1397-04-25 09:51
576
0
55246
پس از گذشت هشت سال انجام شد؛

آزادی درعا در سوریه؛ گام دیگری به سوی پیروزی نهایی

سرانجام پس از گذشت هشت سال پرچم ملی سوریه بر فراز اداره پست شهر درعا که تنها ساختمان دولتی باقی مانده در این شهر بود به اهتزاز درآمد.

به گزارش گلستان ما، تعاقب این عملیات آزادسازی بیش از نود درصد مساحت استان درعا از اشغال تروریست های تکفیری خارج شد.

این استان جزو آخرین پایگاه های تروریست ها در سوریه به شمار می رفت که در پی عملیات موفقیت آمیز ارتش سوریه و نیروهای مقاومت که از یک ماه پیش آغاز شده بود آزاد شد.

آنچه این پیروزی را شیرین تر می سازد این است که شهر درعا که مخالفان از آن به عنوان مهدِ به اصطلاح انقلاب خودشان یاد می کردند با کمترین درگیری و خسارت به کنترل دولت مرکزی سوریه درآمد و تروریست های محاصره شده نیز همچون بسیاری دیگر از مناطق درگیری با تحویل سلاح های سنگین و نیمه سنگین خویش این شهر را به مقصد ادلب ترک کردند.

عملیات در جنوب اما با وجود تلاش های گسترده و تهدید های پی در پی رژیم صهیونیستی با اراده محکم نیروهای مقاومت پیش رفت و هنوز هم ادامه دارد. آزادی مناطق جنوبی و به ویژه شهر درعا دارای اهمیت راهبردی و پیامد های مهمی است که در ادامه به برخی از آن ها می پردازیم.

ارزش نمادین درعا

شاید بتوان گفت جنگ داخلی و به عبارت بهتر فتنه تکفیری- صهیونیستی در سوریه در همان نقطه ای که آغاز شد در حال پایان یافتن است. شهر درعا نخستین منطقه ای بود که در سال 2011 تظاهراتی علیه دولت در آن شکل گرفت و با پیش بینی هایی که محور غربی-عربی برای به راه انداختن جنگ در سوریه انجام داده بود خیلی زود به آشوب کشیده شد.

محور غربی-عربی با همکاری تنگاتنگ عناصر اطلاعاتی اردنی برنامه های گسترده ای برای در اشغال نگاه داشتن درعا داشتند و می کوشیدند با برسازی نمادین این منطقه به عنوان مهد خیزش علیه دولت قانونی سوریه نور امید را در دل تروریست ها روشن نگه دارند اما عملیات حرفه ای ارتش که از مدت ها پیش با رصد دقیق اطلاعاتی و نفوذ به منطقه کلید خورده بود تمام نقشه های آنان را نقش بر آب کرد.

بسته شدن راه پشتیبانی تروریست ها

از نخستین روزهای پدیداری بحران سوریه مرزهای جنوبی این کشور محل اصلی پشتیبانی انسانی و تجهیزاتی از تروریست ها بود و علاوه بر آن زخمی های آنان نیز در بیمارستان های نظامی اردن و بیمارستان های صحرایی تاسیس شده در مناطق اشغالی و با همکاری کامل صهیونیست ها درمان و دوباره راهی نبرد با نیروهای دولتی سوریه می شدند. بنابراین پاکسازی استان درعا یکی از اصلی ترین شریان های کمک رسانی به تکفیری ها را مسدود ساخت.

در حال حاضر مسدود کردن راه های لجستیکی و کمک رسانی به تروریست ها بسیار حائز اهمیت است. کوتاه شدن دست تکفیری ها از کمک های خارجی، آنان را در تنگنا قرار داده و ضمن کاهش توان رزمی و عملیاتی، روحیه ی آن ها را نیز تضعیف کرده و راه را برای تسلیم شدنشان هموار می کند.

تاکتیک محاصره ی تروریست ها نیز درست به همین دلیل از کارایی بالایی برخوردار است و تاکنون در هر نقطه از خاک سوریه که به کار گرفته شده توانسته کارآمد باشد.

همچنین درعا نیز مانند غوطه ی شرقی به دلیل نزدیکی به پایتخت همواره یک خطر بالقوه به شمار آمده و هرچند وضعیت پایتخت مدت هاست که تثبیت شده بود اما حضور تروریست ها در آن منطقه به عنوان نوعی اهرم فشار علیه دولت سوریه مورد بهره برداری قرار می گرفت و مانع از اعمال اقتدار و حاکمیت دولت بر این بخش از خاک کشور می شد.

صهیونیست ها و جولان اشغالی

آزادی مناطق جنوبی سوریه و نزدیک شدن ارتش و نیروهای مقاومت به خط تماس منطقه اشغالی جولان زنگ خطر را بار دیگر برای رژیم صهیونیستی به صدا درآورد. چرا که اسراییلی ها در طول این چند سال تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا با کمک به گروه های تروریستی میان خاک اصلی سوریه و سرزمین جولان یک منطقه حائل ایجاد کنند.

از سوی دیگر بازپس گیری منطقه ی راهبردی تل الحاره نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. تا پیش از بحران در سوریه این نقطه دارای پیشرفته ترین سایت های پدافند هوایی بوده و شبانه روز به رصد فعالیت های صهیونیست ها مشغول بود.

با سقوط این سایت که با خیانت یکی از فرماندهان ارتش سوریه رخ داد اشراف هوایی مقاومت در منطقه از دست رفته و از آن پس تا همین امروز نیروی هوایی اسراییل بار ها و بار ها به اهدافی در سوریه حمله کرده است.

پیروزی های اخیر ارتش سوریه در جنوب این کشور راه را برای پاکسازی کامل این منطقه و سپس آزادسازی قنیطره در همسایگی جولان اشغالی- که اینک در محاصره قرار دارد- فراهم آورده است.

به نظر می رسد با وجود تمام کارشکنی های جبهه غربی-عربی و همچنین رژیم صهیونیستی عزم دولت سوریه برای بازپس گیری نواحی اشغالی از ترورییست ها جدی است و هیچ تهدیدی از هیچ طرف نمی تواند خللی در این خواست همگانی مردم سوریه پدید آورد.

راهکار بسیار کارآمد ارتش سوریه در محاصره و سپس رایزنی و توافق برای خلع سلاح و تسلیم تروریست ها در بسیاری از مناطق درگیری و از جمله درعا توانسته ضمن تضمین پیروزی برای نیروهای دولتی از وارد آمدن تلفات انسانی و خسارات مادی به این نیروها پیشگیری کند.

حال باید منتظر ماند و دید که پس از فراغت نیروهای ارتش و مقاومت از نبرد در درعا و روشن شدن تکلیف قنیطره چه سرنوشتی در انتظار شهر ادلب خواهد بود که امروزه با حضور هزاران تروریست تکفیری از ملیت های گوناگون و گروه های ریز و درشت به یکی از کانون های اصلی تروریستی در جهان بدل گشته است.

روشن است که وجود چنین منطقه ای در خاک سوریه به هیچ روی از سوی دولت و ملت این کشور پذیرفتنی نیست.

منبع: مهر

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.