1394-02-06 14:27
22620
4
13843
ترکیه اولین کشور اسلامی صادر کننده مجوز ازدواج همجنس گرایان؛

اولین ازدواج همجنس گرایان در ترکیه + تصاویر

ترکیه عنوان اولین کشور اسلامی صادر کننده مجوز ازدواج همجنس گرایان را از آن خود کرد.

به گزارش گلستان ما، ترکیه، با سیاست های ضد و نقیض خود و دخالت در تمامی امور منطقه، اخیرا ادعایی مبنی بر رهبری جهان اسلام دارد و مدام بر طبل اسلامگرایی نو گرا را به صدا در می آورد. در حالی اردوغان خود را نگران پایمال شدن ارزش های اسلامی در کشورهای مسلمان معرفی می کند که اجازه اولین ازدواج همجنس گرایان از سوی ترکیه صادر شده است. جای سوال دارد که آیا با ازدواج همجنس گرایان، ارزش های اسلامی و اخلاقی پایمال نمی شود؟

درست است که ازدواج همجنس گرایان در اصل چیزی بی اصول و قانون است و جنبه قانونی ندارد و در واقع عملی نمادین است؛ اما تنها اجازه دادن به امری که کاملا با اصول اسلامی منافات دارد، دشمنی آشکار با اسام می باشد. عادی سازی گناه و آماده سازی اذهان تنها بخش کوچکی از این موضوع است.

مردم کشور ترکیه، اکثرا مسلمان هستند و پایبند اصول اخلاقی اسلامی هستند. طی چند دهه اخیر ترکیه در حال حرکت به سوی دیدگاهی سکولار نسبت به زندگی و اشاعه مفاهیم آزادی خواهانه در مورد مسائل اخلاقی و حقوق فردی شده است. با ترویج مدگرایی و غرب گرایی سعی به تغییر نگرش مردم به زندگی و اصولیات زندگی، از زندگی سنتی و اسلامی به غرب گرایی مدرن را داشته است که به اسم مدرنیته در حال شکستن حریم ها و نرم های زندگی است.

البته این بدان معنی نیست که همجنس گرایی از مقبولیت گسترده اجتماعی برخوردار است یا اینکه زندگی برای همجنس گرایان زن و مرد، دو جنسه ها و دگرباشان آسان است. اکین کسر و امرالله توزون، دو مرد همجنس گرایی که در دهه سوم زندگی شان به سر می برند، بعد از اینکه در ماه سپتامبر تصمیم گرفتند به صورت عمومی در استانبول ازدواج کنند این امر را به خوبی درک کردند. این مراسم قرار نبود یک ازدواج رسمی باشد، چون هنوز خیلی مانده که ترکیه چنین ازدواج هایی را قبول کند، ارائه خدمات حقوقی برای این شهروندان به جای خود.

اخیرا گام های کوچکی برای اصلاح قانون به شدت ضد همجنسگرایانه حقوق جزایی ترکیه در دادگاه قانونی اساسی آن برداشته شده است. از لحاظ حقوقی همجنسگرایی در ترکیه غیرقانونی نیست، اما قوانین مربوط به اخلاق عمومی و اعمال زشت اغلب بر ضد همجنسگرایان مورد استفاده قرار می گیرند.

اکین و امرالله دو جوان ۲۱ و ۲۸ ساله ترک هستند.  اکین دارای اصالت عربی و امرالله اصالتا کرد می باشد. آن ها دو جوان با تمایلات جنسی نامتعارف می باشند که بعد از تلاش زیاد موفق شدند در مراسمی نمادین، اما عمومی، در ۲ سپتامر سال ، ۲۰۱۴ با هم ازدواج کنند و با این کار سبب شدند تا ترکیه عنوان اولین کشور اسلامی صادر کننده مجوز ازدواج همجنس گرایان را از آن خود بکند.

آن ها در مصاحبه خود با مجله KaosGL، مجله ای که متمرکز بر مسائل همجنسگرایان در ترکیه است، در مورد رابطه خود اینگونه اظهار کرده اند: “با هم در استانبول آشنا شدیم و شروع به هم خانگی کردیم. پس از گذشت چند ماه با یک حرکت غیر منتظرانه از سوی امرالله و پیشنهاد ازدواج تصمیم گرفتیم در ملا عام و درکنار خانواده و دوستانمان این پیوند را جشن بگیریم. مراسم خود را در کشتی تفریحی در وسط دریا برگزار کردیم و دوستان و آشنایانمان ما را در این امر تنها نگذاشتند. خانواده من مخالفتی با رابطه مان نکردند اما با برخوردهای خشنی از طرف خانواده امرالله مواجه بودیم که حتی تهدید به مرگ هم شدیم. در کل با بازخوردهای متفاوتی از سوی مردم مواجه بودیم ولی با استقبال همجنس بازان که امیدی برایشان شده ایم، مواجه هستیم”.

چندی بعد امرالله، در مصاحبه با روزنامه “حریت”، در سیزدهم اکتبر گفت: “حتی اعضای خانواده وی از جمله برادرانش تهدید به کشتن وی کرده بودند.واکنش ها بعد از آن شروع شد که ازدواج ما رسانه ای شد. صاحب خانه به ما گفت که خانه ای که اجاره کرده بودیم را ترک کنیم. من به عنوان یک پیشخدمت در کادیکوی استانبول کار می کردم و اخراج شدم. اکین چون در دانشگاه تحصیل می کند کار نمی کند. ما اکنون هیچ منبع درآمدی نداریم و در شرایط بسیار دشواری زندگی می کنیم”.

اکین در ادامه می گوید: وی نیز در رسانه های اجتماعی تهدیدهایی را دریافت کرده است و نمی تواند برای شرکت در کلاسها به دانشگاه برود.

اکین اینگونه ادامه می دهد: ” من اصالتا متعلق به شهر “آنطاکیا” هستم. من را متهم به این کرده اند که آنطاکیا را بدنام کرده ام و به خاطر این تهدید به قتل می شوم. اعضای خانواده من می دانستند که من همجنسگرا هستم، اما آنها نیز واکنش بسیار شدیدی به ازدواج من نشان دادند”.

وی گفت که آنها برای این ازدواج قصد کرده اند که تابوهای مرسوم را بشکنند و تمام چیزی که اکنون می خواهند این است که خانواده و دیگران آنها را تنها بگذارند!

با توجه به این شرایط دشوار، وی معتقد است که به رسمیت شناساندن ازدواج همجنسگرایان نباید مورد توجه آنها باشد. همجنسگرایان اکنون بیشتر به دنبال کسب حقوق ابتدایی خود هستند، از جمله حق زندگی، حق کار و حق گرفتن ارث. وی می گوید:« مسائلی مانند ازدواج همجنسگرایان و به سرپرستی قبول کردن فرزند توسط آنها موضوعاتی مربوط به آینده هستند.»

در مصاحبه ای از روزرین سدا کیپ، یک وکیل متخصص در حوزه مسائل حقوق بشر که به دفاع از همجنسگرایان مشهور است پرسیده می شود که آیا وی از شرایط دشوار این دو مرد تعجب کرده است یا خیر. وی همانطور که انتظار می رفت به ما گفت که متعجب نیست، و اظهار داشت که دولت ترکیه یک کشور سنی، دگر جنس گرا و سفیدپوست می خواهد.

وقتی از وی در مورد مقایسه شرایط همجنسگرایان در ترکیه با دیگر کشورهای اسلامی منطقه مانند ایران و عربستان سعودی سوال می شود، کیپ اشاره کرد که همجنسگرایان در این کشورها خواهان پناهندگی به ترکیه هستند، چون ترکیه را مکانی نسبتا امن تر و نردبانی برای رسیدن به غرب آزاد می دانند.

کیپ شرایط همجنسگرایانی که در پی بحران های عراق و سوریه آواره شده اند را بسیار اسفناک توصیف کرد. کیپ توضیح داد که گرچه مطمئنا زندگی در ترکیه برای همجنسگرایان دشوار است و با خطراتی همراه است، اما شرایط برای پناهندگان در ترکیه ۱۰ برابر بهتر از مثلا ایران است.

کیپ گفت: “همجنسگرایان حداقل در ترکیه از طریق گروه های حامی و مجلات صدایی برای خود دارند. ما هفته همجنسگرایان هم داریم، مراسمی که همجنسگرایان کشورهای همسایه مانند آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ایران و دنیای عرب نیز در آن شرکت می کنند”. شاید ترکیه نسبت به آن کشورها مکان نسبتا بهتری برای همجنسگرایان باشد، اما این باعث نمی شود که زندگی کسر و توزون آسان باشد. آنها تنها می خواهند که بقیه دست از سرشان بردارند، و زندگی خود به عنوان یک زوج خوشبخت شروع کنند.

لازم به ذکر است، ترکیه با تشکیل گروه های حامی همجنس گرایان مخالفتی نمی کند و با حمایت این گروه ها تبدیل به کشوری جذاب برای همجنس گرایان در منطقه شده است. هرساله رژه همجنس گرایان به صورت پرشور برگزار می شود وحتی چندی پیش هتلی مختص همجنس گرایان را در استانبول تاسیس نمودند که به صورت رایگان به همجنس گرایان خدمات ارائه می دهند و از آن ها حمایت مالی می نمایند که به صورت گسترده ای در رسانه های ترکیه منعکس شد و به عنوان امری بشردوستانه و روشنفکرانه مطرح شد.

گفتنی است، چندی پیش نیز، نیلر آلبایراک، فردی همجنس گرا، خود را به عنوان اولین کاندید نامزد انتخاباتی همجنس گرایان، از سوی حزب “مردم جمهوری” معرفی نمود. وی آمادگی خود را برای نامزد شدن برای انتخابات پارلمانی پیش رو از ناحیه ۳ استانبول اعلام نموده بود!/ آناج

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.