1396-09-06 10:35
535
0
47089
مورخ گرگانی در مراسم گرامیداشت روز پنجم آذر :

پنجم آذر روز سرنوشت سازی برای کشور بوده است

مورخ گرگانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در خصوص پنجم آذر تاکید فراوانی داشته اند گفت: پنجم آذر نه تنها برای استان بلکه روز سرنوشت سازی برای کشور بوده است.

 به گزارش گلستان ما به نقل از  طوبی گلستان؛ غلامرضا خارکوهی شب گذشته در مراسم بزرگداشت قیام ۵ آذر گرگان در شبستان حضرت فاطمه(س) امامزاده عبدالله گرگان اظهار کرد: مردم گرگان ۵ آذر را فقط اسم بیمارستان می دانند یا اینکه به عنوان خیابان صرف تلقی می شود. کسانی که مقداری دقیق تر هستند آنرا به عنوان یک روز قیام می دانند.

غلامرضا خارکوهی مورخ گرگانی نیز در این مراسم، اظهار کرد: مردم گرگان ۵ آذر را فقط اسم بیمارستان می دانند یا اینکه به عنوان خیابان صرف تلقی می شود. کسانی که مقداری دقیق تر هستند آنرا به عنوان یک روز قیام می دانند.

خارکوهی ادامه داد: در ۵ آذر ۵۷ قیام بسیار گسترده ای در گرگان اتفاق میفتد و مردم از دست حکومت رژیم شاه و از فشارهای سنگین حکومت پهلوی به ستوح آمده و به سمت حرم امام رضا(ع) پناه بردند.

وی افزود: ولی سربازان و مزدوران پهلوی آنجا هم به مردم رحم نکرده اند و آنجا هم‌ حرمت حرم امام رضا(ع) را نگه نداشته اند و به مردم حمله ور شده و تعدادی از مردم را به شهادت رسانده اند.

خارکوهی یادآور شد: صبح روز ۵ آذر مردم قرار بر تجمع می گذارند و در حمایت از پیام امام و در اعتراض حکومت رژیم شاه قرار بر این شد که به خیابانها ریخته و تظاهراتی را انجام دهند.

مورخ گرگانی تصریح کرد: آن زمان اطلاع رسانی بسیار ضعیف بوده است هر ۱۰۰ خانواده یک نفر تلفن ثابت داشت، آن زمان هم مردم پیام حضرت امام را چهره به چهره رساندن و با این وجود در آن روز بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت در شهر کوچکی مثل گرگان تجمع کرده بودند.

نویسنده کتاب پنجم آذر با بیان اینکه اسناد این تجمع هنوز هم موجود است یادآور شد: مردم استان از سراسر شهرها از بندرگز گرفته تا علی آباد و روستاهای اطراف در این تجمع به صورت پر رنگی حضور داشته اند.

وی بیان کرد: از ساعت ۸ الی ۱۰ شب ۱6 نفر را به شهادت و حدود ۲۰۰ نفر را مجروح کرده بودند. این شهداء اولین مدافعان حرم بودند چون در دفاع از حرم امام رضا(ع) به شهادت رسیده اند.حتی در تهران و قم هم چنین جنایاتی حادث نشد.

مورخ گرگانی در پایان با ابراز خرسندی از ثبت چنین روزی به عنوان روز ملی از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی  خاطر نشان کرد: رهبر انقلاب سال گذشته تاکید داشت که پنجم آذر را به مردم و جوانان معرفی باید کنیم. تاکید رهبر معظم انقلاب نشان از اهمیت و جایگاه روز پنجم آذر بوده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.