1393-09-01 09:24
2559
0
6057

چند نکته جالب در رابطه با اولین منتقدان وهابیت

زمانی که در رابطه با عقبه فکری گروه تکفیری داعش بحث می گردد با اندکی بررسی مشاهده می شود که عقبه ایدئولوژیک این گروه همان باورهای وهابیت است .

به گزارش گلستان ما ، اما در رابطه با نقد وهابیت و افراد و گروه هایی که اولین نقدها را نسبت به تفکرات محمد بن عبدالوهاب به عنوان موسس این تفکر انحرافی مطرح کرده و این تفکر را انحرافی و ضاله دانستند نکات بسیار جالبی وجود دارد که دانستن آن برای مخاطبان آموزنده است.

نکته اول این است که پدر پایه گذار تفکر وهابیت ، عبدالوهاب از عالمان حنبلی و مورد احترام مردم و قاضی شهر عیینه بود . بر اساس مطالب تایید شده در منابع تاریخی موثق پدرش از او راضی نبود و پیوسته او را سرزنش می‌كرد و مردم را از اطاعت او برحذر می‌داشت . بر همین اساس هم محمد بن عبدالوهاب در زمان حیات پدرش جرات و جسارت علنی کردن تفکرات تفرقه افکنانه خود را پیدا نکرد .

نکته دوم در رابطه با او این است که حتی برادرش ، سلیمان بن عبد الوهاب نیز از مخالفان سرسخت وی بود و سخنان او را باطل می‌دانست. سلیمان در ردّ اندیشه برادرش كتابی نوشت كه اولین كتاب در ردّ وهابیت است . او برادر بزرگتر شیخ محمد و فردی دانشمند بود . سلیمان در «عینیّه» متولد شد و در «حُرَیمَله» سکونت داشت و در فقه حنبلی تبحّر داشت و بعد از پدرش در زمان حمد بن سعود قضاوت شهر را عهده ‏دار شد . او نخستین کسی بود که با افکار و عقاید برادرش به مخالفت برخاست و در ردّ افکار شیخ محمد کتاب «الصواعق الإلهیة فی الرد علی الوهابیة» را نوشت.

نکته سوم هم در رد تفکرات وهابیت نیز این است که هشتاد درصد کتاب هایی که در ردّ وهابیت به رشته تحریر درآمده است متعلق به علمای اهل سنت است نه علمای شیعه و علمای اصیل اهل سنت از همان آغاز تفکرات این گروه را برای وحدت و انسجام امت اسلامی خطرناک می دانستند ./ سرویس مذهبی ترکمن سسی

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.