1397-07-28 17:56
835
0
58006

پاتک خشک‌کاری برنج به کشت غرقابی

کارشناس مسئول دفتر برنج جهادکشاورزی گلستان گفت: اگر بتوان در روش خشک‌کاری، مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت را در مرحله آبیاری و کنترل علف هرز و نیز آفات و بیماری‌ها درست مدیریت کرد، مشکلی در این روش وجود ندارد.

به گزارش گلستان ما به نقل از ایسنا، در این شرایط کم آبی که استان گلستان و تمامی کشور با آن مواجه است، امسال برخی از کشاورزان گلستانی برنج را به روش نوین خشک‌کاری که در مصرف آب صرفه جویی می شود، کشت کردند.

برای بررسی عملکرد خشکه‌کاری در استان گلستان به سراغ مسئولان مربوطه رفتیم.

«مهدی محمدرضاپور» کارشناس مسئول دفتر برنج جهادکشاورزی گلستان در گفت و گو با ایسنا-منطقه گلستان،‌ اظهار کرد: در استان گلستان در بیشتر موارد با کمبود آب مواجه هستیم و از آنجایی که در دوران خشکسالی نیز به سر می‌بریم، این عوامل خسارت جبران ناپذیری بر اراضی زراعی و باغی استان وارد کرد و کشاورزان دچار مشکلات معیشتی شدند.

وی افزود: در زمینه امنیت غذایی، از آنجایی که کشت برنج در استان از مصرف نامتعارف آب برخوردار بود و به روش سنتی کشت می‌شد، بنابراین اقدام به تغییر روش کشت کردیم.

کارشناس مسئول دفتر برنج جهادکشاورزی گلستان تصریح کرد: با توجه به آنکه برنج از خانواده غلات است، می‌تواند در بستر خشک نیز همانند گندم کشت شود. در واقع در روش جدید آبیاری به شکل غرقاب انجام نشد اما به شکل بارانی و قطره‌ای آبیاری شد.

مزایا و معایب کشت خشک‌کاری برنج

محمدرضا پور مهم‌ترین مشکلات کشت خشکه‌کاری را کنترل علف هرز دانست و یادآور شد: خوشبختانه با آزمایشی ۵۰ الی ۶۰ نوع علف مصرف شد که توانستیم دو علف کش را انتخاب و استفاده کنیم.

وی بیان کرد: عملکرد کشت خشک‌کاری در مقایسه با روش غرقاب در حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار کاهش محصول خواهد داشت. اگر در این روش مراحل مختلف را درست مدیریت کرد، مشکلی در این روش وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در کشت مستقیم یا خشک‌کاری میزان مصرف آب به کمتر از نصف تبدیل می‌شود و نیز مصرف نهاده‌های شیمیایی مخصوصا علف کش‌های به شکل محلول پاشی در شرایط غرقاب نیز حذف خواهد شد.

کارشناس مسئول دفتر برنج استان گلستان ادامه داد: برنجی که در روش خشک‌کاری تولید می‌شود، سالم و خوش طعم و نیز ضریب تبدیل و راندمان بالایی دارد.

عملکرد روش خشک‌کاری برنج در استان گلستان و تولید رتون

محمدرضاپور اظهار کرد: امسال حدود ۶۰ هکتار کشت خشک‌کاری انجام و به ازای هر هکتار حدود ۷ و نیم تن شلتوک براشت شد. در سال آینده حدود دو الی سه هزار هکتار کشت به این روش انجام می‌شود.

این کارشناس با بیان اینکه ندا، فجر، دم سیاه و بی‌نام رقم‌هایی بود که امسال به روش خشک‌کاری کشت شد، افزود: عملکرد بی‌نام و دم‌سیاه در روش خشک‌کاری به ازای هر هکتار حدود چهار و نیم الی ۶ تن بود و همچنین عملکرد ارقام ندا و فجر به ازای هر هکتار حدود هفت الی هشت تن بود.

کارشناس مسئول دفتر برنج استان گلستان درخصوص برداشت رتون از محصولاتی که به روش خشک‌کاری کشت شدند، گفت: تاکنون رتون از این روش برداشت نشد و حتی تحقیقی نیز در این زمینه انجام ندادیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.