1396-07-18 08:02
528
0
45080
هشدارهای استاد حوزه نسبت به کمرنگ شدن کارکرهای مسجد؛

مسجد فقط محل برگزاری مراسم ختم نیست/ هئیت امنا خادم مسجد هستند نه مالک/ مسجد باید فعالیت سیاسی کند اما سیاست‌زده نشود

استاد سطح عالی حوزه علمیه منتظریه گنبدکاووس با اشاره به کمرنگ شدن حضور نوجوانان و جوانان در مساجد به علت برخی رفتارها و کم‌کاری‌های فرهنگی، گفت: جوانان و نوجوانان را به مساجد برگردانید.

به گزارش گلستان ما، حجت‌الاسلام سیدعلی اصغر حسینی شامگاه دوشنبه در جمع هئیت امنا و ائمه جماعات مساجد شهرستان مینودشت با اشاره به اینکه مساجد به عنوان پایگاه ارتباط دل‌ها با خدا باید با تمام توان همه ما تقویت شود، اظهار کرد: امروز مساجد ما خالی از بدنه اجتماعی به قدر کفایت و مطلوب شده است و این یک زنگ خطر برای فرآیند حرکتی انقلاب و جامعه اسلامی است.

وی با بیان اینکه همه شما متولیان امر در مساجد باید فرهنگ و سبک زندگی اسلامی و سالم را در مساجد به مردم بیاموزید، افزود: باید تلاش کنیم تا کارکردهای مهم مسجد انقلابی در شهرستان احیا شود و بهترین راه آن تلاش برای حضور نوجوانان و جوانان در مساجد است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه منتظریه گنبدکاووس با اشاره به اینکه مساجد باید الگوهای برگزاری برنامه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی در جامعه باشند، خاطرنشان کرد: مردم و فعالان فرهنگی و سیاسی باید از مساجد به عنوان مرجع تحرکات الگوبرداری کرده و در سطح جامعه این برنامه‌ها را گسترش و ترویج دهند.

حسینی با تاکید بر اینکه مسجد تنها محل برگزاری مجلس ختم نیست، ادامه داد: مسجد باید پایگاهی برای تربیت نیروهای تراز انقلاب باشد و کودکان و نوجوانان مسجد را به عنوان محل رشد و شکوفایی استعدادهای خود دیده و همه خدمتگزاران و فعالان فرهنگی مسجد را در کنار خود و به عنوان حامی ببینند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه منتظریه گنبدکاووس با انتقاد از عدم توجه برخی دستگاه‌های فرهنگی و متولی فرهنگ به مساجد، تصریح کرد: همه دستگاه‌های فرهنگی و فعالان فرهنگی باید در کنار هم و با همکاری و همیاری صادقانه به سمت پویایی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی مسجد حرکت کنند.

حسینی با بیان اینکه مساجد باید به بصیرت مردم و مخاطبان خود بیافزاید و آنها را در حوزه تحلیل مسائل قدرتمند کند، گفت: انتظار ما این است که تلاشگران و فعالان حوزه مسجد کاری نکنند که فضای مساجد برای حضور جوانان و نوجوانان مساعد نبوده و آنها را در قالب هیئت و سایر تشکل‌ها به خارج از مسجد هدایت کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید فضا را برای بازگشت هیئت‌ها و مجموعه‌های فرهنگی به مساجد مساعد کرد، افزود: مهم‌ترین عنصر در این حوزه اعضای هیئت امنا هستند که باید با ظرافت، صبوری و مدارا تلاش کنند تا جوان مسجد را خانه امنی برای حضور و برطرف کردن نیازهای روحی خود ببیند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه منتظریه گنبدکاووس مسجد را خانه خدا دانست و خاطرنشان کرد: اعضای هیئت امنا باید بدانند که مسجد ملک شخصی آنها نیست و آنها خادمان مردم به ویژه کودکان و نوجوانان هستند و وظیفه دارند برای همه مخاطبان مسجد برنامه‌های متناسب را طراحی و اجرا کنند.

حسینی با اشاره به اینکه مسجد محل وصل و رسیدن مردم به یکدیگر است، اضافه کرد: مسجد فضایی نیست که برخی بخواهند مردم را در آن به بهانه‌های سیاسی، اقتصادی، قومی و قبیله‌ای دسته‌بندی کنند و مایه انشقاق و فاصله میان مردم شوند.

وی بر توجه ویژه ائمه جماعت به کودکان و نوجوانان در هنگام حضور در مسجد تاکید کرد و گفت: از شما ائمه محترم جماعت می‌خواهم به هنگام سخنرانی در مساجد حتما چند دقیقه ابتدایی را به بیان داستانی آموزنده برای کودکان صرف کرده، بخشی را به مباحث کلی و تاریخی برای پیرغلامان و پیشکسوتان اختصاص داده و بخش عمده سخنرانی خود را به جوانان و نیازهای روز آنها اختصاص دهید تا ضمن جذب و تثبیت این قشر تاثیرگذار جامعه در مسجد بتوانید از آنها به عنوان بازوی اجرایی برنامه‌های مساجد کمک بگیرید.

استاد سطح عالی حوزه علمیه منتظریه گنبدکاووس با بیان اینکه همه باید از همین امروز برای اعتلای مساجد و پویا شدن آن دست به کار شویم، یکی از مهم‌ترین اهداف ما نیز باید بازگرداندن هیئت‌ها و مجموعه‌های فرهنگی به مساجد و ایجاد فضایی دلنشین برای همه جوانان و نوجوانان در مسجد باشد./فارس

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.