1396-08-06 14:25
689
0
45870

چرایی عذرخواهی شرکت ژاپنی از آمریکا درباره ایران

این مجازات ها که پول آن به جیب آمریکایی ها می رود و ضرر آن را قطعا بانک ها و شرکت های غربی و خارجی می بینند باعث ترس عجیبی شده که بنابر سخنان کارشناسان تجاری روح تحریم ها هنوز بر روح و جسم برجام غلبه دارد.

به گزارش گلستان ما به نقل از آنا، موضوع بسیار جالب بود. شرکت تویوتا موتور ژاپن از ناظر بازار اوراق بهادار آمریکا به علت فروش یک دستگاه خودروی تویوتا به سفارت ایران در هند از سوی شرکت تویوتا کرلوسکار، شعبه این شرکت در هند عذرخواهی کرد.

علت عذرخواهی شرکت تویوتا موتور که حتی به داعش هم ماشین‎های خود را می‌فروخته و یگان زرهی داعش از ماشین‌های تویوتا تشکیل شده بود، این است که این شرکت از مجازات های سنگین آمریکا در قبال تحریم ها می ترسد.

از فوریه 2013، آمریکا شرکت‌های آمریکایی و خارجی فعال در این کشور را از ورود به انجام مبادلات با ایران منع کرده است.

این تحریم‌های اقتصادی حتی پس از تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ادامه یافت. بر اساس بند 13 قانون اوراق بهادار آمریکا، از همان تاریخ شرکت‌هایی که با کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور همکاری می‌کنند، باید تراکنش‌ها و قراردادها با نهادهای ایرانی را اعلام کنند.

بانک‌ها یکی دیگر از بنگاه‌های مالی هستند که ازسوی آمریکا به شدت تحت فشار هستند تا مبادا مبادله و مراوده تجاری مالی با شرکت های ایرانی انجام دهند. در سال 1393 بود که یک بانک فرانسوی با پرداخت حدود ۹ میلیارد دلار جریمه به دولت آمریکا به دلیل نقض تحریم‌های این کشور علیه ایران، سودان و کوبا موافقت کرده است.

این مجازات ها که پول آن به جیب آمریکایی ها می رود و ضرر آن را قطعا بانک ها و شرکت های غربی و خارجی می بینند باعث ترس عجیبی شده که بنابر سخنان کارشناسان تجاری روح تحریم ها هنوز بر روح و جسم برجام غلبه دارد.

در همین راستا بود که محمد جواد ظریف در زمان دولت اوباما و در رایزنی با جان کری، وزیر خارجه پیشین این کشور سعی کرد که نامه ای آرامش بخش برای تضمین عدم مجازات وزارت خزانه داری آمریکا اخذ کند که این موضوع انجام نشد. البته خود دیپلمات های هسته ای کشورمان ادعا می کردند که امضای جان کری تضمینی برای پیشبرد اهداف برجام است که این موضوع تا به اینجا به واقعیت نپیوسته است.

جالب اینجاست که روز پنجشنبه روزنامه دولتی ایران در گزارشی با عنوان «حمایت از برجام در پارلمان انگلیس؛ توافق هسته‌ای زنده و معتبر است» نوشت: «انگلیس به‌عنوان یکی از کشورهای گروه ۱+۵ همواره مواضع مخالفت جویانه‌ای را در مواجهه با عهد شکنی دولتمردان امریکایی در خصوص برجام داشته است. در همین چارچوب، الستر برت معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه طی سخنانی در خلال این نشست با اشاره به تأیید مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به برجام گفت که از نگاه لندن برجام زنده و معتبر است...»

این درحالی است که خود دولتی ها پیشتر بیان می‌کردند که اروپا و کشورهای دیگر اقا اجازه‌های آمریکا هستند و در این حوزه نمی‌توان امید چندانی به آنان داشت. اما حال با همه این اوصاف حمایت اروپا از برجام که چندان محکم نیست و در مثالی که زده شد عدم پایایی و ماندگاری آن مشخص است را در بوق و کرنا می کنند.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.