1394-07-25 16:00
1055
0
22204
حجت الاسلام ولی نژاد :

عده اي سعي داشتند خرافات را در فرهنگ عاشورا وارد کنند / شيعه انگليسي و سني آمريکايي هر دو خطرناک هستند

مدير کل تبيليغات اسلامي گلستان گفت : در چند سال اخير هم عده اي در خارج از مرزها سعي داشتند با کمک صهينويست ها و سازمان سيا که اسناد آن در سازمان سيا موجود است، خرافات را در فرهنگ عاشورا وارد کنند.

به گزارش گلستان ما ؛ محرم در راه است. نواي غربت شهادت حسين(ع) که هر سال با محرم همنشيني دارد، امسال جور ديگري است. بوي مظلوميت زائرين خانه ي خدا در گلستان پيچيده است. هم نوايي غربت شهداي مکه با محرم، گلستان را داغدارتر کرده است. گلستان با داشتن49 جان باخته، مي رود تا براي محرم پرچم عزاداري ابي عبدا... را برپا و در خيمه گاه ابي عبدا... سوگواري کند. چرا که جان باختگان نيز همچون حسين(ع) در اوج غربت و مظلوميت به پرواز در آمدند و به لقاا... پيوستند.
کل يوم عاشورا و کل ارض کربلا
مدير کل تبيليغات اسلامي راز ماندگاري فرهنگ عاشورا را اينگونه تبيين مي کند: "اين راز را ميتوان از چند زاويه بررسي کرد. اولين مورد اين است که دايره اربعين مختص به زمان و مکان خاصي نيست. گفته شده است هر کجا دين پيامبر به خطر افتاد و يا اينکه انحرافي ديده شد، بايد قيام و دفاع کرد. همانطور که اعتقاد داريم کل يوم عاشورا و کل ارض کربلاست. هر زميني که در آن ظلمي اتفاق افتاد کربلاست و هر روزي هم که به مستضعفين و مظلومين ظلم شود آن روز، روز عاشوراست."
حجت الاسلام نورال.. ولي نژاد قيام عاشورا را يک قيام متفاوت از قيام هاي ديگر مي داند و اظهار مي دارد: "امام حسين(ع) با همه نيرو و ياران و خانواده وارد اين قيام شده اند. لذا اين قيام از ساير قيام ها کاملا متفاوت است. در اين نبرد که بين حق و باطل صورت گرفت جنايت يزيد تا حدي پيش رفت که هر کسي شنيد گريان شد. يزيد به زنان و کودکان و حتي به کودک شيرخواره هم رحم نکرد. آنان را تشنه نگه داشت، هم به اسارت برد و هم شکنجه کرد."
ظلم تا ابد نکوهيده و دفاع از مظلوم از اخلاق حسنه است
مديرکل تبليغات اسلامي گلستان ضمن اشاره به اساس قيام عاشورا خاطر نشان مي کند: "عاشورا و قيام آن براساس اصل دفاع از قرآن و دفاع از اسلام و شريعت پيامبر بود. بنابراين مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم دائمي و هميشگي است و استمرار دارد. ظلم تا ابد نکوهيده و دفاع از مظلوم از اخلاق حسنه است و تا ابد باقي است."
ولي نژاد تاکيد دارد: "اساس قيام امام(ع) هم بر اساس فرهنگ و اخلاق اسلامي- انساني بوده و اين امر باعث شده تا با گذشت زمان هرگز رنگ کهنگي به خود نگيرد. زيرا انسانيت و اخلاق حسنه هميشه در دنيا پايدار است. البته نبايد تاثير سخنان حضرت زينب(س) و امام سجاد(ع) را از نظر دور داشت که در استمرار اين قيام و زنده نگه داشتن آن بسيار موثر بودند. همچنين تلاش و صيانت و حضانت علما، بزرگان و مراجع تقليد نيز باعث ماندگاري هر چه بيشتر کربلا شد. و باعث شد که با گذشت زمان در طول تاريخ، تحريف نيز نشود."
وي ادامه مي دهد: "ما مديون علما و بزرگان دين هستيم. چون قيام عاشورا تنها قيامي است که با همه معانديني که در سراسر تاريخ وجود داشته، کمترين تحريفي در آن صورت نگرفته. اين جزو استثنائات قيام عاشورا است."
شور حسيني مقدمه شعور است
حجت الاسلام نورا... ولي نژاد با اشاره به اينکه شور حسيني مقدمه شعور آن است مي گويد: "ما هرگز نمي توانيم در شعور داوري کنيم چرا که شور حسيني است که شعور آن را مي سازد. نمي شود گفت که شور بيشتر از شعور است. اتفاقا شور مقدمه شعور است."
وي تصريح مي کند: "افرادي که وارد شور حسيني مي شوند در شرايط سخت شور آنان تبديل به شعور مي شود و قيامي را شکل مي دهند. بنابراين نبايد افرادي را که شور دارند سرزنش کرد. بلکه شور مقدمه شعور است. واگر شعور حسيني را از شورش جدا کنيم بي فايده است. شور همراه با منطق و استدلال پسنيده است. آنچه که از قيام حسين(ع) باقي مانده است در اختيار مردم است."
عده اي سعي داشتند خرافات را در فرهنگ عاشورا وارد کنند
مدير کل تبليغات اسلامي در بخش ديگري از سخنانش به توطئه هاي دشمنان اشاره کرده و اظهار مي کند: "در چند سال اخير هم عده اي در خارج از مرزها سعي داشتند با کمک صهينويست ها و سازمان سيا که اسناد آن در سازمان سيا موجود است، خرافات را در فرهنگ عاشورا وارد کنند که ريشه در جهالت داشت. خوشبختانه علما به ميدان آمدند و اقدامات خوبي انجام دادند. حضرت امام(ره)، شهيد بهشتي، شهيد مطهري و مقام معظم رهبري با همه ظرفيت خود تلاش کردند تا اين توطئه خنثي شود و جلوي انحراف و خرافه را بگيرند. علما در کاهش خرافات و مقابله با جريان انحرافي دشمن بسيار خوب عمل کردند و نقش پرنگ و موثري داشتند."
عاشورا همه ابعاد يک دانشگاه را دارد
مدير کل سازمان تبليغات اسلامي مي گويد: "فرهنگ عاشورا يک دانشگاه است. عاشورا داراي ابعاد زيادي است. بعد فرهنگي، عبادي، سياسي، تجاري و اخلاقي. ملاحظه مي شود که فرهنگ عاشورا همه ابعاد يک دانشگاه را دارد."
حجت الاسلام نورا... ولي نژاد اشاره اي هم به بعد سياسي قيام اباعبدا... دارد و مي افزايد: "مواردي چون ايستادگي امام(ع) و عدم سکوت ايشان در مقابل شقاوت و شيطنت و ظلم يزيد، خود از ابعاد سياسي عاشوراست. زيرا ابي عبدا...(ع) عليه ظلم بپا خاستند و فرياد زدند و اين فرياد را به گوش خيلي ها رساندند." وي ادامه مي دهد: "از ديگر ابعاد سياسي قيام مي توان به ناتمام گذاشتن حج اشاره کرد. در بعد ديگر، امام(ع) با فرستادن سفير خواستند پيامشان به گوش مردم برسد و اينکه چرا با يزيد بيعت نکردند و دارند با او مبارزه مي کنند."
مدير کل تبليغات اسلامي گلستان همچنين به شعار امام اشاره کردند و افزودند: "امام حسين(ع) استراتژي قيام خود را اين مطلب قرار دادند که دين پيامبر به خطر افتاده و براي اصلاح دين جدم بپا خاسته ام و زير بار ظلم نخواهم رفت. نوشتن نامه به بزرگان کوفه نيز از ديگر ابعاد سياسي عاشورا بود. امام حسين(ع) در اين نامه دلايل قيام خود و عدم بيعت با يزيد و انحرافاتي که حکومت يزيد در دين اسلام بوجود آورده بود را برشمردند."
اساس قيام امام حسين(ع) فرهنگي بود
ولي نژاد بعد فرهنگي قيام عاشورا را اينگونه توضيح مي دهد: "اساس قيام امام حسين فرهنگي بود. زيرا ايشان براي امر به معروف و نهي از منکر که يکي از اصول دين است قيام کردند. جهاد فرهنگي با ارزش بوده و تقدس دارد. جهاد امام حسين(ع) جهاد فرهنگي بود زيرا کسي به جهاد اقدام مي کند که معتقد و پايبند به دين بوده و ارزش ها و مقدسات برايش اولويت داشته باشد. به همين دليل امام(ع) جهاد مقدس را مبناي قيام خودشان قرار دادند. امام در طول قيام و صحنه جنگ آنچه را که در اسلام و منطق از آن نهي شده است را نه خودشان مرتکب شدند و نه اجازه دادند که بدست ياران وفادارشان انجام گيرد. امام هرگز کودکان و زنان بي دفاع را مورد حمله قرار نداد، به شهرهاي بي دفاع حمله نکرد، نه آب را مسموم کرد و نه آب را به روي لشگريان دشمن بست. امام هرگز به بهانه جنگ و براي رسيدن به هدف خود پا روي اخلاق و فرهنگ اسلامي- انساني نگذاشت و در جنگ همه ابعاد اخلاقي و فرهنگي را رعايت کرد."
عاشورا يک ثروت است، يک سرمايه است
مديرکل تبليغات اسلامي گلستان با اشاره به وظيفه سنگين ما در قبال عاشورا مي گويد: "وظيفه ما در قبال فرهنگ عاشورا در عصر حاضر اين است که بايد اولا عاشورا را بر اساس عقلانيت و منطق بپذيريم. ديگر اينکه همه ابعاد عاشورا را ببينيم.عاشورا يک بعدي نيست! عاشورا هم امر به معروف و نهي از منکر بود، هم مبارزه داشت و هم اقامه نماز بود. اخلاق، ايثار، فداکاري و گذشت از ديگر ابعاد عاشورا است. بنابراين عاشورا را بايد با تمام ابعاد آن نظاره کرد. يک بعدي ديدن، به عاشورا صدمه مي زند و از اهميت آن مي کاهد."
ولي نژاد بيان مي دارد: "براي ورود به حريم عاشورا و تشخيص درست آن بايد به علما و متخصصين مراجعه کرد. بهترين متخصص مقام رهبري است. ما بايد از ديدگاه و سياست هاي ايشان پيروي کنيم. سابقه خودمان را مبنا قرار ندهيم! عاشورا يک ثروت است، يک سرمايه است. و بايد اين سرمايه بزرگ را قدر بدانيم و استفاده بيشتري از آن ببريم."
شيعه انگليسي و سني آمريکايي هر دو خطرناک هستند
حجت الاسلام ولي نژاد خطاب به جوانان و بزرگان اظهار مي دارد: "بزرگان ما قدر جوانان عاشورايي را بدانند. با جوانان عاشورايي همکاري و همراهي کنند. جوانان نيز دراجراي برنامه هاي عاشورايي حتما به نظر بزرگان احترام بگذارند و به آن عمل کنند. سليقه خود را ملاک و مبنا قرارندهند. جوانان هوشيار باشند. بايد دست و فکر دشمن را خواند. نبايد اجازه داد تا دشمن در اين سرمايه بزرگ وارد شود. شيطنت دشمن را نمي شود به راحتي جبران کرد. مقام رهبري فرمودند: شيعه انگليسي و سني آمريکايي هردو خطرناک هستند. بايد تفکر شيعه انگليسي را شناخت.
اميدوارم همه کمک کنند تا امسال هم محرمي با شکوه و تربيت کننده داشته باشيم."
حسين جان در مظلوميت شهادتت آسمان و زمين سرتعظيم فرو مي آورند و سوگوار هستند. آنها مي دانند که کربلا مدرسه عشق و دلدادگي به مشعوق الهي است. التماس دعا...

گفتگو : رقیه بشارت نیا -پژواک سخن

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.