1397-05-10 13:33
771
0
55753
تحلیل گاردین از ادعای ترامپ برای مذاکره با ایران؛

پیش‌شرط‌های یک مذاکره‌ی بدون پیش‌شرط!/ هیچ تحریمی را لغو نخواهیم کرد!

گاردین به خوبی نشان داده است که اظهارات ترامپ مبنی بر مذاکره بدون پیش‌شرط، ادعایی بیش نیست.

به گزارش گلستان ما به نقل از مرآت، روزنامه گاردین با انتشار مطلبی به تحلیل اظهارات ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران پرداخت. این مقاله از این جهت حائز اهمیت است که «قید بدون پیش‌شرط» را زیر سوال می‌برد.

در این مقاله آمده است:

«در پی اظهارات ترامپ، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی که به نظر می‌رسید با اظهارات ترامپ مغایرت دارد، فهرستی از پیش‌شرط‌ها را بیان و تأکید کرد که ابتدا باید این پیش‌شرط‌ها مهیا شود! او روز دوشنبه به CNBC گفت که اگر ایرانی‌ها التزام خود را به تغییر رفتار با مردم خود ثابت کنند و سطح رفتارهای بدخواهانه خود را تنزل دهند؛ آن‌گاه می‌توان تأیید کرد که به دست آوردن یک توافق هسته‌ای که ایران را عملا از گسترش تسلیحات بازدارد، ارزشمند خواهد بود و آن‌گاه رئیس‌جمهور ترامپ می‌تواند با آن‌ها بنشیند و گفتگو کند. «گرت مارکوس» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده هیچ تحریمی را لغو نخواهد کرد و هیچ رابطه تجاری یا دیپلماتیکی را با ایران برقرار نخواهد کرد مگر آن که یک تغییر جهت ملموس، اثبات‌شده و مداوم در سیاست‌های ایران مشاهده شود.»

گاردین به خوبی نشان داده است که اظهارات ترامپ مبنی بر مذاکره بدون پیش‌شرط، ادعایی بیش نیست و پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط، چند ساعتی بیش‌تر عمر نکرد! آمریکا در حالی که زشت‌ترین رفتار ممکن را در قبال تعهدات حقوقی خود در برجام نشان داده است، از ایران می‌خواهد که رفتار خود را تغییر دهد! اما در شرایطی که آمریکا مردم ایران را با اعمال تحریم‌های گسترده تحت فشار اقتصادی قرار داده و حتی در مواردی ایران را با تحریم‌های دارویی مواجه کرده است، چگونه باید باور کنیم که این کشور برای مردم ایران دلسوزی می‌کند؟

چه کسی باید به رفتارهای بدخواهانه خود پایان دهد؟

آمریکا از تنزل سطح رفتارهای بدخواهانه سخن می‌گوید در حالی که در ماه‌های اخیر از هیچ کوششی برای بر هم زدن یک توافق بین‌المللی دریغ نکرده است و دائما با لفاظی علیه کشورهای مختلف، جو سیاسی جهان را ناآرام نگه‌داشته است؛ با این حساب چه کسی باید به رفتارهای بدخواهانه خود پایان دهد؟ ایران؟ یا آمریکا که کودتای 28 مرداد، سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ایرانی، کمک به صدام در جنگ هشت‌ساله و کمک به تشدید تنش‌ها در سال 88 تنها گوشه‌ای از کارنامه اقدامات سیاه این کشور علیه ایران است؟

آمریکا از توافقی سخن می‌گوید که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازدارد؛ در حالی که خود با داشتن بیش از 4 هزار سلاح هسته‌ای که هریک از آن‌ها تهدیدی برای جهان است، خود را از عمل به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای مستثنا می‌داند. در بیانیه شورای امنیت ملی آمریکا صراحتا اعلام شده است که آمریکا هیچ تحریمی را لغو نخواهد کرد مگر آن که ایران در سیاست‌های خود تغییری جدی ایجاد کند!

اگر صادقانه خواهان مذاکره هستید، تمامی تحریم‌ها را برای همیشه لغو کنید

یک مذاکره منطقی چگونه می‌تواند در حالی صورت بگیرد که یکی از طرف‌های مذاکره، علیه دیگری تحریم اعمال کرده باشد؟ و چه کسی ابتدا نسبت به اعمال فشار به دیگری اقدام کرده است؟ اگر آمریکا صادقانه خواهان گفتگو با ایران است، باید تمامی تحریم‌ها را برای همیشه لغو کند تا شرایطی برابر برای گفتگو حاصل شود. آیا در جهانی که ادعای تمدن دارد، اعمال تحریم و سپس دعوت به مذاکره اوج بی‌منطقی و توحش نیست؟

تصور کنید در چنین شرایطی کسانی در داخل باشند که به اظهارات ترامپ که همین چند ماه قبل به همه توافقات پیشین دولت آمریکا پشت‌پا زد دل خوش کرده‌اند! آیا آن‌ها واقعا نمی‌دانند که پیشنهاد دوگانه ترامپ و سیاست پینگ‌پنگی او تنها و تنها برای ایجاد شکاف سیاسی در ایران است؟ به قول حمیدرضا جلایی‌پور ترامپ باید ابتدا فکری به حال چک‌های برگشتی‌اش بکند و پل‌هایی که پشت سرش خراب کرده را اصلاح کند!

بهزاد نبوی هم درست می‌گوید که آمریکا تمام تلاشش را می‌کند که اعتماد مردم را از دولت و حاکمیت سلب کند. در چنین شرایطی مقامات ایران باید از پستوها خارج شوند و هرچه زودتر با مردم سخن بگویند تا شائبه همسویی آن‌ها با سیاست‌های آمریکا به منظور اعمال فشار برای مذاکره‌ای نابرابر با ایران از ذهن‌ها زدوده شود.

محسن حسن‌زاده

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.