1393-09-21 04:00
2239
11
7111
به قلم یک معلم؛

نقدی بر اظهارات رئیس اداره مشارکتهای مردمی اداره کل اموزش و پرورش گلستان

بحث خصوصی سازی مدارس دولتی تحت عنوان بسته حمایتی وزارت اموزش و پرورش از مدارس غیر دولتی واکنش های زیادی را از طرف آحاد مختلف جامعه داشت. بطوریکه مردم در مصاحبه ها با برخی از رسانه ها نگرانی خودشان را از فروش مدارس دولتی اذعان داشتند.

به گزارش گلستان ما ، علی رغم اینکه وزیر اموزش و پرورش در شهریور ماه با تکذیب این خبر عنوان نموده بود که فقط مدارسی که دانش آموز ندارند به بخش خصوصی واگذار می گردند. اما با یک چرخش ناگهانی در اول مهر ماه به صورت گسترده در سراسر کشور ساختمان مدارس به همراه دانش آموزان به بخش خصوصی واگذار گردید.

این موضوع در استان گلستان هم با واگذاری 10000 دانش اموز که اکثر آنها از مدارس روستایی بودند. شروع گردید. که البته مورد نقادی و اعتراض معلمان و اولیاء دانش آموزان در سایتها و خبر گزاریها قرار گرفت. اینکه چرا این اتفاق رخ داد .دلایل مختلفی را به دنبال دارد.

یکی از این دلایل بکار گیری نیروهای جوان و بیکار وابسته به یک جناح خاص در سطح استان بود و دیگری تبدیل مدارس به پایگاههای سیاسی برای فعالیت جریان خاص برای انتخابات آینده بود. در همین رابطه رئیس اداره مشارکتهای مردمی و مدارس غیر انتفاعی اداره کل آموزش و پرورش استان طی مصاحبه ای با سایت کلاس بیست به دلایل این واگذاری پرداخته است.

قربا ن رایجی در مصاحبه با سایت کلاس بیست عنوان نمود" اصل این قانون بر مبنای تامین نیروی انسانی و قانون خرید خدمت برمبنای قانون  خدمات کشوری می باشد." ایشان در ادامه اشاره نمود" ماده ۱۳ قانون خدمات کشوری صریحا به سازمان ها برای تامین بخشی از نیرو های خود از طریق جذب نیرو های خرید خدمت اجازه می دهد" آقای رایجی مثل اینکه به متن قانونی که خود بیان کرده اند زیاد توجه نکرده اند در

ماده 13 قانون خدمات کشوری در تبصره های 2،3،4، اشاره دارد که خريد خدمات از بخش تعاوني و خصوصي و نهادها و مؤسسات عمومي غيردولتي - مشاركت با بخش تعاوني و خصوصي و نهادها و موسسات عمومي غير دولتي از طريق اجاره، واگذاري امكانات و تجهيزات و منابع فيزيكي. است. آنچه که از ماده 13 قانون خدمات کشوری استنباط می شود غیر از این است که یک مدرسه با دانش آموزانش به فردی خاص واگذار گردد. ماده 13 اشاره به این موضوع دارد که یک واحد دولتی می تواند با انعقاد قرار داد با شرکت های خصوصی از نیروی انسانی  آنها استفاده نماید البته با رعایت اصل 29 و 30 قانون اساسی که صراحتا قید شده  "دولت موظف است وسایل اموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان متوسطه فراهم سازد.

رایجی در بخشی دیگر از مصاحبه خود  اشاره می کند که" بر طبق قانون بودجه سال ۹۳نیز به آموزش و پرورش این اجازه داده شده است که متناسب با همین ماده ی قانونی بخشی از کمبود نیروی خود را جبران نماید."

به آقای رایجی به عنوان یک معلم توصیه می کنم که یک بار دیگر قوانین را مرور کنند. چرا که در قانون بودجه سال 93 برنامه پنجم توسعه آورده شده: (آموزش و پرورش می تواند از ظرفیت خالی مدارس غیر دولتی استفاده کند) معنی و مفهوم این قانون این است که آموزش و پرورش می تواند با معرفی دانش آموز به مدارس غیر انتفاعی که فضای خالی دارند تسهیلاتی را برای آنها فراهم نماید. واین موضوع جدیدی نیست و در حال حاضر هم این کار در حال انجام است. و هر ساله تعداد زیادی دانش آموز طرح شاهد و غیره به مدارس غیر انتفاعی معرفی می گردند.

قربان رایجی در بخشی دیگر از این مصاحبه با انتقاد از عملکرد گذشتگان عنوان نموده است" در آن زمان بسیاری از نیروهابه همین صورت جذب شد و حتی در برخی آموزشگاه ها نیرو ها با سمت های دیگرنیز  در کسوت معلمی بکار گیری شده بود که این به ضرر دانش آموزان تمام شد."

مثل اینکه آقای رایجی فراموش کرده اند در همان دوره ایشان مدیر آموزش و پرورش شهرستان بندر ترکمن بودند. و ژست اصولگرایی داشتند. چه اتفاقی افتاده که امروز تبدیل به یکی از منتقدین آن دوره شده اند.لابد چند سال بعد با یک تغییر موضع اصولی منتقد این دوران خواهند شد.

آنچه که لازم است آقای رایجی و دوستان جدیدش بدانند. این است که واگذاری مدارس به بخش خصوصی به قول وزیر قبلی آموزش و پرورش ظلم بزرگی است که در آموزش و پرورش اتفاق افتاد. آنهم صرفا برای دانش آموزانی که از مناطق روستایی استان هستند ونیاز بیشتری نسبت به دیگر دانش آموزان به آموزش و پرورش دارند.

استفاده از نیروهای ارزان قیمت  و بیکار که روشهای تدریس را بلد نیستند. وتفکر سود آوری موسسان این نوع مدارس قطعا از میزان خدمات آموزشی و پرورشی خواهد کاست.و مصداق بارز آن وجود مدارس غیر انتفاعی است که امروز به تنها چیزی که فکر نمی کنند مسائل پرورشی است.

 لذا می طلبد که نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی با توجه به اظهارات سخنگوی کمسیون آموزش مجلس"واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی غیر قانونی است" در جهت لغو این اقدام آموزش و پرورش اقدام نمایند.

نویسنده:یک معلم

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

حسن

واقعا خیلی بد است . معلمانی که بکارگیری می شوند افراد اموزش ندیده ای هستند که از طرف صاحبان امتیاز فراخوانده می شوند .بخاطر اینکه دستمزد کم بپردازند از افراد بیکار تحصیل کرده استفاده می کنند که بعضی هیچ سابقه تدریس و کلاس ندارند . باید فکری بشود.

0
0
پاسخ
1393-09-21 06:20
ش

متاسفانه امروز و دیروز در آموزش و پرورش تصمیمات غیر منطقی اعمال شده است که قابل جبران نیست اشتباهات حاجی بابایی و بعد از آن مشکل آفرین بوده استمعلم منتقد عزیز هم دقت بیشتری نمایند تا انتقادشان به منابع صدور دستور عمل باشد تا انتقاد از مجری سطوح پایین قضاوت تان نسبت به آقای رایجی هم سطحی و اشتباه است و توصیه می کنم تدبیر بی تدبیر نا امیدانه را بهانه هتک حرمت و تخریب شخصیت فردی قرار ندهید

0
0
پاسخ
1393-09-21 08:12
قادری

برادرزاده من در یکی از این مدارس در کلاس اول درس میخواند و بسیار عملکرد بدی وجود داشته.حتی معلم بکار گرفته شده کتاب های بنویسیم و ریاضی پایه اول ابتدایی بچه ها را بررسی نکرده است و غلط آموزش داده .مثلا ابتدایی و کلاس اول زیر بنا هست .

0
0
پاسخ
1393-09-21 11:20
فرهنگی

با سلام یکی از بهترین کارای اقای فانی تقویت مدارس غیر دولتی بوده لذا در برخی روستا ها به خاطر 1 تا 5 دانش اموز 2 معلم ومدیر اونجا هستن که با این طرح و یکجا شدن دانش اموزان در مدارس غیر دولتی بساری از نیروهای آموزش و پرورش آزاد میشن و خیلی از هزینه ها کم میشن و هم با این بوجه میشه خیلی ها رو مشغول به کار کنن. اقای حاجی بابایی که میگه خود ایشان بزرگترین ظلم رو به این مدارس کرد و با بعضی از سیاست های اشتباه مشکلات زیادی ایجاد کرد برای اموزش و پرورش در 2 سال پایانی این آقا هسچ پولی بابت سرانه به مدارس روزانه دولتی تعلق نگرفت / ایا این ظلم نیست ؟

0
0
پاسخ
1393-09-22 07:14
حسین

واگذاری یک ساختمان میلیاردی رایگان با 300 الی 400 دانش آموز که برای هر کدام 500 هزار تومان سرانه پرداخت می شود !! آنهم برای عده ای خاص چه معنایی می تواند داشته باشد؟؟

0
0
پاسخ
1393-09-22 13:42
فرزاد

کم شدن هزینه ها به چه قیمتی، آیا این دانش آموزان نیاز به مسائل پرورشی ندارند. چرا در داخل شهر اقدام به واگذاری نمی کنند.

0
0
پاسخ
1393-09-22 13:46
م-محمدی

آقای ر بهتر است کمی به گذشته خودشان نظری داشه باشند. ببینند چقدر فرهنگیان بندر ترکمن از عملکرد ایشان راضی هستند.

0
0
پاسخ
1393-09-22 16:44
همشهری

آقایان نماینده های استان کجایند؟ چرا مثل دوره پایین محلی دیگر اقدامی نمی کنند

0
0
پاسخ
1393-09-22 18:45
معلم تازه استخدام شد

من فکر می کنم شرایط خوبی ایجاد شده که ما جوانهای بیکار هم به کار مشغول شویم. ولی اینکه خیلی کم حقوق می دهند زیاد مناسب نیست

0
0
پاسخ
1393-09-23 05:22
بهرام

من با نویسنده این مقاله موافقم، واگذاری مذارس با اهداف خاصی بود.کهالبته زیان آن برای مردم و دانش آموزان اس

0
0
پاسخ
1393-09-24 07:47
م.م

دست مریزاد

0
0
پاسخ
1393-09-29 11:18

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.