1395-12-03 12:30
648
0
35588
گزارشی از وضعیت کارگران پارسیلون؛

وعده مسئولان بازهم محقق نشد/ وعده های توخالی به کارگرانی که 27 ماه حقوق معوقه دارند

متاسفانه با وجود قول های متعدد مسئولان برای پرداخت مطالبات کارگران بازهم این وعده در بهمن ماه محقق نشد تا شاهد بلاتکلیفی چندین ساله کارگران این واحد تولیدی باشیم.

به گزارش گلستان ما به نقل از سفیرافلاک، کارخانه پارسیلون از دیرباز به عنوان یکی از ظرفیت های بزرگ اقتصادی استان لرستان به شمار می رفت که زمینه را برای به کارگیری تعداد زیادی از مردم این دیار مهیا کرده بود.

با این وجود متاسفانه از اوایل دهه 80 شاهد آغاز روزگار بد پارسیلون و کارگرانش بودیم، به نحوی که به دلایل مختلفی همچون سوء مدیریت مالک وقت کارخانه هر ساله شرایط بدتر از پارسال می شد و به جای اینکه بر اساس تعهدات مالک شاهد افزایش تعداد نیروهای این کارخانه باشیم روند تعدیل نیرو در دستور کار قرار گرفت.

از همان ابتدا نیز شرایط به گونه ای پیش رفت که مطالبات به حق کارگران این واحد بزرگ تولیدی که روزگاری به عنوان برند صنعت لرستان به شمار می رفت، با تاخیر بسیار زیاد پرداخت شد.

به هر حال در سال های گذشته تعداد نیروهای کارخانه پارسیلون از هزار و 500 تا 2 هزار نفر به زیر 200  رسیده است، از سوی دیگر کارگران این واحد تولیدی اکنون حدود چند سال است که حقوق و مطالبات خود را دریافت نکرده اند.

 در نظر بگیرید چگونه یک سرپرست خانواده می تواند بدون حقوق خانواده خود را اداره کند، اما متاسفانه کارگران پارسیلون دچار این معضل اساسی شده اند و راهکاری مناسب برای حل و فصل مشکلات کارگری این مجموعه صورت نمی گیرد.

با این وجود مسئولان استان از 2 تا 3 سال پیش پیگیری های زیادی برای تعیین و تکلیف کارخانه پارسیلون انجام داده و با وجود مقاومت های صورت گرفته توسط برخی از افراد بالاخره شاهد خلع ید مالک فعلی کارخانه پارسیلون بودیم.

در نتیجه بر اساس مصوبه ستاد تسهیل ملی قرار بر این شد تا شاهد تشکیل یک کنسرسیوم متشکل از طلبکاران این واحد تولیدی باشیم، همچنین مقرر شد تا در اسرع وقت کنسرسیوم مربوطه اقدام به پرداخت مطالبات کارگران پارسیلون کند.

 از سوی دیگر بر اساس برنامه زمانبندی شده قرار بر این بود که این کنسیرسیوم شرایط را برای احیای مجدد پارسیلون مهیا کرده تا بار دیگر این ظرفیت بزرگ تولیدی در میان مدت به چرخه تولید و اقتصاد لرستان باز گردد.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته مسئولان بهمن ماه را زمان پرداخت بخشی از مطالبات کارگران پارسیلون اعلام کرده، اما روزها از پس هم می گذرد و وعده های مسئولان استان به سرانجام نمی رسد.

 حتی استاندار لرستان در جلسه ستاد تسهیل استان در تاریخ 26 بهمن ماه اعلام کرد که روند پرداخت مطالبات کارگران پارسیلون اغاز شده و در مرحله اول شاهد پرداخت یک میلیارد و 300 میلیون تومان به کارگران این مجموعه هستیم.

 همین موضوع باعث شد تا بار دیگر دلگرمی میان کارگران زجر کشیده پارسیلون ایجاد شود، اما بازهم روزها می گذرد و وعده استاندار لرستان مبنی بر پرداخت مطالبات محقق نشد.

به هر حال کارگران پارسیلون همچنان باید در انتظار تحقق وعده های مسئولان کشوری و استانی باشند و بازهم اقدام به تجمع در مقابل استانداری کنند.

انتظار تمامی کارگران و مردم استان این است که اگر اقدامی واقعی در جهت پرداخت مطالبات صورت نمی گیرد، لااقل مسئولان اقدام به وعده دادن نکنند.

حال باید آیا گره کور پارسیلون بزرگ چه زمانی باز خواهد شد؟ آیا مسئوولان تنها یک روز را جای کارگران این کارخانه قرار داده اند تا با دردها و مشقت های بسیار زیاد انها از نزدیک آشنا شوند؟

به نظر می رسد قصه پر غصه پارسیلون سر دراز دارد ...

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.