1394-04-15 06:25
1525
4
17169
در گفتگویی به مناسبت روز قلم با ناشر گلستانی مطرح شد؛

حذف سوبسید کاغذ هزینه سنگینی را به ناشران تحمیل کرد/ مشکلات حوزه نشر کتاب، تاثیر مستقیم بر فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارد

علی اصغر مقسم از ناشران فعال استان گلستان زمزمه های نمایش نامه های پیرامون جامعه را کلماتی توصیف می کند که در قالب سپید کاغذ، با تعیین اسم در پشت جلدهای معین و از میان دستان ناشران متولد شده و جان می گیرند.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه؛  مقسم معتقد است: در انجام هر کاری عواملی وجود دارد که ایجاد انگیزه می کند. برای آن که جنبش و رویدادی اتفاق بیافتد، به جنبنده ای نیاز است تا بتواند در نمایش نامه ی محیط جامعه خویش، خوب بازی کند.

زمزمه های آن نمایشنامه نیز همان کلماتی هستند که در قالب سپید کاغذ، با تعیین اسم در پشت جلد های معین و از میان دستان ناشران متولد شده و جان می گیرند، حال این ناشران هستند که به رغم همه مشکلات فرهنگی و اقتصادی سعی می کنند برای جامعه جوان کشور خوراک فرهنگی تولید کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: هر چند میزان تولید کتاب با تلاش ناشران در دهه ۸۰ نسبت به دهه قبل آن افزایش داشته و به بازار کتاب رونق چشمگیری داده بود، اما رکودی که از سال های 89 تا کنون گریبانگیر صنعت نشر شده، همچنان بر این بازار سایه انداخته است.

مقسم با اشاره به اینکه اکثر کارشناسان دلیل ادامه این رکود را حذف سوبسید کاغذ می دانند، عنوان کرد: این تصمیم دولت گذشته هم بود که هزینه سنگینی را به ناشران تحمیل کرد و البته بخشی از این هزینه سنگین به دلیل کیفیت کاغذ صورت گرفت، نه حذف سوسبید چرا که کارخانه قدیمی کاغذ در داخل کشور از باگاس نیشکر استفاده می کند و به دلیل پایین بودن کیفیت، ناشران را به سمت خرید کاغذ خارجی سوق می دهد.

مدیر انتشارات مقسم در مرکز استان نوسانات و نابرابری ها را بر قیمت کاغذهای خارجی در ایران اثر گذار دانسته، اذعان داشت: افزایش هزینه حمل و نقل و بیمه همه دامنگیر رونق نشر کتاب است و در حالی سوبسید خرید کاغذ در ایران حذف شده که ناشران در سایر کشورهای دنیا از این کمک برای رونق دادن به بازار نشر استفاده می کنند.

وی افزود: سوبسید نه متعلق به کشورهای فقیر بلکه مورد استفاده در کشورهای پیشرفته صنعتی مانند آلمان نیز هست که بصورت عمومی و مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد.

مقسم در بخش دیگری از گفتگوی خود با این پایگاه خبری تحلیلی عنوان کرد: زمان طولانی برای صدور مجوز کتاب از سوی وزارت ارشاد یکی دیگر از مشکلات ناشران است که به رکود صنعت کتاب منجر می شود.

وی همچنین توضیح داد: آنچه ناشران بخش خصوصی را دلسرد و تلاش آن ها را بی مزد می گذارد، نحوه خرید کتاب از سوی دولت است که این مساله از دولت های گذشته وجود داشته و به یک معضل تبدیل شده است.

مقسم اظهار کرد: دولت موظف است برای حمایت از ناشران هر سال با بودجه ای که در اختیار دارد، از ناشران بخش خصوصی کتاب خریداری کند که این کار به گردش مالی ناشران کمک شایانی می کند.

وی با اشاره به کمبود بودجه دولت در سال های اخیر و آثار منفی آن بر بخش خصوصی گفت: وقتی مولف برای اخذ مجوز و چاپ کتابش به ناشر مراجعه می کند، پس از عقد قرارداد و اخد مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط ناشر، این نابسامانی اقتصادی کشور و استان، قلم نویسنده را که قلم زبان، عقل، معرفت و احساس انسان ها است و اندیشه و شخصیت آن ها رابیان می کند، را بر زمین می زند.

مولف 6 عنوان کتاب در موضوعات فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس با اشاره به جایگاه خاص قلم در اسلام و قرآن و تاکید بر لزوم حمایت جدی از صاحبان قلم، خاطر نشان کرد: مولف پس از چاپ کتاب ناچار است کلیه هزینه های چاپ و نشر کتاب را پرداخت کرده و منتظر بماند تا ارشاد ۳۰ درصد کتاب هایش را آن هم با۳۰ درصد تخفیف پشت جلد بخرد یا نخرد!

این ناشر کتاب استان گلستان در پایان گفت: مشکلات و معضلات حوزه نشر کتاب، برای نویسندگان، ناشران و مولفان ناامیدی ایجاد کرده است که این آسیب، تاثیر مستقیمی بر فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

میرزایی

سلاممتاسفانه این ناشران فقط از سوبسید و یارانه می نالند و خودشان هیچ نقش و تاثیری در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ندارد .

0
0
پاسخ
1394-04-15 06:36
محمدحامد

اون هایی که مثل من این آقا رو می شناسند ، صحبت نکنند.از زرین نامه یک سوال . حالا چرا این ناشر ؟؟؟

0
0
پاسخ
1394-04-15 08:04
حرف حق

آقای محمد حامدو میرزایی ایا شما خبر دارید این ناشر 2 کتاب سنگین چاپ کردن که کل هزینه این کتاب ها به قیمت 2 دستگاه ماشین پراید ، می شد خرید و ناشر تصمیم میگیرد که کتاب را چاپ کند برای چاپ کردن این کتابها از ارگانهای دولتی کمک مالی درخواست میکند وقتی تاییدیه کمک مالی به ناشر می دهند که تصمیم به امید حرف این آقایان اینکار را انجام میدهد ولی متاسفانه بعد چاپ و بدهی به کاغذ فروشان و چاپخانه داران

0
0
پاسخ
1394-04-16 09:40
حرف حق

ادامه متن از خرید کتاب سرباز می زنن و هزینه سنگینی را به ناشر متحمل می کنن که هنوز کتاب ها در منزل ایشان انبار شده است من به شخصه عناوینی چاپ شده کتاب های مختلف در منزل ایشان مشاهده کردم که بعلت نداشتن بار مالی مولفین با هزینه شخصی کتاب ها را چاپ کردن و جز سرزنش خانواده که چرا اینکار را میکند تحمل نمیکند حالا این ناشر از فرهنگ کتاب و کتاب خوانی بی بهره هست که ایشان به شخصه چند عنوان کتاب دارای تالیف می باشند واقعا عدالت ما کجاست چرا از خدای خودمان در این شب های عزیز طلب عفو و بخشش نمیکنیم که بی جهت به مردم تهمت می زنیم آقای میرزایی شما اگر ایشان را می شناختید از فرهنگ و کتابخوانی اینطور برداشت نمیکردید

0
0
پاسخ
1394-04-16 09:40

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.