1394-04-14 15:56
1356
0
17147
گفتگو با نویسنده چهار کتاب در رامیان؛

نویسنده نیاز به حمایت دارد/ نهادینه کردن نهضت مطالعه مقید نیازمند حمایت متولیان فرهنگ کتابخوانی است

نویسنده و پژوهشگر رامیانی با اشاره به درآمد یک نویسنده می گوید: بستگی به استقبال دارد و بدون حمایت ارگان و یا اسپانسر درآمدی ندارد و باید فرهنگ و ارشاد، حوزه ستاد اقامه نماز و سازمان حوزه هنری حمایت کنند.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، محمدعلی بسطامی، نویسنده و پژوهشگر 42 ساله رامیانی با تحصیلات کارشناسی در رشته معارف اسلامی و مدرک کارشناسی ارشد در رشتهاخلاق و تربیت اسلامی، هم اکنون در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رامیان مشغول به فعالیت است.

وی در کنار کار، به فعالیتهای پژوهشی و همچنین فعالیت در زمینه تئاتر می پردازد.

از این نویسنده سه کتاب با نامهای "هشت نمایش"، "حدیث ایمان" و "واژه نامه قزلباش" به چاپ رسیده او نیز کتاب " دین و اخلاق" آماده چاپ است.

BASTAMI

چهاردهم تیر به نام روز قلم در تقویم ملی به ثبت رسیده است و بهانه ای شد تا گفتگویی با یکی از نویسندگان و اهالی قلم رامیانی داشته باشیم.

بسطامی از "هشت نمایش" به عنوان اولین کتاب در زمینه هنر نام می برد که ثمره 25 سال اجرای نمایش هایش است و در سال 89 به چاپ رسید.

بسطامی با اشاره به دومین کتاب خود می گوید: "واژه نامه قزلباش" کتابی در خصوص واژه نامه ترکی قزلباش رامیان است و مدت سه سال لغات و اصطلاحات ترکی که بین عامه مردم متداول بوده و بعضا به فراموشی سپرده شده را جمع آوری کرده است .

این نویسنده رامیانی، " حدیث ایمان" را که مبتنی بر آیات و روایات با موضوع اخلاق، بهداشت و نماز است را سومین کتاب به چاپ رسیده خود عنوان می کند.

وی می گوید: با مراجعه به کتابهای معتبر در دانشگاهها و حوزه های علمیه، سایتهای دینی و کتابخانه دیجیتال و به مدت دوسال کار تدوین و نوشتن این کتاب طول کشید.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر کتاب "رابطه دین و اخلاق" برگرفته از بیش از 50 منبع کتب معتبر نویسنده های اسلامی و فلاسفه غرب که حدود یک سال و نیم تدوین آن به طول انجامید و آماده چاپ است.

بسطامی می گوید: تیراژ هر کتابش 1000 جلد بوده است و "هشت نمایش" را جزء پرفروش ترین کتابهایش عنوان می کند و نیز برای کتابهای دیگر به ارگانها و نهادهای مختلف تقاضای فروش داده و منتظر دستور خرید است.

bastam1

وقتی شرایط نشر کتاب را در استان و شهرستان پرسیدم در پاسخ می گوید: شرایط نشر در استان خوب است و به شخصه مشکل خاصی در چاپ وگرفتن شناسنامه کتاب نداشتم.

وی ادامه می دهد: بیشتر کتابهایی که چاپ می شوند بصورت ذوقی است و کمتر به پژوهش پرداخته می شود و اگر هم در زمینه پژوهشی کتابی به چاپ برسد اغلب پژوهش های دانشجویی است.  

این پژوهشگر رامیانی درآمد نویسندگی را اصلا مناسب نمی داند و می گوید: بستگی به استقبال دارد و بدون حمایت ارگان و یا اسپانسر درآمدی ندارد و باید فرهنگ و ارشاد، حوزه ستاد اقامه نماز و سازمان حوزه هنری حمایت کنند.

بسطامی در ادامه می گوید: کتاب اول با حمایت ارشاد و بسیج هنرمندان استان به فروش رسید اما برای کتابهای دیگرم هنوز به اندازه پول تایپ، دریافتی نداشتم با توجه به اینکه در یک جامعه اسلامی هستیم و موضوع کتابها در زمینه دینی بوده است.

وی وضعیت کتاب و کتابخوانی را با ورود سیستم مجازی در حد صفر می داند و می گوید: بیشتر مطالعات  مجازی و به نوعی سرگرمی و اتلاف وقت شده و یا در حد تکلیف و ادای تحقیق دانش آموزی و دانشجویی است.

bastam2

این هنرمند و نویسنده رامیانی در خصوص ایجاد رغبت به مطالعه در جامعه می گوید: دغدغه ما نسل آسیب پذیر و قشر دانش آموز است وهر چیزی با الفبا شروع می شود و الفبای اجتماع هم دانش آموزان و دانشجویان هستند، یقینا لازمه تشکیل جامعه سالم داشتن دانش آموز فکور و فهیم است و این می طلبد که آموزش و پرورش، کانونهای فرهنگی و کتابخانه های عمومی تلاش مضاعفی کنند.

وی این گفتگو را اینگونه به پایانی می رساند که؛ اگر قرار بر نهادینه کردن نهضت مطالعه مفید در بین اقشار است لزوما باید متولیان فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از مولفین و نویسنده ها به هر نحو ممکن حمایت کنند.

باتوجه به قرار گرفتن در آستانه شب های قدر از وی خواستم تا زیباترین جمله از حضرت علی (ع) را بیان کند و گفت: بالاترین درجه دانایی، تشخیص اخلاق از یکدیگر با آشکار کردن اخلاق پسندیده و سرکوب اخلاق ناپسند است.

علاقمندان به مطالعه این کتابها می توانند با مراجعه به کتابفروشی فجر رامیان کتابهای مذکور را تهیه نمایند.

bastam3

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.