1393-08-29 10:58
2135
1
6010

بررسی وضعیت کتابخانه های دانشگاهی گلستان / از کمبود منابع علمی دانشگاه غیرانتفاعی تا ثروت دانشگاه آزاد!

بزرگترین کتابخانه آکادمیک گلستان در دانشگاه آزاد گرگان با ۸۰۰۰۰جلد کتاب وجود دارد و این در حالی است که دانشجویان دانشگاه های دیگر…

به گزارش گلستان ما به نقل از رصد۵۷؛ بدون شک کتاب یکی از اجزای جدا نشدنی و ممزوج با دانشجو است و به تبع آن کتابخانه در محیط آموزشی دانشگاه یکی از اجزای مهم و کلیدی به شمار می‌رود.

با توجه به اهمیت کتاب و کتابخانه در فضای دانشگاهی بر آن شدیم تا وضعیت کتابخانه دانشگاه های استان گلستان را در یک نگاه اجمالی ارزیابی کنیم.

خریداری ۲۰۰۰جلد کتاب در دانشگاه گلستان

مهناز اقدسی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گلستان گفت: هم اکنون قریب به ۱۵هزار جلد کتاب در مخزن کتابخانه موجود است و حدود ۲هزار جلد کتاب در هفته کتابخوانی خریداری شده است که در حال آماده سازی جهت انتقال به کتابخانه است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گلستان در خصوص منابع الکترونیکی کتاب در این دانشگاه نیز اذعان داشت: دانشگاه گلستان از طریق عقد قرارداد با شرکت ها و پایگاه های اطلاعاتی تامین کننده منابع الکترونیکی این امکان را فراهم آورده است.

اقدسی در پاسخ به وضعیت سالن مطالعه و تجهیزات جانبی کتابخانه این دانشگاه نیز عنوان داشت: در شهریور ماه سال جاری، کتابخانه مرکزی دانشگاه به محل جدید منتقل شد که به وضعیت مطلوب نزدیک تر است اما بی شک کاستی هایی وجود دارد و همواره سعی بر این است که این کاستی ها را به حداقل برسانیم.

یکی از دانشجویان ترم پنج رشته صنایع غذایی مقطع کارشناسی با انتقاد از مشکلات موجود در کتابخانه دانشگاه، گفت: دانشجویان در این دانشگاه در استفاده از کتابخانه با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

وی افزود: کتابخانه دانشگاه به قدری کوچک است که در فضای ساختمان خیلی‌ها از وجود آن حتی بی‌اطلاع هستند.

وضعیت منابع و فضای مطالعاتی کتابخانه دانشگاه های غیرانتفاعی مناسب نیست

یکی از دانشجویان ترم پنج رشته صنایع غذایی دانشگاه غیرانتفاعی بهارن گرگان گفت: فقدان سالن مباحثه علمی در دانشگاه یکی دیگر از مشکلات موجود خواند.

یکی دیگراز دانشجویان این دانشگاه نیز در رابطه با وضعیت منابع کتابخانه‌ای ، تصریح کرد: در مخزن کتابخانه ، کتاب در همه زمینه وجود ندارد و بنده به عنوان دانشجوی رشته کامپیوتر منبع مناسبی که مد نظرم است را در این کتابخانه پیدا نکرده‌ام.

یکی دیگر از دانشجویان رشته صنایع غذایی نیز در همین رابطه خاطرنشان کرد: بخشی از منابع اطلاعاتی رشته‌ی من در کتابخانه موجود نیست ، مطمئنا برای هم رشته‌ای‌های من نیز وضع به همین منوال است.

وجود ۸۸۰۰۰عنوان کتاب در کتابخانه دانشگاه آزاد علی آبادکتول

مسعود رادمهر معاون پژوهش دانشگاه آزاد علی آبادکتول گفت: در حال حاضر بیش از ۸۸ هزار عنوان کتاب در مخزن کتابخانه موجود است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته حدود ۴٫۵درصد رشد را شامل شده است.

رادمهر به بیان وضعیت کتابخانه این دانشگاه پرداخت و بیان داشت: خوشبختانه حوزه معاونت پژوهش و فناوری واحد با توجه به سرانه کتاب برای هر دانشجو سعی کرده در هر دانشکده متناسب با رشته‌های موجود آن دانشکده نسبت به راه اندازی کتابخانه تخصصی اقدام کند و با توجه به نیاز اساتید و دانشجویان هر ساله همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نسبت به بروزرسانی آن اقدام کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد علی آبادکتول تصریح کرد: با توجه به عدم دسترسی کتاب‌های آفست شده خارجی و همچنین هزینه بالای آن برای تهیه، طی اخذ مجوز دفتر گسترش و تولید علم دانشگاه آزاد اسلامی، امکان استفاده از پایگاه دیجیتال دانشگاه برای تمامی اساتید و دانشجویان بویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی فراهم شده است تا همگام با پیشرفت تکنولوژی و فناوری روز در جهان، امکان بروزرسانی اطلاعات برای آیندگان این مرز و بوم وجود داشته باشد.

دانشگاه آزاد گرگان؛ صاحب بزرگترین کتابخانه دانشگاهی گلستان

مازیار احمدی گلسفیدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد گرگان به ارائه وضعیت کتابخانه دانشگاه و سالن مطالعه پرداخت و در این باره گفت: بزرگ‌ترین کتابخانه دانشگاهی استان گلستان با مساحتی بالغ بر ۲۷۰۰ متر مربع در دانشگاه آزاد گرگان وجود دارد که بیش از ۸۰ هزار جلد با ۳۰ هزار عنوان کتاب در مخزن آن موجود است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد گرگان با بیان اینکه یکی از مسئولیت‌های اصلی کتابداری بروزرسانی عناوین کتاب‌هاست، تصریح کرد: با توجه به حضور دانشجو در ۱۵ رشته مقطع دکتری و ۲۸ رشته در مقطع کارشناسی ارشد نیاز ما به عناوین کتاب‌های بروز شده دو چندان است از این رو کتاب‌ها را با سرعتی فوق‌العاده همواره بروز می‌کنیم در همین راستا سالانه سه تا چهار بار علاوه بر خرید از نمایشگاه بین المللی کتاب، تهیه کتاب‌های تازه در دستور کار دانشگاه قرار دارد.

احمدی گلسفیدی به فضای سالن مطالعه برای استفاده دانشجویان این واحد دانشگاهی اشاره و تاکید کرد: در کتابخانه دانشگاه علاوه بر فضایی فراخ برای سالن مخزن، امانات، نشریات و مرجع، یک فضای دلنشین و وسیع برای مطالعه فراهم است که روزانه حتی در روزهای تعطیل در تمامی این مقاطع خدمات رسانی صورت می‌گیرد.

وی در پایان همچنین از وجود منبع کتب الکترونیکی در این دانشگاه نیز خبر داد و گفت: برخی از کتب مورد نیاز بخصوص کتاب‌های مرجع به صورت ebook به سیستم دیجیتال کتابخانه متصل هستند که دانشجویان می‌توانند از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

میرشاهی

سلام خسته نباشید لطفا درباره کتابخانه دانشگاه آزاد واحد علی آباد کتول مطالب بیشتری قرار دهید.و همچنین درباره ی بیانیه ی کتابخانه ها ی دانشکده ها مطلب بزارید.با تشکر.

0
0
پاسخ
1393-09-03 07:37

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.