1395-03-05 15:31
1467
0
32545

داستان یک زن ایرانی و چند موتورسوار خارجی + تصاویر

در کمتر کشوری از دیدن خانمی در حال سفر با موتور تعجب می‌کنند، اما فقط کافی است بگویم ایرانی هستم، آن‌وقت همه متعجب می‌شوند.

به گزارش گلستان ما به نقل از ایسنا، هر سال به شکلی جاده ابریشم را طی می‌کنم، سال قبل از اتیوپی تا جاده شگفت‌انگیز پامیر را با موتورسیکلت رفتم. سفر قبلی از اسپانیا شروع شد و به آفریقا و بعد هم به آسیا رسید، اما سفر امسال تفاوت ویژه‌ای داشت، یک گروه موتورسوار سوئیسی، استرالیایی و آلمانی را در این ماجراجویی ابریشمی، با خود همراه کردم.»

این داستانی کوتاه از جهانگردی‌های «مهسا همایونفر»، بانوی ایرانی موتورسواری است که تا کنون به 20 کشور سفر کرده است. او در رشته‌های تاریخ هنر، بازرگانی خارجی و زبان‌های اسپانیولی و آلمانی تحصیل کرده و یک شرکت کوچک گردشگری به نام "Not Just Tourist" در اسپانیا دارد.

علاقه‌ خاص او، سفر کردن با موتورسیکلت آن هم به کشورهایی است که ذهنیت متفاوتی درباره‌ی آن‌ها وجود دارد. دختر موتورسوار ایرانی تا به حال به ویتنام، لائوس، اسپانیا، مراکش، موریتانی، مالی، سنگال، گامبیا، گینه، پاکستان، اتیوپی، سومالی‌لند، عمان، امارات، ایران، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان سفر کرده است.

او در یکی از جهانگردی‌هایش وقتی از ایران و جادوی «پامیر» (جاده‌ای کوهستانی میان تاجیکستان و قرقیزستان) برای چند موتورسوار سوئیسی تعریف می‌کند، آن‌ها چنان شیفته می‌شوند که عزم سفر می‌کنند.

همایونفر درباره‌ی ماجراجویی تازه‌اش همراه با 15 موتورسوار سوئیسی، آلمانی و استرالیایی به خبرنگار گردشگری ایسنا، می‌گوید: هر سال به شکلی جاده‌ی ابریشم را طی می‌کنم، با موتور، ماشین و یا هر وسیله‌ی دیگری، اما سفر امسال یک تفاوت ویژه داشت، یک گروه موتورسوار سوئیسی، استرالیایی و آلمانی را در این ماجراجویی با خود همراه کردم.

او داستان پیوستن این گروه موتورسوار را به این شکل روایت می‌کند: در سفر قبلی وقتی یک شب در قرقیزستان بودم، با گروهی از موتورسواران سوئیسی مواجه شدم. رد و بدل کردن اطلاعات سفر بین جهانگردان معمولا مرسوم است. من هم از برنامه موتورسواری سال گذشته‌ی خود در جاده ابریشم و «پامیر» تعریف کردم، آن‌ها هم از وضعیت ایران پرسیدند و وقتی دیدند به زبان‌های انگلیسی و آلمانی تسلط دارم و یک ایرانی و مهمتر از آن موتورسوار هستم و مسیرهای کشورم را می‌شناسم، درخواست کردند برای سفرشان به ایران برنامه‌ریزی کنم.

همایونفر ادامه می‌دهد: البته آن‌ها نگرانی‌هایی نسبت به امنیت ایران داشتند، اما وقتی با خانمی موتورسوار از کشوری که تصویری ناامن از آن داشتند مواجه شدند و داستان‌های سفرهای جاده‌ای من را در مسیر ابریشم و مخصوصا ایران شنیدند، مصمم شدند این برنامه را اجرا کنند که البته من فقط برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های بخش ایران را انجام دادم و در این قسمت با آن‌ها همسفر بودم.

وی می‌گوید: 15 موتوسوار از استرالیا، سوئیس و آلمان در این سفر حضور داشتند. آن‌ها در دو گروه هفت و هشت نفره این مسیر را طی کردند، چون در تورهای موتورسواری حرکت همزمان این جمعیت خطرناک است. برای همین این دو گروه با اختلاف یک روز سفرشان را از سوئیس آغاز کردند و با عبور از ایتالیا، یونان، ترکیه، ‌گرجستان و ارمنستان به ایران رسیدند. آن‌ها 9 روز در ایران بودند که طولانی‌ترین بخش سفرشان را شامل می‌شد.

بانوی موتورسوار که سفرشان را در ایران به استناد اظهارات همراهانش "دلپذیر" و "مهیج" توصیف می‌کند ، ادامه می‌دهد: این گروه موتورسوار از مرز «نوردوز» به ایران وارد شد و مسیر را به سمت جنگل‌های ارسباران پیش گرفت و با گذر از کلیدر، ‌ماسوله، قزوین،‌ الموت، چالوس، یوش، بلده،‌ نور، ‌آمل، کیاسر و شاهرود به مشهد رسید و مسیر را از قوچان به سمت مرز باجگیران ادامه داد و از آنجا خارج شد.

وی اضافه می‌کند: گروه دیگر که راهنمای آن موتورسوار سوئیسی بود نیز تقریبا همین مسیر را طی کرد با این تفاوت که آن‌ها پس از عبور از مرز نوردوز به سمت جنوب ایران حرکت کردند تا اصفهان و شیراز را ببینند.

او می‌گوید: ما باید بیشترین زمان را در مسیر حرکت‌مان صرف می‌کردیم، برای همین توقف‌های‌مان کوتاه بود، ولی در این مدت از اردبیل (آراگاه شیخ صفی)، ماسوله، چشمه‌های باداب سورت و حرم امام رضا (ع) در مشهد بازدید کردیم.

طبق اظهارات همایونفر، این موتورسواران حدود سه هزار کیلومتر را در ایران طی کردند که تقریبا یک چهارم این مسیرشان خاکی بوده است.

او می‌گوید: ما بیشتر سعی کردیم مسیرهای بکر و فرعی را طی کنیم. برای همین حالا از دیدگاه این موتورسواران، ایران بهترین و جذاب‌ترین کشوری است که تا کنون دیده‌اند و طبیعتا مهمترین ویژگی که در ایران به چشم‌شان آمده است، ‌مهمان‌نوزی و رفتار دوستانه‌ی مردم ایران بوده است.

بانوی موتورسوار اظهار می‌کند: آن‌ها به کشورهای زیادی سفر کرده‌اند و آشنایی اعضای این گروه با یکدیگر از سفرهایی چون آرژانتین و لائوس بوده است، برای همین دیدگاهی که نسبت به ایران پیدا کرده‌اند مهم و ارزشمند است.

مسیر شگفت‌انگیزی که از سوئیس در مسیر جاده ابریشم طی شده، چندان بدون مشکل نبوده است، همایونفر در این‌باره می‌گوید: ورود این گروه به کشور فارغ از مشکل نبود، آن‌ها برای گذر از مرز «نوردوز» ساعت‌ها معطل و شاکی شدند شدند. البته در طول سفر جاده‌ای ایران هیچ مشکلی پیش نیامد و اتفاقا در همه جا پلیس همراه‌مان بود، اما برخی راننده‌های ماشین‌های سنگین هم بودند که مراعات موتورسوارها را نمی‌کردند و با سبقت‌های غیرمجاز، تهدید بزرگی برای جان آن‌ها به حساب می‌آمدند و این برای کشوری که گردشگران با موتور و ماشین در آن سفر می‌کنند، یک مساله‌ی جدی است که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

گروه موتورسواران که جز مهسا همایونفر، یک بانوی سوئیسی موتورسوار دیگر آن‌ها را همراهی می‌کند، با پایان سفر، اواسط این هفته ایران را از مرز باجیگران ترک کردند و قرار است مسیر ابریشم را تا قرقیزستان و رشته کوه پامیر ادامه دهند.

 
انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.