1396-11-28 04:01
608
0
50595
رضا قوانلو :

انتقاد مدیر کل کتابخانه های گلستان از حذف پست کتابدار در آموزش و پرورش / قشر مرفه هم به مطالعه اهمیت نمی دهد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان گفت : چند سال پیش پست کتابدار از آموزش‌ و پرورش حذف شد و وقتی‌که پست کتابدار از آموزش‌وپرورش حذف می‌شود یعنی یک آسیب جدی به کتاب و کتاب‌خوانی وارد می‌شود.

به گزارش گلستان ما ؛ رضا قوانلو مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان گفت: در حال حاضر اقداماتی درزمینهٔ افزایش سرانه مطالعه در حال انجام آن است که اثرات آن را ۱۰ الی ۱۵ سال آینده در جامعه مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: به نظر من باید در مدارس ورود پیدا کنیم و زنگ کتاب‌خوانی و مطالعه داشته باشیم، البته من چندین بار اقدام کردم اما از آموزش‌وپرورش به من گفتند در چارت آموزشی نیامده و نمی‌توانیم زنگی را تغییر دهیم و به‌عنوان زنگ مطالعه قرار دهیم.

قوانلو ادامه داد: چند سال پیش پست کتابدار از آموزش‌ و پرورش حذف شد و وقتی‌که پست کتابدار از آموزش‌وپرورش حذف می‌شود یعنی یک آسیب جدی به کتاب و کتاب‌خوانی وارد می‌شود چراکه بیشترین قشر تحصیل‌کرده در مدارس حضور دارند که می‌توانند فرهنگ‌ساز شوند.

وی ادامه داد: از زمانی که یارانه کاغذ حذف شد ناشرین و نویسندگان انگیزه‌شان برای نوشتن و چاپ کتاب کمتر شده است از طرف دیگر خود مردم هم وسعشان برای خرید کتاب کمتر شده و نیاز به خوراک و پوشاک را در اولویت اول می‌گذارند.

قوانلو بابیان اینکه به هر میزان که رشد جامعه بالاتر می‌رود گرایش مردم به فرهنگ بیشتر می‌شود، افزود: اینکه قشر مرفه جامعه هم به خرید کتاب و مطالعه علاقه‌ای نشان نمی‌دهد باید علت آن ریشه‌یابی شود.

وی افزود: دولت باید از ناشرین حمایت کند و زمانی که قیمت کتاب پایین بیاید تمایل مردم به خرید کتاب افزایش پیدا می‌کند اما من به افرادی که علاقه‌مند مطالعه هستند و از درآمد کافی برای خرید کتاب برخوردار نیستند پیشنهاد می‌کنم از کتابخانه‌های عمومی استفاده کنند.

قوانلو گفت : شرایط مطالعه اصلاً خوب نیست و دغدغه ما چه در کشور و چه در استان کمبود سرانه مطالعه است، البته اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود طی سالیان دراز جواب می‌دهد و باید علت مطالعه کم را ریشه‌یابی کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ضرورت‌ها بیشتر به سمت کتب درسی، دانشگاهی و کنکوری رفته است و خرید خانواده‌ها بر اساس نیاز است.

وی افزود: باید ریشه‌یابی کنیم که این نیاز به خرید کتاب از روی علاقه بوده و یا تنها برای برطرف کردن نیاز درسی بوده است./ مهر

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.