1396-04-18 11:34
1358
0
41205
گزارش؛

مروری مختصر بر کارنامه ۲۴۰ ساله «قرارگاه سازندگی ارتش آمریکا»/ وقتی دولت کنترل ۶۰۰ سد و دهها بندر را به پیمانکار نظامی می‌سپارد + عکس

این یگان کنترل ۷۵ نیروگاه برق آبی در آمریکا را بر عهده دارد و مالک یا کاربر بیش از ۶۰۰ سد در این کشور محسوب می شود. همچنین دولت، عملیاتی نگاه داشتن ۱۹ هزار کیلومتر از راه های آبی را به آنها سپرده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ نه اینکه قانون اساسی و اصولی چون ۱۴۷ آن برای حقوقدانان کشورمان ناآشنا باشد و نه اینکه بابت این اتفاق تکراری در هر دوره که پروژه های سپاه، نقل محافل قبل از انتخابات دولتی ها برای کسب تیترها و خبرهایی مملو از خودکفایی و استقلال و احساس عزت می شود، غصه بخوریم که "پاسدار انقلاب" همانطور که عقل و قانون و غیرت ایرانی می گوید، اهل نشستن و دیدن مشکلات و عقب ماندگی ها نیست و یک روز در قالب "قرارگاه و قرب" و روز دیگر با نام اردوهای جهادی، به زدودن غبارهای محرومیت می شتابد تا مرگ بر امریکایش هم جنبه توازن قوا داشته باشد و هم، پای دشمن همیشه پر تلاش برای عقب ماندگی کشور را عملا و علنا بشکند.

پیام هایی که طی روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی در خصوص ابعاد و عملکرد "سپاه مهندسی" ارتش آمریکا، پیش از آنکه اهمیت «من قال» داشته باشد، از منظر «ما قال» قابل بحث و بررسی بود و اگرچه قبلا نیز در مشرق به بخش هایی از اهمیت نقش مهندسی نیروهای رزمی در توسعه نظامی و غیرنظامی کشورها پرداخته شده بود، این بار مفصل تر و دقیق تر، به آن توجه شود چراکه امروزه نیروهای مهندسی رزمی، بخش جدایی ناپذیری از ارتش های مدرن جهانی محسوب می شوند که هم در دوران جنگ و هم در زمان صلح، وارد عمل شده و همچنان که گاهی عملیات تخریب و انهدام را به اجرا می گذارند، زمانی دیگر در ساختن تاسیسات و آبادانی مناطق به کار گرفته می شوند.

هم اکنون بسیاری از یگانهای مهندسی نیروهای رزمی در جهان، در زمان صلح اموری مثل کمک به مناطق آسیب دیده از بلایای طبیعی، خنثی سازی مواد منفجره باقی مانده از زمان جنگ ، ساخت و ساز و همچنین نگهداری سازه های نظامی و توسعه زیرساخت ها در مناطق کم تر برخوردار یا فاقد شرایط مطلوب امنیتی را بر عهده دارند که از جمله آن، ارتش آمریکاست.

سپاه مهندسی در ارتش آمریکا چه وظایفی دارد؟

ارتش آمریکا در کنار یگان های مهندسی رزمی که معمولا در کنار واحدهای رزمی در مناطق عملیاتی حضور پیدا می کنند، بخشی به عنوان سپاه مهندسی United States Army Corps of Engineers را تشکیل داده که متشکل از نیروهای نظامی و نیروهای غیر نظامی است که به عنوان یکی از زیرمجموعه های رسمی و با قدرت ارتش و وزارت دفاع آمریکا عمل می کنند. نکته جالب آن است که قدمت این یگان به سال ۱۷۷۵ میلادی باز می گردد؛ زمانی که کنگره آمریکا دستور تشکیل یگانی از مهندسان برای کمک به عملیات ارتش آمریکا را صادر کرد.

ساختمان فرماندهی سپاه مهندسی ارتش آمریکا در نورفولک در ایالت ویرجینیای آمریکا

از زمان جنگ های داخلی آمریکا تا به امروز، این یگان مهندسی در کنار ارتش آمریکا در تمامی جنگ ها حضور مهم و موثری داشته است و در عین حال، در بخش غیر نظامی و خصوصا در حوزه زیرساختی این واحد از جمله بزرگترین بازیگران و پیمانکاران فعال در آمریکا محسوب می شود به گونه ای که حتی طراحی و ساخت ساختمان اصلی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون نیز توسط این یگان انجام شده است.

دریا و سواحل : نقطه قوت آمریکا

بسیاری کارشناسان اعتقاد دارند وجود دو اقیانوس در دو طرف آمریکا از جمله دلایلی است که تهاجم مستقیم نظامی به این کشور را بسیار دشوار می کند. در عین حال این خطوط ساحلی نقش بسیار مهمی در بحث صادرات و واردات و همچنین رونق اقتصادی این کشور ایفا می کنند. از سوی دیگر، منابع آبی داخلی همانند رودخانه ها و سد ها نیز برای این کشور اهمیت ویژه ای داشته و مراکز تولید الکتریسته با کمک سدها، حجم زیادی از برق تولیدی آمریکا را در دست دارد.

آرم یگان سپاه مهندسان ارتش آمریکا

بر این اساس، سپاه مهندسی ارتش آمریکا با علم به اهمیت چنین بخش هایی، یکی از اصلی ترین بخش ها و پیمانکاران در دولت این کشور برای توسعه و نگهداری خطوط ساحلی و سازه های آبی ایالت های مختلف آمریکا به شمار می آید. شاید جالب باشد که بدانید کانال پاناما که دو اقیانوس اطلس و آرام را بهم وصل کرده و نقش بسیار حیاتی در کاهش زمان و هزینه جابجایی بین دو اقیانوس را دارد، تحت نظارت مهندسان این واحد از ارتش آمریکا ساخته شده است.

سد سازی و حفاظت از سد ها، ماموریت مهم سپاه مهندسی

علاوه بر موارد فوق، این قرارگاه در حال حاضر کنترل و نظارت مستقیم بر ۷۵ نیروگاه برق آبی در آمریکا را بر عهده دارد که چیزی در حدود ۳ درصد از برق کل آمریکا را تامین می کند که با توجه به رقم بالای تولید و مصرف برق در این کشور، همین ۳ درصد نیز مساوی تولید و مصرف برق در برخی کشورهای مهم دیگر جهان محسوب می شود.

آمارها نشان می دهد این یگان اولین گروه در آمریکا بوده که در دهه ۱۹۲۰ میلادی شروع به ساخت نیروگاه های برق آبی در این کشور کرده و در عین حال، بر اساس اطلاعات رسمی و قابل تامل، مالک و کاربر بیش از ۶۰۰ سد در آمریکا است. همچنین عملیاتی نگاه داشتن و تعمیر ۱۹ هزار کیلومتر از راه های آبی درون آمریکا از دیگر وظایف سپاه مهندسی ارتش آمریکا به شمار می آید. دولت آمریکا نیز با استقبال از این اقدامات، تاکید دارد که حضور این یگان، از زیان سالانه به ارزش حدودا ۲۱ میلیارد دلار در بخش سدها جلوگیری می کند.

سد Bonneville  در آمریکا ساخته شده توسط سپاه مهندسی ارتش

محافظت از محیط زیست آمریکا بخش دیگری از فعالیت های این یگان محسوب می شود و اجرای چیزی نزدیک به ۴۶۳ پروژه حفظ محیط زیست از جمله دیگر فعالیت های سپاه مهندسان ارتش آمریکا به حساب می آید. همچنین بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، در صورت بروز آلودگی با مواد خطرناک شیمیایی، میکروبی یا هسته ای در هر نقطه از آمریکا، این واحد وظیفه جمع آوری آلودگی مورد نظر را بر عهده دارد.

بخش دیگری از آمارهای رسمی منتشره توسط این قرارگاه مهندسی و سازندگی ارتش آمریکا، مشخص می کند که کنترل مباحث تعمیر و نگهداری قریب ۹۲۰ منطقه ساحلی، دریاچه و بنادر داخلی آمریکا بر عهده این یگان قرار دارد. بحث حفاظت از خطوط ساحلی این کشور، تعمیر و نگهداری از سازه های ساحلی و خطوط ارتباطی آبی درون آمریکا، ساخت و ساز و نگهداری سازه ها و ساختمان های نیروهای مسلح آمریکا از دیگر فعالیت های این واحد بوده و قراردادهای خدمات مهندسی این بخش از ارتش آمریکا با مجموعه های غیر از وزارت دفاع این کشور، ارزش سالانه در حدود ۴ میلیارد دلار ارزش دارد.

قرارگاهی که در ۹۰ کشور دنیا فعالیت دارد

آنطور که وب گاههای رسمی سپاه مهندسی ارتش آمریکا بیان می کنند، این قرارگاه همچنان در بیش از ۹۰ کشور دنیا حضور فعال دارد و جالب آنکه، یکی از پررنگ ترین حوزه های عملیات این نهاد در عراق است که پروژه های مربوط به آن در این کشور همسایه ایران مثل ساخت و ساز مراکز غیرنظامی، توسعه میدان های نفتی و پروژه های تصفیه آب، ارزشی در حدود ۹ میلیارد دلار دارند.

البته عراق تنها کشور همسایه ایران نیست که واحدهای سازندگی ارتش آمریکا در آن فعال هستند، بلکه رسانه ها طی سالهای گذشته اعلام کرده بودند که تمامی شهر نظامی ملک الخالد در شمال شرق عربستان سعودی نیز توسط این یگان ساخته شده و همچنین تنها در سال ۲۰۱۲ در کشور افغانستان این یگان ۱۱۱ پروژه به ارزش ۱ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار را به خاطر قدرت بالای پیمانکاری و البته لابی های مسئولان دولتی و نظامی آمریکا بدست آورده است.

مجموعا این یگان تا به امروز پروژه هایی در عربستان سعودی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار را انجام داده استو تنها ارزش ساخت شهر نظامی ملک خالد در این کشور، در حدود ۸.۵ میلیارد دلار بوده است.

افتتاح یک مرکز در عراق ساخته شده توسط سپاه مهندسی ارتش آمریکا

بخش تحقیقاتی سپاه مهندسی ارتش آمریکا نیز از جمله واحدهای بسیار فعال آن بوده و در حوزه هایی مثل سد سازی و امنیت سدها، طراحی و ساخت سازه های گوناگون و مدرن که بتوانند در حوزه کاهش مصرف انرژی جایگاه ممتازی را داشته باشند، نقشه کشی و نقشه برداری و فناوری اطلاعات حضور موثری دارند.

نکته جالب آن است که در بسیاری از تبلیغات و پروژه های اجرا شده یا در حال اجرای این قرارگاه مهندسی و سازندگی ارتش آمریکا، مسئولان و مهندسان آن، با لباس نظامی حاضر شده و فعالیت می کنند تا القای تاثیرات همه جانبه حضور ارتش آمریکا در آن منطقه ملموس تر و قابل فهم تر باشد، ضمن آنکه عمدتا، یگانهای مسلح ارتش آمریکا نیز در محدوده این پروژه ها حضور فعال داشته و به مراقبت از نیروی انسانی و محدوده پیمانکاری می پردازند تا مشخص شود، در صورت اعتماد و حمایت یک دولت، نیروی متخصص با تفنگ نیز، امکان اجرای بهتر پروژه ها را دارد، چه برسد به آنکه ایثارگر، شجاع، انقلابی و با عشق به مردم و میهن، باشد.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.