1397-08-20 13:56
562
0
58639
در راستای آماده‌سازی پرونده نامزدی ثبت جهانی و تداوم پژوهش؛

معاون میراث‌فرهنگی از مسیر دیوار دفاعی گرگان بازدید کرد

معاون میراث‌فرهنگی در راستای آماده‌سازی پرونده نامزدی ثبت جهانی و تداوم پژوهش، حفاظت و مرمت دیوار دفاعی گرگان، از مسیر این اثر ارزشمند بازدید کرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور ، سیدهادی احمدی مدیرکل حفظ و احیای بناها و بافت های تاریخی و جمعی از کارشناسان میراث فرهنگی استان از دیوار دفاعی گرگان، قلعه ها، قلعه شهرها، کانال های آبرسانی، سد خاکی، کوره های آجرپزی، دیوار و خندق، پادگان نظامی، روستاهای تاریخی پیرامونی و سایر تاسیسات وابسته بازدید به‌عمل آوردند.

در این بازدید مواردی که برای ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان باید رعایت شود مطرح شد که  تهیه نقشه دیوار دفاعی گرگان، کامل شدن مطالعات باستانی سد گرکز، خواناسازی ها، احیا زهکشی، ساماندهی بافتهای روستایی که روی مسیر دیوار قرار گرفته اند و بروز شدن نقشه برداری و اطلاعات قلعه های باستانی در این اثر ، راه اندازی سه پایگاه  حفاظتی در طول مسیر دیوار  و ادامه پی گردی و کاوش های باستان شناسی و همچنین برنامه ریزی برای رفع اغتشاشات بصری و پاکسازی در برخی مکان های مسیر و خندق و اقدامات موثرتر برای معرفی و زیر ساخت های گردشگری از جمله آنها بود.

دیوار بزرگ گرگان طولانی‌ترین اثر معماری ایران باستان (به طول 200 کیلومتر) بعد از دیوار چین (به طول 6000 کیلومتر) و سمیز آلمان (به طول 548 کیلومتر) به عنوان سومین دیوار دفاعی دنیا نام  برده شده است. این اثر یکی از بارزترین آثار معماری دشت گرگان است که از دریای خزر (روستای صفا ایشان در شهرستان گمیشان) شروع شده و تا ارتفاعات نیلی کوه واقع در جنگل گلستان در محدوده ی شهرستان کلاله امتداد دارد.

نامهای متعددی بر این اثر اطلاق شده است از جمله : سد انوشیروان ، سد اسکندر ، سد فیروز ، قزل آلان (مار سرخ) یا قزل آلانگ . در طول این دیوار 40 قلعه وجود دارد که با پلان مربع یا مستطیل احداث شده اند.

براساس شواهد و یافته های معماری که در کاوش های این اثر تاریخی بدست آمده است زمان ساخت دیوار دفاعی گرگان به ساسانیان می رسد.

moaven gardeshgari

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.