1393-08-11 12:21
2065
0
5257
غلامرضا خارکوهی:

روز 13 آبان، روزی که کارنامه سیاه آمریکا و استکبار جهانی آشکار شد

تاریخنگار گلستانی گفت: اهمیت تاریخی روز 13 آبان در این است که نقش برجسته امام خمینی(ره) و دخالت آشکار آمریکا به عنوان شیطان بزرگ و استکبارجهانی در آن کاملاً مشهود است.

به گزارش گلستان ما، غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار و موُلف گلستانی با اشاره به اینکه ریشه اصلی 13 آبان مربوط به تصویب لایحه ی کاپیتولاسیون توسط رژیم پهلوی در سال 1343 است، اظهارکرد:طی این لایحه آمریکایی ها از مصونیت قضایی برخوردار بودند. به عبارت دیگر هر کارمند دون پایه ی آمریکایی مرتکب جنایتی در ایران می شد دستگاه قضایی اورا محاکمه نمی کرد وهیچ کس حق اعتراض نداشت و این اقدام از آنجا ناشی می شد که آمریکایی ها قوانین قضایی کشور های دیگر از جمله ایران را به تعبیر خود غیر متمدن می دادنند و به هر کشوری که می روند و قرارداد همکاری می بندند خواهان حق کاپیتولاسیون هستند.

خارکوهی با اشاره به نقش امام در افشاء لایحه کاپیتولاسیون گفت: به دنبال تصویب لایحه کاپیتولاسیون در ایران حضرت امام خمینی (ره) در4 آبان 1343 موضع گیری تندی علیه این قانون به عمل آورد و آن را افشا نمود و این لایحه را سند بردگی ملت ایران نامید.از آنجا که رژیم پهلوی این لایحه را از مردم مخفی کرد با سخنرانی امام خمینی (ره) و اطلاعیه صادره شده از طرف ایشان این موضوع علنی و در میان ملت آشکار گردید.

وی درادامه افزود: به دنبال افشا گری لایحه کاپیتولاسیون روز 13 آبان 1343 رژیم پهلوی حضرت امام را دستگیر و به ترکیه و بعد از 11 ماه از کشور ترکیه به نجف اشرف تبعید کرد، مهر1357 امام از نجف اشرف به فرانسه تبعید شد و تا پیروزی انقلاب اسلامی در آنجا به سر برد.و مردم تا پیروزی انقلاب ازاین قرارداد ننگین انتقاد داشتند.

مورخ گلستانی با اشاره به اینکه وقایع روز 13 آبان فراتر از محکومیت لایحه ننگین ودستگیری امام(ره) است بیان کرد: در 13 آبان 1357 دانش آموزان تهرانی دست به تظاهرات علیه شاه زدند و مورد هجوم مسلحانه ماُموران شاه قرار گرفتند که تعداد زیادی از آنها شهید و مجروح شدند و این واقعه جزء وقایع دردناک تاریخ کشور ما و روز دانش آموز محسوب می شود.اما در 13 آبان 1358 دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره) با حمله به لانه جاسوسی آمریکا(سفارت آمریکا) آنجا را اشغال و به تصرف خود در آوردندو بیش از 50 جاسوس آمریکایی را دستگیر کردند که این ضربه بسیار بزرگ برحیثیت سیاسی امریکا در سراسر محسوب می شود.

وی ادامه داد:دانشجویان مبارز اسناد جاسوسی آمریکا را از داخل سفارتخانه اخذ و به تدریج توطئه ها و جنایات آمریکایی ها را در کشور ایران و در سایر کشورهای دنیا بعد از جنگ جهانی دوم تا سال 1358 را افشاء و منتشر کردند که تا کنون حدود 80 جلد کتاب و اسناد جاسوسی آمریکا منتشر شده است. و امام خمینی(ره) از این اقدام دانشجویان حمایت کرد و این واقعه بزرگ تاریخی را انقلاب دوم(1358) ،و بزرگتر از انقلاب اول( 1357) نامید و در نتیجه مردم در شهرها و مناطق مختلف کشور حتی گروه ها و احزاب سیاسی با تظاهرات و تجمعات و صدور اطلاعیه هایی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره) حمایت کردند.

خارکوهی خاطرنشان کرد: با اشاره به اینکه سه واقعه در سه مقطع زمانی متفاوت رخ داده که بسیارمهم و تاریخی برای ملت ما محسوب می شود نقش امام(ره) را در روز 13 آبان 1343، 1357 و 1358 بسیار برجسته خواند وامام خمینی(ره) آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ و استکبارجهانی و این روز را کارنامه سیاه آمریکا معرفی کرد.

وی درپایان افزود:این وقایع باید برای نسل جوان و آینده بازگویی شود تا آنان به یاد داشته باشند که آمریکا چه جنایاتی در کشور ما مرتکب شده است./طوبی گلستان

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.