1394-04-13 07:17
1170
0
17074
در نخستین همایش تشکل‌های مردم‌نهاد میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مطرح شد؛

علم برج‌سازی از گنبدکاووس منشأ گرفته است / زمینه‌ساز حفظ میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان است

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به بازدید پنج میلیون گردشگر خارجی از ایران و تراز منفی کشور در این بخش گفت: امروز دنیا یک میلیارد و 200میلیون دلار از طریق گردشگری خارجی به دست می‌آورد و سهم ایران تنها یک هزار و 200میلیون دلار است.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، سمیع الله حسینی مکارم در نخستین همایش تشکل‌های مردم‌نهاد میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اظهار داشت: سالانه 7 میلیون گردشگر از کشور خروجی می‎شود و تنها 5 میلیون گردشگر در کشور اقامت می‎کنند.

وی بابیان اینکه ایران چهاردهمین کشور به لحاظ ثبت آثار تاریخی در جهان است، اظهار داشت: ظرفیت‎های طبیعی زیاد و منحصربه‌فردی در کشور وجود دارد، اما این توانمندی‌ها به‌خصوص در استان گلستان که همراه با اقوام و اقلیم‎های مختلف است، موردتوجه قرار نگرفته است.

nilkooh268 1

حسینی مکارم ادامه داد: این در حالی است که ترکیه در همسایگی ما 30 میلیارد دلار از حوزه گردشگری درآمد دارد و 27 میلیون گردشگر از این کشور بازدید می‎کنند.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری بابیان اینکه آثار تاریخی و فرهنگی ما غنی‎تر از این کشور است، اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه و در نظام برنامه‌نویسی، اسناد بالادستی و سیاست کلی گردشگری محور قرارگرفته و باید در پنج سال آینده به 25 میلیون گردشگر برسیم.

وی همچنین از وجود افزون بر یک‌میلیون بنای تاریخی در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد 100بنا شناسایی و 32هزار مورد به ثبت ملی رسیده و 50 اثر در فهرست جهانی قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دو مفهوم توسعه و کیفیت در خصوص پیشرفت جوامع وجود دارد و وقتی مباحث رشد جامعه مطرح می‎شود افزایش‎های کمی جوامع موردتوجه قرار می‎گیرد.

وی همچنین اظهار کرد: اهمیت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در توسعه پایدار کشور بر کسی پوشیده نیست.

به گفته وی افزایش بهبود کیفی در ابعاد مختلف را توسعه می‎گویند و باید بیندیشیم چگونه می‎توان هم توسعه پیدا کرد و هم به میراث فرهنگی و جوامع محلی توجه کنیم.

nilkooh268 1

علم برج‌سازی از گنبدکاووس منشأ گرفته است

مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این همایش گفت: پدران ما که سواد خواندن و نوشتن نداشتن معماری زیبایی برای ما در استان گلستان باقی گذاشته‌اند، اما امروز درحالی‌که علم برج‌سازی دنیا از گنبدکاووس منشأ گرفته، اما ساختمان‎هایی را در استان درست کردیم که هیچ نسبتی با هویت ما ندارد.

مرتضی طالع ماسوله با تأکید بر اینکه باید بیندیشیم که چند نفر از مسافران از آثار تاریخی و بناهای گردشگری گلستان دیدن می‎کنند، افزود: امروز متأسفانه هر گامی برای توسعه برمی‌داریم فرهنگ را فراموش می‎کنیم و باید بدانیم هر قلمی بدون فرهنگ برداشته شود به‌جایی نخواهد رسید.

nilkooh268 1

وی نجات اقتصاد گلستان را درگرو حوزه گردشگری دانست و اضافه کرد: افزایش ماندگاری مسافر می‎تواند در این راستا کارگشا شود و باید بیندیشیم که کدام صنعت می‎تواند سرمایه را وارد استان گلستان کند.

به گفته وی، 16 میلیون و 500 هزار نفر مسافر باهدف زیارت امام رضا (ع) از استان گلستان عبور می‎کنند و باید بتوانیم یک هزار تومان هزینه برای این استان از هر مسافر به دست بیاوریم.

طالع ماسوله بابیان اینکه صنعت گردشگری در رأس اقتصاد دنیا قرار دارد، افزود: همچنین اگر نتوانیم 16 میلیون و 500 توریست را یک‌شب در استان اقامت دهیم، پاسخگوی نیاز اشتغال جوانان در آینده نخواهیم بود.

مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار داشت: 19 اثر مذهبی به همراه 86 بنای گردشگری در استان گلستان ظرفیت خوبی برای پذیرش گردشگر در این منطقه به وجود آورده است.

طالع ماسوله به تخریب روستای زیارت گرگان نیز اشاره کرد و گفت: در سال 1380 افرادی را از ماسوله دعوت کردیم تا از ظرفیت این روستا بازدید کنند، اما امروز این ظرفیت‌ها از بین رفته است.

وی بابیان اینکه 28 اثر تاریخی در گلستان وجود دارد، افزود: اگر اصفهان در جنوب ایران به‌عنوان یک نگین مطرح می‎شود گرگان نیز نگین شمال ایران است و اگر کوتاهی برای این استان انجام شود نسبت به گلستان خیانت شده است.

nilkooh268 1

زمینه‌ساز حفظ میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان نیز در این همایش گفت: با برگزاری همایش‎های تشکل‎های مردم‌نهاد و بهره‎گیری از توان تشکل‎های مردم‌نهاد سراسر کشور، هم‌فکری بیشتری در راستای حفظ میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان صورت خواهد گرفت.

مهندس ابراهیم کریمی اظهار کرد: انجمن‎های مردم‌نهاد به‌عنوان رأس همکاری‎های مردمی میراث فرهنگی و گردشگری گلستان مطرح بوده و استاندار این استان نیز همواره پای ثابت نشست‎های هم‌اندیشی این تشکل‎های مردمی بوده است.

کریمی بابیان اینکه به دنبال ماندگاری گردشگر در استان گلستان هستیم، خاطرنشان کرد: امروز خانه تشکل‎های مردمی در استان گلستان به‌عنوان سومین خانه تشکل‎های مردم‌نهاد در کشور افتتاح شد و امید است در سه حوزه کارکردی این خانه تشکل‎ها کمک‌کار خوبی برای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان شود.

وی افزود: امروز روز ثبت ملی و جهانی‌شدن برج قابوس گنبدکاووس است و امید است دومین ثبت جهانی استان گلستان یعنی دیوار دفاعی گرگان را بتوانیم با پیگیری‎های صورت گرفته رقم بزنیم.

کریمی اظهار کرد: دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین بزرگ‌ترین دیوار دفاعی جهان است و ما به دنبال این هستیم که دیوار دفاعی گرگان را به‌عنوان دومین ثبت جهانی استان گلستان به ثبت برسانیم.

nilkooh268 1

nilkooh268 1

همچنین با حضور مسئولان کشوری و استانی خانه تشکل‌های مردمی میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان به‌عنوان سومین خانه تشکل‌های مردمی کشور در گرگان افتتاح شد.

در مراسم افتتاح سومین خانه تشکل‌های مردمی کشور، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان کشوری و استانی حضور داشتند.

خانه تشکل‌های مردمی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان ، در گرگان ، نبش جانباز سی‌ام واقع‌شده است.

استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران یک‌میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و افزون بر یک هزار روستا زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.