1397-05-06 15:02
659
0
55639
گزارش؛

رکود بی‌سابقه بازار صنایع دستی در سرزمین تاریخ و هنر/ معرفی گنبدکاووس به عنوان شهر جهانی فرش ترکمن

در حالی صنایع دستی هنرمندان در گنبدکاووس به فروش نمی‌رسد که صنایع دستی اقوام مختلف این شهرستان مدت‌ها زبانزد خاص و عام در ایران و فراتر از مرزها بوده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، صنایع دستی بدون تردید نشان و نماد هنرمندی، ذوق و قریحه مردمان یک دیار و به عبارتی بیانگر همه روحیات لطیف، عرفانی، عاشقانه و حتی جنگجویانه اقوام گوناگون در طول تاریخ بوده است و شهرستان گنبدکاووس که مهد اقوام ایران زمین و بستر زندگانی همه اقوام متنوع ایران بزرگ است همواره در اذهان صاحبان هنر و علاقه‌مندان به آن به عنوان سرزمین هنر و تاریخ مشهور بوده و صنایع دستی اقوام این منطقه زبانزد خاص و عام در سرتاسر گیتی قرار گرفته است.

اما این روزها در عصر مکانیزه و ماشینی شدن و تغییر ذائقه‌ها لطافت و مهربانی صنایع دستی در گنبدکاووس جای خود را به شکستگی، زمختی ولی رنگ و لعاب مصنوعی داده است که سرتاسر منازل، ادارات، اماکن و حتی خیابان‌های ما را مملو از وجود خود کرده است.

بدون شک نمی‌توان در این وانفسا تمامی تقصیر را بر گردن عصر و دوره مکانیزه انداخت و باید با دقت در موضوعاتی از جمله توسعه زیرساخت‌ها، تبلیغات، نوآوری و ابتکار، نیازسنجی در مخاطب و تلفیق هنر و صنعت نیز به عنوان بسترسازان رونق صنایع دستی توجه کرد.

هر چند در 20 خردادماه سال گذشته با افتتاح و راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در گنبدکاووس و ارائه غرفه‌های رایگان به هنرمندان بارقه‌های امیدی در گنبدکاووس زنده شد اما کم کم با عدم استقبال هنرمندان برای حضور پرشور و همچنین عدم استقبال مردم از این غرفه‌ها و مغازه‌ها به دلایل مختلف کم کم غبار خاموشی بر این بازارچه حکم‌فرما شد که گزارش و پیگیری خبرگزاری فارس، تلاش‌های اداره میراث فرهنگی و برخی از هنرمندان دلسوز نیز نتوانست بر کالبد بی‌جان این بازارچه روحی تازه بدمد.

از این‌رو پس از هفت ماه و این بار پس از رکود بی‌سابقه در حوزه صنایع دستی و گلایه‌های متعدد هنرمندان به سراغ مسوولان، کارشناسان و تعدادی از همان هنرمندان رفته‌ایم تا پیرامون این موضوع گفت‌و‌گو کرده و به بررسی راه حل مشکلات بپردازیم.

* فقدان تنوع در طرح‌های صنایع دستی عامل کاهش استقبال

هنرمند صنایع دستی شهرستان گنبدکاووس در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس، با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات حال حاضر در عرصه صنایع دستی فقدان مکان ثابت و مناسب برای فروش است، گفت: واگذاری غرفه‌های بازارچه صنایع دستی به برخی افراد در خارج از شهرستان و عدم حضور مرتب برخی فعالان صنایع دستی بعد از تحویل گرفتن غرفه موجب خلوتی و خالی بودن بازارچه و طبیعتا عدم استقبال مردم شده است.

مریم بدراقی با بیان اینکه برخی از وعده‌های مسوولان نیز با گذشت بیش از یک سال برآورده نشده است، افزود: برخی از غرفه‌ها اصلا راه‌اندازی نشده و برخی نیز به علت فقدان تنوع مورد استقبال مردم قرار نگرفته اند که می‌تواند یکی از علت‌های اصلی رکود در صنایع دستی همین عدم تنوع و نوآوری در طرح و رنگ در بخش زیادی از آثار دانست.

هنرمند صنایع دستی شهرستان گنبدکاووس در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، با اشاره به اینکه کار در حوزه صنایع دستی باید تخصصی و با توجه به نیازهای روز بازار باشد، خاطرنشان کرد: برخی محصولات صنایع دستی در شهرستان با سلیقه و روش‌های ده‌ها سال قبل تولید می‌شود که طبیعتا با توجه به تغییر ذائقه مردم آن‌چنان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

* نبود مکان مناسب، ثابت و شیک برای فروش صنایع دستی

سمیه شیخ با اشاره به اینکه اگر قرار است مکانی برای ارائه محصولات صنایع دستی به عنوان بازارچه طراحی و ساخته شود باید توسط یک طرح خبره و مسلط به معماری متناسب با صنایع دستی اقوام گنبدکاووس طراحی و سپس ساخته شود.

دانش‌آموخته رشته هنر و فعال در عرصه صنایع دستی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با تاکید بر اینکه نبود تبلیغات مناسب در بخش ارائه محصولات به مردم تنها مشکل بی‌رونقی صنایع دستی نیست، گفت: بدون شک بزرگترین مشکل نبود مکان مناسب، ثابت و شیک برای حضور بی‌دغدغه، امن و آرام مردم و خرید از صنایع دستی است.

سونا پاکاری با اشاره به اینکه بخشی از تبلیغات برای صنایع دستی باید توسط دستگاه‌های مسوول در صدا و سیما و رسانه‌های جمعی صورت بگیرد، گفت: صنایع دستی و هنر متعلق به یک شخص و گروه نیست و همه مردم باید برای حفظ و اعتلای آن تلاش کنند.

* حیات صنایع دستی را به فروش در داخل شهرستان گره نزنیم

کارشناس صنایع دستی گنبدکاووس در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس  با اشاره به اینکه نباید حیات صنایع دستی را در شهرستان به فروش در درون گنبدکاووس و به مردم شهر خودمان بدانیم، اضافه کرد: بدون شک صنایع دستی در همه شهرهای کشور با جلب توجه گردشگران از شهرها و استان‌های دیگر به توسعه و اوج خود رسیده اند زیرا مردم یک شهر به صورت محدود در سال می‌توانند از این محصولات خریداری کنند و بخش عمده‌ای از جمله زنان و دختران ترکمن نیز که خود در این حوزه فعال هستند.

حکیمه ظهیری با بیان اینکه بازار صنایع دستی وابسته به عوامل بیرون از حوزه صنایع دستی است، تصریح کرد: هر قدر بتوانیم در شناساندن ظرفیت‌های گنبدکاووس و جذب گردشگر و مسافر به اماکن تاریخی، مذهبی و باستانی موفق‌تر عمل کنیم قطعا در حوزه صنایع دستی نیز توفیق خواهیم داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره اینکه ما تمام تلاشمان را برای توسعه صنایع دستی در گنبدکاووس و استان گلستان مصروف کرده‌ایم، اظهار کرد: در طی سال‌های گذشته از هر ظرفیتی برای معرفی و شناساندن توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی منطقه به گردشگران داخلی و خارجی استفاده کرده‌ایم.

* معرفی گنبدکاووس به عنوان شهر جهانی فرش ترکمن

ابراهیم کریمی با اشاره به اینکه معرفی گنبدکاووس به عنوان شهر جهانی فرش ترکمن، برپایی نمایشگاه‌های ثابت و سیار متعدد در اماکن تاریخی و مذهبی و جشنواره‌های مختلف درون‌استانی و برون‌استانی تنها بخشی از این اقدامات است، افزود: بارها و بارها در جشنواره‌های متعدد از هنرمندان صنایع دستی گنبدکاووس در سرتاسر کشور دعوت کرده‌ایم تا بتوانند هنر دستان خود را به مردم معرفی کنند.

وی با بیان اینکه درباره بازارچه صنایع دستی گنبدکاووس باید به چند نکته اساسی و ریشه‌ای توجه کرد، گفت: نکته اصلی این است که متاسفانه خود مردم گنبدکاووس در اقوام مختلف از صنایع دستی هنرمندان خود آنگونه که باید و شاید حمایت نمی‌کنند و در نمایشگاه‌های متعدد و حتی همین بازارچه بسیاری از غرفه‌داران و مغازه‌داران عملا فروش چندانی نداشته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با تاکید بر اینکه مغازه‌های بازارچه صنایع دستی به صورت رایگان به هنرمندان صنایع دستی واگذار شده بود تا محصولات خود را بدون دغدغه اجازه و مسائل مالی به مردم ارائه دهند، خاطرنشان کرد: متاسفانه با این وجود استقبال خوبی از این محصولات از سوی شهروندان گنبدی نشد.

* شهرداری زمین بدهد ما بازارچه صنایع دستی را می‌سازیم/ ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به سرمایه‌گذاران

کریمی با پذیرش برخی مشکلات در این بازارچه و عدم قرارگیری جغرافیایی آن‌چنان عالی در شهر، ادامه داد: وقتی با وجود ارائه تسهیلات ارزان قیمت به سرمایه‌گذاران، هیچ‌کس حاضر نیست در مکان مناسبی در شهر فضایی را برای این امر ساخته و در این بخش فعالیت کند از دست ما کاری بر نمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از شهرها شهرداری اقدام به ایجاد بازارچه صنایع دستی برای هنرمندان می‌کند، اضافه کرد: ما حتی حاضریم شهرداری گنبدکاووس فقط زمین را در اختیار ما بگذارد تا ما در آن یک بازارچه مناسب و در شان هنرمندان صنایع دستی ساخته و برای جذب مردم نیز هر اقدامی لازم است را انجام دهیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گنبدکاووس نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه بازارچه صنایع دستی در حال حاضر دارای مشکلات زیرساختی است، تاکید کرد: ما نیز معتقد هستیم باید با کمک مسوولان شهری فضایی مناسب‌تر برای هنرمندان در نظر بگیریم اما باز هم باید تاکید کرد که مهم‌تر از مکان تغییر ذائقه مردم و جلب توجه آنان به هنر صنایع دستی منطقه است.

امیرعلی گلچشمه با بیان اینکه بازارچه فعلی فاقد ورودی مناسب، پارکینگ لازم، نمای زیبا در مغازه‌ها به ویژه در طبقات بوده در بحث انشعابات برق نیز دچار مشکلاتی است، گفت: ما در جلسات متعددی با مالک و طرف قرارداد مذاکره کردیم و حتی پیشنهادات بسیار خوبی هم ارائه کردیم اما متاسفانه این دوستان مشکلات را بر طرف نکرده و همچنان برخی معضلات پابرجاست.

* تبلیغات تولیدات هنری حلقه مفقوده صنایع دستی در گنبدکاووس

وی با تاکید بر اینکه موضوع تبلیغات و آشنا کردن مردم با تولیدات هنری در شهرستان یکی از حلقه‌های مفقوده‌ای است که به آن توجه نمی‌شود، افزود: بنده بارها عرض کرده‌ام در بسیاری از شهرها صنایع دستی حتی در منازل و یا در نمایشگاه‌های سیار حاشیه شهر ارائه می‌شود اما از استقبال خوبی برخوردار شده که علت آن تبلیغات خوب و جلب توجه مردم و گردشگران به صنایع دستی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گنبدکاووس از آمادگی این اداره برای حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه ایجاد بازارچه صنایع دستی در این شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: ما با تمام وجود خواهان کمک به هنرمندان عزیز صنایع دستی هستیم اما این هنرمندان نیز که با وجود دعوت‌های بسیار ما برای همفکری جز چهار نفر از عزیزان در جلسات ما شرکت نکرده‌اند باید در کنار ما باشند تا صنایع دستی گنبدکاووس را به جایگاه واقعی‌اش برسانیم.

گلچشمه با ضروری دانستن توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: اگر مسوولان بخواهند به معنای واقعی کلمه اقتصاد مقاومتی را پیاده کنند باید به حوزه صنایع دستی توجه ویژه و اساسی کنند زیرا هیچ هنر و صنعتی نمی‌تواند با هزینه‌ای کم و با زمانی بسیار پائین اشتغالزایی و تولید ثروتی اینچنین را برای کشور به ارمغان بیاورد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.