1396-07-28 17:24
1466
0
45528

کلزا محصولی استراتژیک و قابل توسعه / کشتی که نسخه نجات زراعت آبی در ایران است

کلزا به‌عنوان دانه روغنی یکی از محصولات استراتژیک در تأمین روغن محسوب می‌شود همچنین این گیاه صنعتی به‌عنوان یکی از محصولات اساسی که می‌توان در تأمین روغن سبد غذایی خانوارهای ایرانی نقشی اساسی ایفا کند.

به گزارش گلستان ما؛ به نقل از بلاغ، کلزا به‌عنوان دانه روغنی یکی از محصولات استراتژیک در تأمین روغن محسوب می‌شود، همچنین این گیاه صنعتی به‌عنوان یکی از محصولات اساسی که می‌توان در تأمین روغن سبد غذایی خانوارهای ایرانی نقشی اساسی ایفا کند، شناخته شده است.

کشت کلزا می‌تواند نیاز کشور به واردات روغن را کاهش دهد

شرائط کشت کلزا کاملاً در مازندران فراهم است و اراضی و آب و هوای این استان قادر است بهترین برداشت را با حجم بالای تولید از کلزا ارائه دهد، که در صورت سرمایه‌گذاریة می‌توان بخش بزرگی از نیاز کشور به روغن را در مازندران با رشد سطح زیر کشت این محصول فراهم آورد.

کلزا بانام کانولا مناسب مناطق معتدل و نسبتاً مرطوب است و به‌راحتی در چنین اقلیم‌هایی می‌تواند کشت و برداشت شود و به علت وجود این شرایط جغرافیایی در شمال کشور، امکان توسعه آن در این مناطق وجود دارد.

کلزا گیاهی روغنی بوده که دانه‌های آن حاوی ۴۰ تا ۴۸ درصد روغن و کنجاله آن حدود ۳۲ تا ۴۲ درصد پروتئین است.

انتخاب زمان کشت این محصول بسیار مهم است به‌طوری‌که هر چه بوته کلزا قوی‌تر و رشد رویشی بیشتری داشته باشد تحمل آن در سرما و یخبندان بیشتر و محصول بیشتری هم تولید می‌کند.

بر اساس نظر کارشناسان، بهترین تاریخ کشت کلزا در منطقه دشت از ۵ مهر تا ۲۵ آبان است، همچنین ارقام پیشنهادی کشت در منطقه دشت شالیزاری و خشکه‌زاری تفاوت‌هایی باهم دارد.

از ارقام پیشنهادشده کشت در منطقه شالیزاری می‌توان به هایولا ۴۰۱، هایولا ۳۰۸، هایولا ۴۸۱۵ و RGS003 و در منطقه خشکه‌زاری ارقام هایولا ۴۰۱، هایولا ۵۰، هایولا ۴۲۰، ظفر و RGS003 اشاره کرد.

تاریخچه کلزا

کشت کلزا تاریخچه درازی دارد و رواج آن به سه هزار سال قبل در هندوستان می‌رسد که ازآنجا به چین و ژاپن راه پیدا کرد.

استخراج روغن از دانه کلزا و دانه سایر گونه‌های متعلق به جنس براسیکا از قرن شانزدهم در اروپا رواج داشته که امکان مصرف روغن کلزا به‌عنوان مصرف خوراکی در سال ۱۹۴۸ موردتوجه قرار گرفت که منجر به استخراج روغن این محصول شد.

در ژانویه ۱۹۸۵ سازمان غذا و داروی آمریکا روغن کلزا را برای کاربرد و مصرف در غذای انسان تأیید نمود. و در این راستا تقاضا در بازار افزایش‌یافته و به‌تناسب آن باعث افزایش عرضه در ایالت متحده شد که فقط قسمتی از تقاضا توسط تولیدکنندگان تأمین می‌گردد.

کلزا بعد از سویا و نخل روغنی مقام سوم تأمین روغن نباتی را دارد و میزان زیاد روغن در دانه کلزا و همچنین ترکیب مناسب اسیدهای چرب روغن اصلاح‌شده موجب تسلط آن بر بازارهای روغن جهانی شده است.

روغن ارقام دارای اسید اروسیک در صنایع صابون‌سازی، پلاستیک‌سازی و همچنین به‌عنوان روان کننده در دستگاه‌های صنعتی و موتور جت کاربرد دارد.

از کنجاله دانه ارقام اصلاح‌شده که دارای مقدار زیادی پروتئین بوده و میزان گلوکوزینولیت آن پایین باشد همچنین از اندام رویشی علوفه در تغذیه دام استفاده می‌شود.

کلزای ایران رکورد جهانی را پشت سر می‌گذارد

عباس کشاورزی معاون وزیر کشاورزی در پنجمین گردهمایی سراسری کشت‌های پاییزه،9 که به مناسبت آغاز سال زراعی ۹۷-۹۶ برگزارشده است، اظهار کرد: تا سه سال آینده تولید کلزا در ایران رکورد جهانی را پشت سر می‌گذارد و به میانگین پنج‌تن در هکتار درکشت آبی می‌رسد.

وی افزود: کلزا نسخه نجات کشت آبی در ایران است و تا دو سال آینده ضریب خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی با توسعه کشت کلزا باید به ۳۰ درصد برسد. در غیر این صورت واردات، تولید داخلی را از بین خواهد برد.

کشت کلزا در سیمرغ هم از رونق بسیار خوبی برخوردار است به طوری که تا امروز ۲۴۶ هکتار از اراضی شهرستان به کشت این محصول پرداخته‌اند.

کشت کلزا در ۲۴۶ هکتار از اراضی سیمرغ

مجید جعفری در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: کشت کلزا یکی از بنیادی‌ترین برنامه وزارت جهاد کشاورزی است و بر همین اساس تا امروز ۲۴۶ هکتار از اراضی شهرستان با ۱۲۵ نفر بهره‌بردار به کشت این محصول پرداخته‌اند.

وی افزود: ۱۲۱۰ کیلوگرم بذر کلزا در اختیار شهرستان قرار گرفت که ۸۲۰ کیلوگرم بین بهره‌برداران توزیع‌شده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی سیمرغ با اشاره به اینکه ارقام ابلاغی کلزا به شهرستان از نوع هایولا ۵۰، هایولا ۴۸۱۵، هایولا ۴۲۰، تراپر (Traper) و آگامکس (Agamax) بوده است، بیان کرد: بسته‌های حمایتی مانند اختصاص یارانه بذر، تسهیلات سرمایه در گردش، برگزاری دوره‌های آموزشی تئوری و عملی، خرید تضمینی دانه‌های روغنی، اجرای پایلوت آموزشی و تخصیص تسهیلات در اختیار بهره‌برداران قرار گرفت.

این مسئول ادامه داد: ۲۴۶ هکتار میزان سطح قرارداد شهرستان است که ۸۵ هکتار از اراضی زیر کشت کلزا قرارگرفته‌اند که ۳۳ هکتار سطح سبز شهرستان است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی سیمرغ در پایان گفت: مرکز خرید و توزیع بذر کلزا از طریق شرکت دانه‌های روغنی شهرستان سیمرغ انجام می‌شود.

به گزارش سیمرغ ما، می‌توان با توجه به سودآور بودن تولید کلزا و نیاز کشور به تأمین مواد اولیه تولید روغن خوراکی به نظر می‌رسد، بتوان با حمایت از کلزاکاران در قالب تسهیلات ویژه، تسریع درروند خدمات بیمه محصولات کشاورزی، شناسایی مناطق مستعد کشت کلزا و نیز معرفی ارقام پر محصول و زودرس، تولید این محصول را افزایش داده و از خروج ارز برای واردات روغن و نهاده‌های پروتئینی دامی ازجمله کنجاله، جلوگیری کرد.
 
انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.