1393-06-25 16:58
738
0
2916
بهمنی نژاد ، کارشناس فرهنگی :

شبکه های ماهواره به دنبال تاثیرگذاری بر محیط امن خانواده هستند

بخش قابل توجهی از شبکه های ماهواره ای به دنبال تاثیر گذاری بر محیط امن خانواده و فرو پاشیدن بنیان های خانواده های ایرانی و مسلمان می باشند. در این راستا خانواده هایی را که شبکه های ماهواره ای در فیلم ها و سریال های دوبله شده خود به مخاطبین معرفی می کنند اغلب خانواده های بی هویت، لجام گسیخته و دین گریز می باشند. خانواده های موردنظر این قبیل شبکه ها تحت هیچ شرایط نباید در قیدوبند قواعد سنتی به ویژه سنت هایی که ریشه دینی دارد قرارداشته باشد.

به گزارش گلستان ما ، به منظور تبیین آثار شبکه های ماهواره ای بر کانون خانواده بخش دوم مصاحبه خبرگزاری بسیج استان گلستان با برادر "حمیدرضا بهمنی نژاد" کارشناس فرهنگی منتشر می شود.

در هر جامعه ای خانواده و رفتارهای حاکم بر آن از اهمیت به سزایی برخوردار است به نحوی که نقطه پیشرفت و سقوط هر جامعه، نهاد خانواده بشمار می آید.براین مبنا برای پیشرفت جامعه باید بنیان های آن را مستحکم نمود و برای ساقط کردن آن نیز باید خانواده را به انحراف و تباهی کشاند.

بسیج نیوز: با توجه به گسترش سریع و گسترده شبکه های ماهواره ای در سالهای اخیر، تاثیر برنامه های شبکه های ماهواره ای را بر محیط خانواده چگونه ارزیابی می کنید.

بهمنی نژاد:امروز کارکرد شبکه های ماهواره ای بصورت تخصصی و با چهارچوب تعریف شده و مشخص در جریان است. که در این بین بخش قابل توجهی از شبکه های ماهواره ای به دنبال تاثیر گذاری بر محیط امن خانواده و فرو پاشیدن بنیان های خانواده های ایرانی و مسلمان می باشند.

در این راستا خانواده هایی را که شبکه های ماهواره ای در فیلم ها و سریال های دوبله شده خود به مخاطبین معرفی می کنند اغلب خانواده های بی هویت، لجام گسیخته و دین گریز می باشند.

خانواده های موردنظر این قبیل شبکه ها تحت هیچ شرایط نباید در قیدوبند قواعد سنتی به ویژه سنت هایی که ریشه دینی دارد قرارداشته باشند. در خانواده های سنتی پدر و مادر از جایگاه ویژه ای در هدایت اعضا خانواده و جلوگیری از انحراف آنها برخودارند اما شبکه های ماهواره ای تلاش می کنند پدر و مادر را از محوریت خانواده خارج نموده و به جای آن تمایلات شخصی و هوس های زودگذر مادی سایر اعضاء را جایگزین آن نمایند.

طبیعی است در چنین خانواده ای راضی نگه داشتن والدین و عمل به توصیه ی قرآن کریم در حفظ احترام پدرو مادر دغدغه اصلی بشمار نمی رود بلکه در شبکه های ماهواره ای این قبیل دغدغه ها را متعلق به خانواده هایی عقب افتاده معرفی می کنند که نمی خواهند با تغییرات زمان خویش همراهی کرده و آن را بپذیرند.

ازجمله آثار منفی دیگری که برنامه های ماهواره ای بر محیط خانواده برجای می گذارد  از بین بردن قبح ارتباط دختر و پسر و ترویج بی بندو باری اخلاقی است. آنچه در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود تنها این نیست که ارتباط دختر و پسر را امری بدون اشکال جلوه دهد بلکه پیام اصلی این شبکه ها این است که چنین رفتاری از لوازم ضروری و حتمی زندگی امروزی است.و کسانی که از این ارتباط ها ممانعت می کنند انسانهای عقب مانده تلقی می شوند.

سرانجام یک چنین نگرش و رفتاری به فجایعی منجر می شود که امروزه گریبان غرب را گرفته است.به نحوی که در دنیای غرب دختران و پسرانی که از پدر حقیقی خود اطلاعی ندارند کم نیستند، طبق گزارشی که از طرف اداره انحرافات اجتماعی امریکا انتشار یافته است، تعدا  نوزادان غیر قانونی نسبت به ده سال قبل 47 درصد افزایش یافته است.

بسیج نیوز: از نظرجنابعالی آیا برنامه های شبکه های ماهواره ای تاثیری بر روابط زن و شوهر در محیط خانواده  داشته است یا خیر؟

بهمنی نژاد: به طور حتم تماشای فیلم هایی که محتوای آنها خیانت زوجین به یکدیگر و عشق های مثلثی و غیر اخلاقی است، موجب سردی روابط زن و شوهر و زمینه ساز خیانت آنها به یکدیگر می گردد.

دل دادن به صحنه ها و شخصیت های کاذب و اغواگر شبکه های ماهواره ای و الگوبردار های غلط افراد از هنرپیشه های آن دلایل سردی روابط بین زن و شوهر بشمار می آید. که پیامد طبیعی یک چنین نگرشی در محیط خانواده افزایش نرخ طلاق ، فروپاشی بنیان خانواده و ضربه های سهمگین فکری و اخلاقی به فرزندان آن خانواده می باشد.

بسیج نیوزبرخی از افراد بهانه تماشای شبکه های ماهواره ای با عناوین مذهبی را عامل استفاده از آن می دانند، آیا این توجیه درستی به نظر می رسد یا خیر؟

بهمنی نژاد: این نکته حائز اهمیت است که دشمنان اسلام همواره در طول تاریخ تلاش کرده اند با ابزار دین و ارزشهای الهی به مقابله با اسلام اصیل و راستین بپردازند.

بسیاری از افراد علی رغم عدم پایبندی ظاهری به مقدسات دینی نوعی وابستگی درونی و عاطفی به ارزشهای دینی و مقدسات دارند که شبکه ماهواره با در نظر گرفتن همین ویژگی فطری انسانها، برنامه هایی را با عناوین و ظاهری مذهبی به خورد مخاطبین خود می دهند.

برخی از شبکه های فارسی زبان با درک این رابطه درونی و با درپیش گرفتن فریب کاری های مذهبی نظیر پخش اذان ،ادعیه و پخش برنامه های مناسبتی در ایام ماه رمضان و محرم و نظایر آن سیاست فریب کارانه ای را دنبال می کنند اما در واقع اسلامی که این قبیل شبکه هه معرفی می کنند همان اسلام آمریکایی است که هیچ گونه تعارفی با دشمنان تابلودار و قسم خورده اسلام و مسلمین نظیر آمریکا و صهیونیسم جهانی ندارند.

برخی از این شبکه ها که عناوین مقدسی نظیر امام حسین،فدک،اهل بیت و نظایر آن را یدک می کشند نیز هدفی جز نشان دادن چهره خشن از مسلمانان و ایجاد تفرقه و نزاع قومی و مذهبی در جهان اسلام را ندارند.

بسیج نیوز: در پایان چنانچه توصیه ای در جهت کاهش آثار سوء شبکه های ماهواره ای به خانواده ها دارید بفرمایید .

بهمنی نژاد:ازجمله خطاب های مهم قرآن کریم به اهل ایمان این آیه شریفه است که می فرماید: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً . . . (تحریم/6)«ای اهل ایمان خود و خانواده هر دو را حفظ کنید . . .»

و لذا اولین توصیه از زبان قرآن کریم تلاش در جهت حفظ خود و خانواده از دام های شیاطین جنی و انسی است که بر سر راه انسانها گسترانده شده است. در همین رابطه تقویت ارتباط با خالق هستی و در راس آن توجه جدی به مسئله نماز و انس با قرآن و اهل بیت و همچنین شرکت در مجالس و محافل مذهبی و هیئات کمک شایانی در گرایش جوانان و خانواده ها به شبکه های ماهواره ای است.

نکته قابل توجه دیگر ارتقا سواد رسانه ای جامعه و آشنایی هرچه بیشتر آنها با اهداف پنهان شبکه های ماهواره ای و عواقب سوءِ استفاده از آنهاست.

توجه بیش از پیش به هویت اسلامی و ملی و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی و همچنین تقویت گفتگوی کلامی بین اعضای خانواده و پُرکردن صحیح اوقات فراغت جوانان از جمله عواملی است که می تواند مانع گرایش خانواده ها به شبکه های ماهواره ای می باشد./ خبرگزاری بسیج

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.