1397-02-13 13:26
959
0
53138
گزارش؛

شترداری فرصتی برای توسعه اشتغال در گلستان

چرای افزون بر 7 هزار نفر شتر درمراتع گلستان، هزینه کم نگهداری این دام و درآمد حاصل از فرآوری تولیدات آن به‌فرصتی برای توسعه اشتغال و رونق پرورش شتر بویژه در مناطق بیابانی شمال این استان تبدیل شده است. به گفته دست اندرکاران امور دامپروری گلستان؛ هزینه پرورش این دام با توجه به نوع تغذیه آن اندک بوده، اما هنوز توجه چندانی در راستای رونق شترداری نشده است.

به گزارش گلستان ما، «رحمت‌الله سمیعی»، معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این باره به ایرنا گفت: این استان با داشتن 7 هزار و 500 نفر شتر، رتبه سوم کشوری پرورش این دام را دارد. بیشترین سهم در تولید و نگهداری این دام را گنبدکاووس در شرق استان با 4 هزار نفر شتر دارد و دیگر مناطق پرورش این دام شهرستان‌های گمیشان، آق قلا، مراوه تپه و بندرترکمن است. پرورش دهندگان شتر می‌توانند از محل فروش شیر، گوشت و حتی کرک این حیوان درآمد خوبی داشته باشند، اما ساماندهی نشدن این حوزه و نبود صنایع تبدیلی موجب شده که درآمد چندانی عاید شترداران نشود.

به‌گفته وی؛ شترداری یکی از زمینه‌هایی است که وابستگی و نیاز زیادی به نهادهای دولتی و تسهیلات بانکی نداشته و در واقع وجود مراتع در گلستان شرایط طبیعی تغذیه و پرورش را برای این حیوان فراهم کرده است.

معاون امور دام جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه سالانه بیش از 20 هزار تن شیر شتر در استان تولید می‌شود، گفت: یکی از مشکلات، پرورش سنتی این حیوان وهمچنین خام فروشی محصولات آن است که ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند. هرچند برای پرورش این حیوان نیازی به تسهیلات و پشتیبانی‌های دولتی نیست، اما توسعه و راه‌اندازی واحدهای فرآوری و بسته‌بندی نیازمند حضور سرمایه‌گذاران و همراهی بانک‌هاست.

وی اضافه کرد: امروزه محصولاتی مانند شیر، دوغ و گوشت شتر در داخل و خارج کشور به‌دلیل خواص ویژه طرفدار دارد، اما از این بازار سودی به شترداران گلستان نمی‌رسد. یک لیتر شیر بسته‌بندی شده شتر در بازار 200 هزار ریال به فروش می‌رسد، در حالی که تولیدکننده گلستانی آن را به کارخانه‌های خارج استان لیتری 70 تا 100 هزار ریال می‌دهد.

سمیعی با بیان اینکه برای توسعه صنعت پرورش شتر نیازمند حمایت و مساعدت بانک‌های استان هستیم، تصریح کرد: علاوه بر استقبال از سرمایه‌گذاران، هم اینک احداث کارگاه‌های کوچک محلی هم به توسعه شترداری در استان کمک می‌کند.

وی پیشنهاد کرد که کارخانه‌های بزرگ فرآورده‌های لبنی گلستان بخشی از خط تولید خود را برای بسته‌بندی و فرآوری شیر شتر تجهیز کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.