یک جایی در حواشی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حال پوزخند زدن بود.

معصومه میرحسینی - تیتریک

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.