1396-05-30 13:59
4434
0
42994
بررسی علت فوت سبحان 11 ماهه؛

چه کسی در فوت کودک 11 ماهه آزادشهری مقصر است؟/ طبق قانون پزشکی بستری کردن کودک الزامی بوده است

چندی پیش خبرگزاری مهر خبری در رابطه با فوت کودک 11 ماهه آزادشهری که به علت سوختگی از دنیا رفته بود کار کر و در آن خبر خانواده کودک رامقصر این اتفاق معرفی کرده بود. در گزارش زیر به در خواست خانواده کودک به بررسی این واقعه پرداخته شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از تیترآزاد، علی اکبر سرگزی پدر سبحان سرگزی کودک 11 ماهه آزادشهری که به علت سوختگی از ناحیه مچ دست و شکم جان خود را از دست داد در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص شرح ماوقع اظهار کرد: 17 خرداد و در ماه رمضان بود و من بیرون بودم، حدود ساعت 9 شب بود که همسرم با صدایی گریان به من زنگ زد و گفت سبحان و من به سرعت به سمت خانه حرکت کردم.

سرگزی ادامه داد: آنقدر استرس داشتم که مسیر خانه را برای چند دقیقه ای گم کرده بودم. به خانه رسیدم و فرزندم را برداشته و به درمانگاه خاتم انبیاء نزد دکتر محمود سیفی بردم. ( دکتر سیفی تنها دکتر در شهرستان آزادشهر است که دوره سوختگی را دیده است)

photo 2017 08 21 11 41 35

به علت گم کردن نسخه اصلی توسط خانواده دکتر سیفی این نسخه را مجدد نوشته است

پدر سبحان ادامه داد: دکتر با دیدن سوختگی کودک من بعد از پماد زدن و پانسمان به بنده گفت، سریعا کودک خود را به بیمارستان خان ببین ببرید و انجا بستری کنید.

( دکتر سیفی در این رابطه می گوید: کودک مد نظر از ناحیه مچ دست و شکم سوخته بود و به علت اینکه امکانات لازم برای درمان و بستری کردن این کودک در این درمانگاه نبود و به دلیل لزوم بستری شدن کودک او را به خانببین ارجاع دادم.)

پدر کودک 11 ماهه فوت شده در ادامه تصریح کرد: به سرعت به بیمارستان خان ببین رفتیم ، یک پرستار با یک خدمه آمدند، به ما گفتند شما دست نزنید و شروع به باز کردن باند سبحان کردند ناگهان بچه به علت درد زیاد ادار کرد و اینها خود را عقب کشیدند و من سریع کودکم را گرفتم و گفتم چرا اینجوری می کنید، آنها گفتند ما نماز می خوانیم و لباس ما نجس می شود. من گفتم اینجا اوژانس است و هم نوع مریض می آید و صحبت شما درست نیست.

وی ادامه داد: حدود 15 تا 20 دقیقه بعد یک خانم دکتر آمد و سوختگی سبحان را بررسی کرد و گفت بستری نیاز ندارد و ما بخاطر صحبت های دکتر سیفی( و بروز علایم بیشتر سوختگی نسبت به نیم ساعت قبل) اسرار کردیم که خانم دکتر اگر نیاز هست بستری بشه اما او گفت نیازی نیست و اگر عفونت کرد او را به بیمارستان بیاورید.

sgdz

سرگزی افزود: کارکنان بیمارستان به بنده گفتند برو پول پانسمان را حساب کن، من رفتم صندوق حساب کردم و آمدم و گفتم دارو لازم نیست، پرستارها گفتند برو پیش دکتر، رفتم پیش دکتر و او دارو نوشت و به داروخانه و صندوق رفتم. برگشتم گفتم خانم دکتر بچه خیلی درد داره شیافت تجویز نمی کنید، دکتر گفت برو شیافت بگیر، باز دوباره رفتم داروخانه و صندوق و شیافت گرفتم و برگشتم. بعد از گذاشتن شیافت گفتند اثر شیافت چند دقیقه دیگر از بین می رود برو آمپول بگیر و من دوباره رفتم داروخانه و صندوق و برگشتم.

پدر سبحان در ادامه بیان کرد: درست یک ساعت و اندکی برای همین صندوقها و داروخانه رفتن ها معطل شدیم. حسابی کلافه شده بودم و در همین اوضاع خانمی از پشت پیشخوان آمد و ورقه ای آورد و گفت باید امضاء کنی، من پرسیدم چی است گفت، قانون بیمارستان است و برای ترخیص لازم است. من گفتم من می خوام بچم بستری بشه، گفت مگه نشنیدی خانم دکتر چی گفت، امضاء کنید. من هم که حسابی کلافه بودم ورقه را نخوانده امضاء کردم و فرزندم را بردم.

وی ادامه داد: روز 22 خرداد بود که متوجه شدیم سبحان از صبح ادار نکرده است. خانم همسایه که برای کمک به خانه ما می آمد، با باز کردن باند دست سبحان گفت انگشتان بچه سیاه شده است. ما خیلی ترسیده بودیم و به سرعت فرزندم را پیش دکتر هرویان بردیم. او نامه ای برای بیمارستان طالقانی نوشت و گفت برید روی شکم بچه یخ بگذارید و اگر ادار نکرد کودک خود را بیمارستان ببرید.

photo 2017 08 21 11 41 40

سرگزی افزود: سبحان را خانه بردیم و یخ گذاشتیم، اما ادار نکرد، سریع بردیم پیش دکتر سیفی، او گفت آب گرم بگذارید اگر ادار نکرد فرزند خود را با نامه دکتر هرویان به بیمارستان ببرید. همون روز ایران پیروز شده بود و خیابانها خیلی شلوغ بود. زنگ زدیم به یکی از آشنایان در بیمارستان مطهری و جریان را گفتیم او گفت بیاریدش اینجا و ما سریع به بیمارستان مطهری رفتیم.

SDC15314

پدر سبحان خاطرنشان کرد: دکتر با دیدن وضعیت سبحان، گفت این کودک باید سریع برود بیمارستان خان ببین و ما کودکمان را بردیم. در بیمارستان خان ببین نزدیک نیم ساعت اونجا بودیم و هر پرستاری آمد و یک نظر داد ولی در این فاصله دکتر نیامد. خواهر بنده پرستار است و ما تلفنی با او در تماس بودم و خواهرم به ما گفت بگو سون بگذارند، گفتیم اما کسی گوش نکرد. یکی از پرستارها گفت وضعیت بچه خطرناک است ببریدش گرگان من فرزندم را برداشتم که برم گرگان باز یک خانمی آمد و یک برگه دیگری آورد که امضاء کنید و بعد فرزندتان را ببرید.

وی ادامه داد: من که بی مسئولیتی دکتر را دیدم سریع نامه را امضاء کردم تا سبحان را هرچه سریعتر به بیمارستان گرگان ببرم. به گرگان که رسیدیم دکتر سریع آمد و گفت چرا برای این بچه سون نگذاشتید و سریع سون گذاشت.آنجا خیلی تلاش کردند اما بچه من فردای ان روز به کما رفت و در روز 24 خرداد از دنیا رفت.

photo 2017 08 21 11 41 32

سرگزی گفت: متاسفانه در خبر سایت مهر خواندم که فردی وابسته به علوم پزشکی مرگ فرزندم را از بی مسدولیتی ما دانسته است و کادر بیمارستان را تبرئه کرده است. چون در فضای مجازی ما را مقصر اعلام کردند، لازم دانستم از خود دفاع کنم. البته بنده از دست کادر پزشکی بیمارستان شکایت کرده ام.

پدر سبحان ادامه داد: در آن خبر آمده است که کودک من بعد از 10 تا 12 روز که عفونت کرده است و من با بی توجهی او را به بیمارستان نبردم فوت کرده است. اما از زمان سوختگی تا فوت فرزندم 7 روز بیشتر نبود و بنده او را در همان ابتدا به نزد دکتر و بیمارستان خان ببین بردم و به دستور پزشک به خانه آوردم. پزشک یک شربت و یک سوزن داده بود. 22 خرداد هم که حال سبحان بد شد دوباره بردیمش پیش پزشک و بیمارستان، حال سوال بنده این است وقتی دکتر تشخیص می دهد که باید فرزندم را ببرم و با اسرار من سبحان را بستری نکردند مقصر چه کسی است؟!

در گفتگو با یک پزشک که نخواست نامش فاش شود وی اظهار کرد: بر طبق کتاب جراحی شوارتز در بخش سوختگی و قسمت موارد بستری به صراحت نوشته است که کودکان زیر 5 سال که از ناحیه مچ دست، مچ پا، گردن و اورت سوخته باشند باید بستری شوند و بستری نکردن کودک بی مسئولیتی دکتر بوده است.

این پزشک همچنین اعلام کرد: با فرض اینکه خانواده کودک درخواست بردن کودک به خانه را داشتند، بر طبق قوانین مسئولین بیمارستان باید به پلیس 110 زنگ می زدند و با حضور پلیس صورتجلسه را امضاء می کردند و در غیر اینصورت کم کاری کرده اند.

وی در پایان گفت: در بیماریهای سوختگی معمولا کمبود آب بدن و کاهش الکترولیت آب بدن ( سدیم، پتاسیم و...) باعث مرگ افراد می شود و اینکه عفونت دلیل اصلی نیست.

در تماس با سرپرست بیمارستان، وی به علت شکایت خانواده کودک از بیمارستان و توصیه بخش حقوقی علوم پزشکی استان تا بعد از اعلام رای دادگاه مصاحبه نمی کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.