1396-08-28 12:59
1182
0
46734
در سایه سکوت نمایندگان مجلس رخ داد؛

کم توجهی مسئولان گلستان به ایجاد مشاغل سبز

با گذشت بیش از دو سال از اجرائی شدن مشاغل سبز در کشور و برخی استانها، گلستان اما به رغم مستعد بودن و وضعیت نابسامان اشتغال، در خواب زمستانی اجرای این مشاغل به سر می‌برد.

به گزارش گلستان ما، مشاغل سبز یا فعالیت هایی که مرتبط با فناوری‌های نوین و انرژی‌های نو است، از جمله کسب و کارهای نوینی به شمار می روند که اجرای آن از سال ۹۳ در کشور کلید خورد، اما از آن زمان تا کنون، زمینه هدف‌گذاری ایجاد این مشاغل در گلستان پایه‌ریزی نشده است.

شواهد حاکی از آن است که با توجه به معضل بیکاری و اشتغال در گلستان، مدیران اجرائی استان توجه چندانی به ایجاد ساز و کار لازم در جهت اجرائی شدن این مشاغل ندارند.

بر اساس تعریف، به مشاغل مرتبط با فناوری پاک و دوستدار محیط زیست و به طور کلی مشاغلی که با تولید انرژی و محصولات پاک در ارتباط باشند، مشاغل سبز گفته می‌شود. این مشاغل ملزم به رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در واحدهای شغلی مربوط به خود هستند.

متخصصین منابع آب، ناظران انرژی، تکنسین‌های مهندسی محیط زیست، تکنسین‌های حوزه کشاورزی، نجّاران، درودگران ساختمان، کارگران ساختمانی و مهندسین برق از جمله مشاغل سبز شناسایی شده هستند.

کارشناسان می‌گویند علیرغم آنکه مشاغل دوستدار محیط زیست زیادی وجود دارد اما همه این مشاغل در زمینه انرژی پاک فعالیت ندارند.هم اکنون حدود ۶۵ درصد مشاغل سبز در راستای کنترل و کاهش آلودگی هوا ایجاد شده‌اند که صنعت بازیافت مواد نیز شامل آن می‌شود.

تبعات ناخوشایند اهمال کاری در حمایت از مشاغل سبز

به گفته معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، گلستان بیشترین قابلیت اجرای مشاغل سبز را نسبت به سایر استان‌های همجوار دارد.

محمد رهبری با بیان این‌که بیش از چند ۱۰۰ شغل در وزارت کار و رفاه اجتماعی در زمینه مشاغل سبز به ثبت رسیده است، به مهر گفت: هتلداری، صنایع‌الکترونیک، حمل و نقل، مکانیک، صنایع چوب، صنایع دستی فرش، پوشاک، عمران، فناوری اطلاعات ، تاسیسات، بیوتکنولوژی، چرم، صنایع غذایی وکشاورزی در زمره مشاغل سبز قرار دارند، که همگی آن‌ها در گلستان قابلیت اجرائی شدن دارند.

  رهبری ادامه داد: زمان آن فرار رسیده تا مسئولان اجرایی استان در بخش‌های مختلف تولیدات استان را از حالت سنتی خارج کرده و به سمت ایجاد مشاغل سبز با اشتغال بالا حرکت کنند.

وی افزود: بهره‌کشی از منابع موجود  و بخصوص منابع آبی، استان را با خطر جدی زیست‌محیطی مواجه کرده و این در حالی است که ایجاد مشاغل سبز مرتبط با کشاورزی و متناسب با نیاز منطقه گلستان، تنها راه مقابله با این پدیده و نجات از خشکسالی است.

 مشارکت روستائیان در ایجاد و راه‌اندازی اینگونه مشاغل با طرح‌هایی چون افزیش درآمد سرانه روستائیان، کمک اقتصادی به خانوار روستائی، شکل‌گیری وظایف اقتصادی در روستاها، زنجیره تولید، افزایش و ارتقاءگردشگری روستائی قابل اجرا است

رهبری ادامه داد: به جرات می‌توان گفت که نگرش غلط مدیران در رابطه با اقتصاد منطقه و مبتنی بودن بر پایه کشاورزی بلایی بر سر اشتغال استان آورده است، که اگر مسئولان در اجرای مشاغل سبز اهمال کاری کنند، تبعات ناخوشایندی به همراه خواهد داشت.

وی، با بیان این‌که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های چند سال اخیر در ایجاد اشتغال از توانایی بالایی برخودار نبوده است، گفت: گلستان نیاز جدی و بی‌وقفه‌ای به ایجاد مشاغل سبز دارد.

رهبری شغل‌های مرتبط با مشاغل سبز را کشاورزی، خدماتی، گردشگری و آی تی عنوان کرد و افزود: این مشاغل می‌تواند در قالب ایجاد شرکت‌های نوآور به مرحله اجرا درآید.

وی فعال کردن دهیاران را برای ایجاد مشاغل سبز امری جدی دانست و گفت: مشارکت روستائیان در ایجاد و راه‌اندازی اینگونه مشاغل با طرح‌هایی چون افزیش درآمد سرانه روستائیان، کمک اقتصادی به خانوار روستائی، شکل‌گیری وظایف اقتصادی در روستاها، زنجیره تولید، افزایش و ارتقاءگردشگری روستائی قابل اجرا است.

وی افزود: جایگزین کردن مشاغل سبز بجای مشاغل سنتی و پرهزینه که ره آوردی برای اشتغال و اقتصاد استان ندارد، بسیار ضروری است.  

موانع قانونی در مسیر اشتغال سبز

وی خلاء‌های موجود در مسیر مشاغل سبز را عدم مفاهمه نامه‌های جدی برای ورود به این مشاغل در استان عنوان کرد و افزود: صدور مجوز از مشکلاتی است که باید هرچه سریع‌تر موانع قانونی آن حذف و حمایت‌های قانونی در جهت شکل‌گیری این مشاغل و حمایت بلندمدت از آن به اجرا درآید.

 رهبری اضافه کرد: مساله دیگر، عدم توانمندی و مهارت کافی افرادی است که علاقه زیادی به اشتغال در این حوزه دارند، اما راه‌های ورود به آن را نمی‌دانند و این برعهده مسئولان است تا با ایجاد شرایط لازم مسیر را هموار سازند.  

وی افزود: مشکل بعدی عدم استفاده از فناوری‌های جدید و موثر در جهت بکارگیری مشاغل زیست محیطی وگردشگری است.

وی ادامه داد: اگر چه اقدامات چند دستگاه اجرائی در این زمینه قابل ستایش است، اما هنوز هیچ موسسه یا مرکزی مسئولیت مستقیم ایجاد مشاغل سبز بر پایه استاندارها را به عهده نگرفته است.

بی‌خبری از منابع تسهیلاتی مشاغل سبز

مشاغل سبز در حالی از کانون توجه مدیران گلستانی محروم مانده است که بسیاری ازآنان اطلاع چندانی از این مشاغل و نوع کارکرد آن ندارند.

یک استاد دانشگاه و مشاور در مشاغل سبز با بیان این‌که مشاغل سبز در برخی استانها اجرائی شده است، به مهر گفت: در حال حاضر برخی منابع اعتباری بانک‌ها، از جمله بانک کشاورزی به ایجاد این شغل‌ها اختصاص داده شده و این در حالی است که مدیران کلان گلستانی اطلاع کافی از این مشاغل ندارند.

عادل فرج اللهی افزود: با توجه به وجود مشکلات زیست محیطی وکاهش سفره‌های آبی زیرزمینی در استان ضرری است، تا مشاغل سبز خاصه در نزدیکی روستاها به اجرا درآید.

وی ادامه داد: دولت یازدهم در ابتدای سال جاری در راستای حمایت از مشاغل سبز۲۰ هزار میلیارد تومان منابع تسهیلاتی به اجرای آن اختصاص داده بود تا به صورت مستقیم در اختیار بنگاه‌های خرد، متوسط و بزرگ قرار گیرد.

وی اضافه کرد: این اعتبار درحالی تخصیص یافته که هنوز مطلبی مبنی بر وجود چنین بسته حمایتی از مشاغل سبز در استان رسانه‌ای نشده است.

تاثیر مشاغل سبز بر درآمد پایدار

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایجاد این نوع مشاغل تاثیر مستقیمی بر درآمد پایدار دارد، افزود: در حال حاضر بسیاری از مدیران اجرائی گلستان، همچنان اصرار بر ایجاد صنایعی دارند که دیگر بازدهی لازم را برای ایجاد اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی ندارد.

فرج اللهی با اشاره به این‌که کم توجهی مسئولان به این مشاغل گذار از از وضعیت فعلی را ممکن نمی سازد، بیان کرد:  مشاغل سبز پاسخگوی مناسبی برای اشتغال مولد و پایدار است و در شرایط فعلی راه برون رفت استان از معضل بیکاری و اشتغال، افزایش محصولات تولیدی با رویکرد اقتصاد سبز است.

وی در ادامه بیان کرد: محیط کار سالم، کاهش حوادث ناشی از کار، بهره‌وری بالا، جذب نیرو، تامین آتیه شغل مورد نظر، توسعه فرهنگ حفظ محیط زیست از جمله مزایای اشتغال سبز است، که گلستان به شدت به آن نیاز دارد.  

نمایندگانی که پاسخگو نیستند

در ادامه گزارش برای بررسی و پیگیری بیشتر چگونگی اجرائی شدن مشاغل سبز در استان به سراغ نورمحمد تربتی نژاد، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی رفتیم تا اطلاعات جدیدی در این زمینه دریافت کنیم، که پس از روزها تماس تلفنی و اعلام وقت مصاحبه  به دفتر وی، موفق به دریافت جواب نشدیم.

در حالی که برخی مسئولان از پاسخگویی در زمینه ایجاد و بسته‌های حمایتی از مشاغل سبز در استان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، در ابتدای سال جاری، معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سایت‌های خبری اعلام کرد که برای ایجاد مشاغل سبز منابع کافی در اختیار داریم و چنانچه بتوانیم ساز و کارهای مالی و حمایتی را به طور دقیق تعریف کینم، می‌توان از پتانسیل اشتغال سبز در کشور بهره بالایی برد./مهر

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.