1397-11-24 14:06
585
0
61155
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان:

شناسایی ۲۰۰ گونه گیاه دارویی در استان گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه تاکنون ۲۰۰ گونه گیاه دارویی در استان شناسایی شده، گفت: در حال حاضر ۱۸۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار در مرغداری‌های گنبدکاووس فعال است.

به گزارش گلستان ما؛ مختار مهاجر ظهر امروز در همایش توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی فرهنگی گنبدکاووس در دانشگاه گنبد اظهارداشت: گنبدکاووس در بسیاری از تولیدات کشاورزی در کشور مقام نخست را دارد و اکنون با تولید بیش از 300 هزار تن گندم و 56 هزار تن گوشت مرغ بزرگترین شهر تولیدکننده مرغ و گندم در کشور است.

وی افزود: تولیدات این شهرستان در زمینه جو 25 هزار تن، کلزا 21 هزار تن و گندم بیش از 300 هزار تن است. 32 هزار نفر به عنوان کشاورز در شهرستان فعالیت دارند و 18 هزار و 500 هکتار اراضی به سیستم آبیاری نوین مجهز بوده و تولیدات صنایع کشاورزی 130 هزار تن است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان بیان داشت: براساس آخرین نشست 50 وزیر کشاورزی جهان،کشورهای دنیا در سال‌های بین 2030 تا 2050 به سبب رشد جمعیت جهان با مشکل تامین موادغذایی مواجه هستند.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌گذاری کشور بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری،جمعیت ایران باید به مرز 200 میلیون نفر برسد و به رغم اینکه ما تولیدات خود را در این 40 سال از بیش از یک میلیون تن به مرز 5 میلیون تن رساندیم، باید با توجه به رشد جمعیت در 2 مرحله این تولیدات به مرز 10 میلیون تن افزایش یابد.

مهاجر گفت: در حال حاضر در استان 5 هزار راس اسب ترکمن وجود دارد که از این تعداد 3 هزار و 700 راس آن شناسنامه دارند و توسعه شهرستان گنبدکاووس در گرو توسعه دام سبک،اسب ترکمن و شتر است، زیرا شیر شتر در بازار تهران لیتری 15 هزار تومان به فروش می‌رسد و این فرآورده زمینه‌ساز توسعه است.

وی یادآور شد: 350 هزار هکتار مرتع در گنبدکاووس وجود دارد که ظرفیت مراتع با توسعه و دام سبک باید افزایش یابد و در حوزه میزان تولید علوفه کمبودهایی وجود دارد و طی دوره 10 ساله باید میزان تولید علوفه تا 3 برابر افزایش یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: تاکنون 200 گونه گیاه دارویی شناسایی شده و گنبدکاووس در زمینه تولید زیره سیاه و سبز ظرفیت ارزشمندی دارد که با بسته بندی، فرآوری و صادرات این گیاه دارویی می‌توان در حوزه توسعه تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: محیط، اجتماع و اقتصاد 3 ستون اصلی پایداری است و اگر این 3 عامل با هم دیده شود در یک نقطه به پایداری می‌رسیم که با گسترش آن به اهداف جامعه دست می یابیم.

مهاجر افزود: پایان دادن به فقر در همه اشکال، پایان دادن به گرسنگی و تحقق امنیت غذایی،تضمین آموزش با کیفیت برابر و فراگیر،  توانمندسازی همه دختران و زنان و اقدام عاجل برای رویارویی با تغییر اقلیم، 5 هدف اصلی فائو از 15 عامل تاثیرگذار در توسعه پایدار است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.