1394-07-15 14:34
861
0
21651

وزير بهداشت: امکان بازداشت برخي مفقودان فاجعه منا در عربستان وجود دارد/ عمدي بودن اين فاجعه با عقل جور در نمي آيد

وزير بهداشت با بيان اينکه آمار دقيق جان باختگان پس از بازگشت کامل حجاج از عربستان اعلام خواهد شد، تاکيد کرد: اطلاق واژه متوفي فقط براي کسي صحيح است که پيکر او به کشور منتقل شده باشد.


به گزارش گلستان ما به نقل از وزارت بهداشت؛ سيدحسن هاشمي در خصوص تعداد کشته شدگان فاجعه منا گفت: طبق اطلاعيه‌اي که روابط عمومي بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت منتشر کردند تعداد کشته‌شدگان 465 نفر اعلام شده بود که از نظر دولت ايران لحاظ واژه متوفي براي همه آنها درست نيست و آمار دقيق جان باختگان پس از بازگشت کامل حجاج از عربستان اعلام خواهد شد.

وي افزود: همه بايد دقت کنند که در مصاحبه‌هاي خود از به کار بردن واژه متوفي پرهيز کنند. تعدادي از ايران با ويزاي عربستان وارد خاک اين کشور شده‌اند طبيعي است که به همان تعداد هم بايد به کشور بازگردند.

وزير بهداشت گفت: تا کنون از تعداد 465 نفر اعلام شده بيش از 300 پيکر وارد کشور شده است. مابقي را بايد بتوانيم در روزهاي آينده از سردخانه‌هايي که هنوز بازديد نشده است پيدا کنيم و تعدادي هم که از سرنوشت آنها اطلاعي در دست نيست مطالبه دولت جمهوري اسلامي ايران از دولت پادشاهي عربستان خواهد بود.

هاشمي ادامه داد: بخشي از مفقودين ممکن است جزو دستگير شدگان باشند و در بازداشتگاه ها و زندان‌هاي عربستان باشند و يا در بيمارستانهاي عربستان باشند که به دليل وسعت فاجعه رخ داده هنوز مسئولين مربوطه اطلاعي از آنها نداشته باشند.

وزير بهداشت تاکيد کرد: اطلاق واژه متوفي فقط براي کسي صحيح است که پيکر او به کشور منتقل شده باشد و بر اين اساس تعداد حدود 300 نفر از 465 نفر اعلام شده که اجسادشان شناسايي و تحويل ما شده است، جزو جان باختگان محسوب مي شوند.

وي در خصوص شناسايي جان باختگان گفت: شناسايي جان باختگان طي يک فرايند پيچيده پزشکي قانوني عربستان انجام مي‌شود و با مهر خروج بر روي پاسپورت آنها از عربستان خارج مي‌شود. در کنار آن پنج هيئت پزشکي از ايران افراد را شناسايي مي‌کنند. ما به اين هم اکتفا نمي‌کنيم چراکه در دراز مدت ممکن است افرادي خانواده‌ها را تحريک کنند که اجساد درست تحويل داده نشده است. بنابراين پزشکي قانوني کشور از همه اجساد نمونه برداري مي‌کند و در هر زمان که لازم باشد از نظر پزشکي قابل اثبات است. اگرچه که خانواده اين زائران هم مي‌توانند شناسايي کنند.

وزير بهداشت تاکيد کرد: همه اقدامات لازم پزشکي براي اثبات هويت شخصي جان باختگان و علت فوت متوفي به دقت انجام خواهد شد.

وزير بهداشت اعلام کرد: در عربستان هم با دقت اين اقدامات انجام مي‌شود به اين معني که اگر کسي از ساير کشورها هم در عربستان دفن شود دقيقا مشخص است که در چه محلي و با چه پلاکي به خاک سپرده شده است و اگر بستگان آنها مايل باشند مي‌توانند با ارسال نمونه خون خود از هويت عزيزان خود و محل دفن آنها مطلع شوند.

هاشمي خاطرنشان کرد: در خصوص دفن جان باختگان همچنان همراهي عربستان را داريم و هيچ يک از جان باختگان تاکنون بدون اجازه خانواده متوفي در عربستان دفن نشده است. اگرچه که دفن در مکه و مکان‌هاي مقدس مذهبي افتخاربزرگي است. بنابراين تشويق به دفن در مکه مي‌تواند خوب باشد و تاکنون نيز با رضايت خانواده هفت نفر از جان باختگان، پيکرهاي آنان در مکه دفن شده‌است.

وزير بهداشت در خصوص همکاري عربستان گفت: ما تقريبا همه روزه با وزارت بهداشت عربستان به صورت تلفني در ارتباط هستيم و از همکاري پزشکي قانوني عربستان تشکر مي‌کنم که شبانه روز در کنار همکاران ما کار مي‌کنند. تاکنون همکاري خوبي با ما داشته اند و اميدوارم بعد از اين نيز که کار شناسايي سخت‌تر شده است همکاري داشته باشند تا نگراني خانواده‌هاي ايراني را رفع کنند.

وي اظهار داشت: ايران اولين کشوري است که پيکرهاي جان باختگان خود را از دولت عربستان تحويل گرفته است. عربستان چه در زماني که در آن کشور حضور داشتم و چه الان نهايت همکاري را با ما داشتند و اميدوارم اين همکاري استمرار داشته باشد.

ادعاي حمل اجساد منا با لودر و ليفتراک صحت ندارد

هاشمي در خصوص شايعاتي که پس از حادثه مطرح مي‌شد گفت: سکوت طولاني عربستان شايعات را بوجود آورد. در اين ميان دست‌هايي هم که علاقمند به ارتقاء روابط کشورهاي اسلامي نبودند به اين شايعات دامن زدند. اين چنين نيست که اجساد را با لودر و ليفتراک حمل کرده باشند و اين ادعا صحت ندارد. ممکن است بسته‌هاي فلزي اجساد را که انسان قادر به حمل آنها نيست با ليفتراک جابجا کرده باشند و به قفسه ها در سردخانه ها منتقل کرده باشند ولي اينکه اجساد را اينگونه حمل کرده باشند چنين چيزي نبوده است.

وي افزود: نگاه آنها از نظر مذهبي به اين جان باختگان به عنوان شهيد است. بنابراين همه مطمئن باشند چنين رفتاري نشده است و اين مسئله از روي پيکرهاي اجساد هم مشخص است.

وزير بهداشت خاطرنشان کرد: البته شايعات ديگري هم مطرح شده است که همه بايد بررسي شود. دوربين‌هاي منا همه وقايع را ثبت کرده است. هر کسي ممکن است حرفي را بزند که تا زماني که ثابت نشود نشر آن دور از انصاف است.

هاشمي با اشاره به توصيه مقام معظم رهبري به عربستان مبني بر رعايت انصاف و عذرخواهي از ملت‌هاي مسلمان، گفت: اين انصاف براي همه است و ما نيز نبايد مطالبي را که صحت ندارد و در حد شايعه است بر زبان بياوريم، اسنادي مي‌شود که در روابط دو کشور تاثير منفي مي‌گذارد.

زواياي تاريک فاجعه منا را دوربين‌ها روشن مي‌کنند

وي افزود: آنچه را که واقعيت دارد بايد بيان کرد اما قصه‌هايي که افراد از ظن خودشان بيان مي‌کنند را نبايد منتشر کنيم. بسياري از کساني که مي‌توانستند اين حادثه را روايت کنند در بين ما نيستند و آنچه که زواياي تاريک را روشن مي‌کند دوربين‌ها هستند.

وزير بهداشت اظهار داشت: عربستان بايد توجه داشته باشد که همه کشورهاي اسلامي را دعوت کند و اين فيلم ها را به نمايش بگذارد و اصل واقعه را تشريح کند و آنجا که قصوري صورت گرفته است عذرخواهي کند و متناسب شأن کشور عربستان از آسيب ديدگان دلجويي کند.

وزير بهداشت گفت: دولت همان مسيري را مي‌رود که رهبر اعلام کردند و شخص رئيس جمهور چندين بار در بياناتش همان مسائل را اعلام کرد. ما کارهاي تخصصي را براي برطرف کردن نگراني‌هاي مردم انجام مي‌دهيم.

وي افزود: سازمان حج و زيارت و هلال احمر نيز نمايندگان ايران در عربستان هستند و تلاش بسيار زيادي براي پيشبرد امور در عربستان انجام دادند. در عين حال دولت به اين نکته که هنوز بسياري از کارها انجام نشده است و بايد پيگيري شود واقف است.

هاشمي خاطرنشان کرد: بخشي از کارها امور حقوقي است که بعد از اين مرحله بعد از اطلاع کامل از سرنوشت همه حجاج کشور توسط وزارت امور خارجه آغاز خواهد شد.

وزير بهداشت گفت: دکتر روحاني شخصا پيگير موضوع است و تقريبا هر روز از من درباره اقدامات صورت گرفته گزارش مي‌گيرد.

وي افزود: طبيعي است که زبان دولت بايد ديپلماتيک باشد و با سايرين متفاوت باشد اما حساسيت آن کمتر از بقيه نيست و در حال انجام وظيفه است.

عمدي بودن اين فاجعه با عقل جور درنمي آيد

هاشمي در خصوص شائبه عمدي بودن اين فاجعه نيز گفت: عمدي بودن اين فاجعه با عقل جور درنمي آيد. افتخار عربستان به ميزباني حجاج است و براي کشوري مثل عربستان بسيار باعث سرشکستي است که چنين اتفاقي در دوران حج اتفاق بيافتد. ممکن است گروه‌هاي سياسي از چنين اتفاقاتي که رخ مي‌دهد بهره برداري سياسي کنند اما اينکه با قصد قبلي چنين اتفاقي را براي حذف همديگر برنامه ريزي کرده باشند بسيار بسيار بعيد مي‌دانم.

او گفت: انصاف حکم مي‌کند تا اعلام علل وقوع حادثه توسط عربستان صبر کنيم. آنچه که خواست همه مسلمانان است آن است که پيشگيري شود و صرف محکوميت مشکلي را حل نمي‌کند. هر سال حج را داريم و قطعا سال هاي بعد با استقبال بيشتري مواجه خواهد شد. بايد تمام هيئت هايي که به حج مي‌آيند از اين حادثه درس بگيرند و به گونه اي تهميداتي انديشيده شود تا شاهد چنين حوادث تلخي نباشيم.

 منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.