1396-10-27 12:03
725
0
49234
رییس هیات نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان مطرح کرد؛

نظارت جدی و سخت علمی اساتید در دانشگاه های دولتی/ در دو سال گذشته ۷۱مورد شکایت از مراکز آموزشی استان شد

در نشستی با حضور رییس و دبیر هیئت نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان مطرح شد که سالی دوبار مراکز آموزشی استان مورد نظارت قرار می گیرد و به شکایات و تخلفات مربوطه نیز رسیدگی می شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از دانشجوسلام؛ رییس هیات نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نظارت و ارزیابی در اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته و در برنامه های وزارت علوم  و نقشه جامع علمی کشور هم به آن اشاره شده است.

علی نجفی نژاد گفت: شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه های موسسات آموزشی،افزایش بهره وری با استفاده از فرایند نظارت و ارزیابی،پاسخگو نمودن موسسه های استان نسبت به عملکرد کیفی برنامه ها و حمایت و پشتیبانی از نوآوری و کیفیت آموزشی پژوهشی و فناوری از جمله وظایف این هیات می باشد.

وی تصریح کرد: تعداد یازده تا سیزده نفر در این هیئت عضو هستند که رییس دانشگاه منتخب استان رییس آن و معاون آموزشی آن  دانشگاه هم به عنوان دبیر هیيت استانی می باشد که البته معاون پژوهشی و معاون فرهنگی و شش الی هشت نفر از اعضای هیئت علمی صاحبنظر هم در آن عضویت دارند.

نظارت جدی بر مراکز آموزشی استان

رییس هیات نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان در خصوص وظایف این هیئت نیز گفت: هیئت نظارت ارزیابی وظیفه دارد زیر نظام های آموزشی را تجزیه و تحلیل کند و نقاط قوت و ضعف و چالش این مرکز را بگوید و راهکارهای لازم برای افزایش کیفیت را نیز بیان کند.

نجفی نژاد ادامه داد: هفت کارگروه شامل نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان،آزاد اسلامی،پیام نور،موسسات غیردولتی و آموزشی آزاد،فنی و حرفه ای،جامع علمی کاربردی و کارگروه موسسات و پژوهش وفناوری در ذیل هیئت نظارت استانی تشکیل شده است که مسئولیت آن نیز بر عهده دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان است.

8888nnnnhh

موسسات غیرانتفائی سهامدار اصلی شکایتها

وی افزود: در استان در مجموع ۸۰موسسه آموزشی عالی، که شامل سه دانشگاه دولتی،چهارده موسسه غیردولتی و غیر انتقائی،دوازده مرکز دانشگاه آزاد، نوزده مرکز علمی کاربردی و همچنین سه مرکز پردیس فرهنگیان و پنج دانشکده فنی و حرفه ای می باشد.

وی در خصوص میزان شکایات از موسسات آموزشی گفت: در دوسال گذشته ۷۱مورد شکایت  واصل شد و مورد بررسی قرار گرفت که۶۰مورد آن  از موسسات غیر انتفایی بوده است.

عدم کیفیت آموزشی دلیل اصلی شکایتها

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در خصوص موضوع شکایات نیز اظهار کرد: اکثر این شکایتها در خصوص کیفیت آموزش در این موسسات و یا فقدان اساتید با تجربه و با صلاحیت علمی بوده است که موارد به آن موسسات گزارش شد و از آنان خواسته شد از اساتید با تجربه و دانش کافی استفاده کنند.

رییس هیئت نظارت در خصوص انتظارات از موسسات آموزش عالی گفت: برگزاری کلاسهای آموزشی و مستمر،برگزاری دقیق آزمون مربوطه،استفاده از مدرسین دارای صلاحیت لازم و افزایش کیفیت فضای فیزیکی کارگاهها و آزمایشگاهی از جمله آن است.

موسسات غیرمجاز منحل می شوند

نجفی نژاد در خصوص برنامه های این هیئت گفت: برنامه هیئت طوری است که سالی دوبار از مراکز آموزشی استان نظارت و ارزیابی می کند و به شکایات و و تخلفات مربوطه رسیدگی می کند و پس از همکاری با سایر نهادهای نظارتی و امنیتی تصمیمات لازم را می گیرد.

وی ادامه داد: در صورت احراز تخلفات موسسات غیر مجاز از پذیرش رشته و دانشجوی جدید در آن جلوگیری می شود و در این صورت خود بخود آن مرکز آموزشی در مرحله انحلال قرار می گیرد.

نظارت جدی و سخت علمی در دانشگاههای دولتی

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در خصوص نظارت بر وضعیت علمی اساتید و هیئت علمی در دانشگاه دولتی گفت: نظارت بر رشد علمی اساتید در دانشگاههای دولتی نیز به صورت جدی وجود دارد به طوریکه در این دانشگاهها اگر استادی نتواند در سه سال متوالی ترفیع علمی بگیرد شامل رکود علمی می شود و صلاحیت وی در هیئت ممیزه مورد بررسی قرار می گیرد که می تواند منجر به اخراج آن استاد هم شود.

نجفی نژاد افزود: اساتید در سیستم آموزشی دولتی در چند مورد از جمله توسط  دانشجویان،مدیر گروهها،گروه های نخبه دانشجویی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

999nnh

در ادامه دبیر هیئت نظارت و ارزیابی گفت:از سال ۸۷ با توجه به قدمت دانشگاه منابع طبیعی این دبیرخانه در این دانشگاه تشکیل شد و در سال جدید هم بخش نظارت کیفیت نیز برای ارتقاء نتایج و پاسخگویی به ذی نفعان به آن افزوده شد.

محمدرضا محبوبی افزود:دبیرخانه در سال گذشته ۲۷ جلسه را تشکیل داد و به شکایات رسیده رسیدگی کرد.

وی افزود: شکایاتی که به این هیئت می رسد از سوی دانشجویان، اساتید و همچنین نهادهای نظارتی و مسئول می باشد.

کمترین تعامل نظارتی در موسسات غیرانتفاعی وجود دارد

وی در خصوص تعامل با زیر گروههای این هیئت نیز گفت: تعاملات خوبی با دانشگاه علمی کاربردی ، فرهنگیان،پیام نور داریم و البته در تعامل با دانشگاه آزاد محدودیتهایی وجود دارد اما بیشترین محدودیت و مشکل در بخش موسسات غیر انتفائی است چرا که این مراکز فاقد یک مرجع استانی می باشند که بتوان مشکلات را در آنجا حل کرد.

محبوبی بیان کرد: در سال گذشته از ۵۴ موسسه آموزشی و در سال ۹۶ نیز تاکنون از ۵۱ موسسه آموزشی بازدید به عمل آمد که انتظار می رود تا پایان سال این بازدیدها به ۶۰ مرکز برسد.

وی گفت: استان گلستان در مقایسه با سایر استانها رتبه خوبی در نظارت و ارزیابی بر مراکز آموزشی  خود دارد.   

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.