1393-08-03 10:15
2756
0
4767
تبیین سبک زندگی اسلامی به قلم آیت الله قدمی (1)

قرآن مساوی با هدایت است و هیچ کتابی مثل آن جنبه هدایتی ندارد/ قران سبک زندگی را طراحی می کند که انسان به آرامش برسد

خدای علیم در موارد متعددی از آیات قرآن ، تصریح فرموده اند که قرآن برای هدایت مردم نازل شده است و بعضی موارد، از قرآن به عنوان هدی (هدایت) تعیبر کرده است یعنی قرآن به قدری توانایی هدایت کردن را دارد که گویا قرآن، مساوی با هدایت است و هیچ کتابی در مثل آن جنبه ی هدایتی ندارد.

به گزارش گلستان ما ؛ بناست تا آیت الله سیدحبیب الله قدمی استاد حوزه و دانشگاه در سلسله مقالاتی به تبیین و تشریح سبک زندگی اسلامی مبتنی بر قرآن کریم بپردازند که قسمت اول آن تقدیم مخاطبین گرامی می شود :

قرآن مساوی هدایت است

قرآن فقط به دنبال این نیست که بگوید انسان چه بکند و چه نکند و با این دستورات برای انسان زندگی سخت و مشقت باری را بسازد بلکه قرآن یک نوع زندگی را برای انسان طراحی می کند که انسان بتواند در کمال آرامش زندگی کند و در آرامش بمیرد و سرانجام به سعادت و خوشبختی جاویدان برسد.

اینکه ما تصور کنیم مؤمنان و پیروان قرآن فقط با در پیش گرفتن زندگی سخت و مشقت آور می توانند به زندگی سعادتمند برسند ، اشتباهی است که دوری از قرآن سبب ترویج این تفکر اشتباه شده است و در مواردی نیز انگیزه دین گریزی را تشدید کرده است.

خدای علیم در موارد متعددی از آیات قرآن ، تصریح فرموده اند که قرآن برای هدایت مردم نازل شده و بعضی موارد ، از قرآن به عنوان هدی (هدایت) تعیبر کرده است یعنی قرآن به قدری توانایی هدایت کردن را دارد که گویا قرآن ، مساوی با هدایت است و هیچ کتابی در مثل آن جنبه ی هدایتی ندارد .

* در بعضی از آیات قرآن به جنبه راهنما بودن آن اشاره می شود و فقط قرآن را به عنوان هدایت معرفی می کند ؛

مثل: « هذا هُدىً وَ الَّذينَ كَفَرُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ لَهُمْ عَذابٌ مِنْ رِجْزٍ أَليمٌ ». ( آیه 11 سوره جاثیه ) 

( اى محمّد صلّى اللَّه عليه و آله ) اين قرآن ( كه بر تو خوانديم و فرو فرستاديم براى گمراهان ) هدايت و راهنمايى است ، و آنان كه به آيات و كلمات پروردگارشان كافر شده و نگرويدند براى ايشان ( در قيامت ) عذاب و شكنجه دردناك از عذاب سخت ( دوزخ ) است‏.

* آیاتی دیگر ، قرآن را هدایت برای متقین معرفی می کند ؛

مثلِ : « ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ » (بقره/2)

آن كتاب با عظمتى است كه شك در آن راه ندارد و مايه هدايت پرهيزكاران است .

* برخی از آیات نیز قرآن را به عنوان هدایت برای مؤمنین معرفی می کند ؛

مثلِ : « قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْريلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى‏ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُدىً وَ بُشْرى‏ لِلْمُؤْمِنينَ » ( بقرة/97 )

( آنها مى‏ گويند: « چون فرشته‏اى كه وحى را بر تو نازل مى ‏كند، جبرئيل است، و ما با جبرئيل دشمن هستيم، به تو ايمان نمى ‏آوريم!») بگو : « كسى كه دشمن جبرئيل باشد (در حقيقت دشمن خداست) چرا كه او به فرمان خدا، قرآن را بر قلب تو نازل كرده است در حالى كه كتب آسمانى پيشين را تصديق مى‏ كند و هدايت و بشارت است براى مؤمنان »

* آیاتی هم در قران هست که قرآن را هدایتگر مسلمین می داند ؛

مثلِ : « قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذينَ آمَنُوا وَ هُدىً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمينَ » ( نحل/102 )

بگو، روح القدس آن را از جانب پروردگارت بحقّ نازل كرده، تا افراد باايمان را ثابت‏قدم گرداند و هدايت و بشارتى است براى عموم مسلمانان.

* آیاتی که قرآن را هدایت محسنین معرفی می کند ؛

مثل « الم (1) تِلْكَ آياتُ الْكِتابِ الْحَكِيمِ (2) هُدىً وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ » ( لقمان/3 )

اين آيات كتاب حكيم است (كتابى پرمحتوا و استوار)! مايه هدايت و رحمت براى نيكوكاران است اشاره کرد و خاطر نشان کرد .

* آیات دیگری در قران وجود دارد که قرآن را هدایت برای همه مردم معرفی می کند ؛

مثلِ : « شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كانَ مَرِيضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ » ( بقره / 185)

ماه رمضان است كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است كه مردم را راهبر، و دلايل آشكار هدايت، و تشخيص حق از باطل است. پس هر كس از شما اين ماه را درك كند بايد آن را روزه بدارد، و كسى كه بيمار يا در سفر است تعدادى از روزهاى ديگر. خدا براى شما آسانى مى ‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد تا شماره را تكميل كنيد و خدا را به پاس آنكه رهنمونيتان كرده است به بزرگى بستاييد، و باشد كه شكرگزارى كنيد.

سید حبیب الله قدمی

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.