1395-03-05 10:40
805
0
32557
مدیر زراعت جهادکشاورزی گلستان:

سال گذشته ۵۸۲ هکتار از مزارع گندم استان در آتش سوخت

مدیر زراعت جهادکشاورزی گلستان گفت: سال گذشته ۵۸۲.۵ هکتار از مزارع گندم که هنوز برداشت نشده بود در آتش سوخت و تبدیل به خاکستر شد.

به گزارش گلستان ما ؛ محمدرضا عباسی، مدیر زراعت جهادکشاورزی گلستان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: سال زراعی گذشته بر اثر آتش زدن بقایای گیاهی و سایر عوامل محصول گندم 582.5 هکتار از اراضی استان در آتش سوخت.

وی افزود: با احتساب میانگین تولید سه تن محصول در هکتار، خسارت های چند میلیارد تومانی به کشاورزان استان وارد شده است.

عباسی اظهار کرد: در سال های گذشته حدود 150 هزار هکتار از مزارع بعد از برداشت محصول به آتش کشیده می شد که این میزان طی سال های اخیر کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از خاک های استان فقیر هستند، گفت: آتش زدن کاه و کلش موجود در اراضی موجب افزایش دمای خاک تا 400 درجه سانتیگراد شده و مواد الی موجود در خاک را از بین می برد و همین مسئله موجب کاهش حاصلخیزی خاک خواهد شد.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان با بیان اینکه 20 درصد آتش سوزی ها در اراضی کشاورزی به دلیل آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع است، خاطرنشان کرد: برخی از کشاورزان برای اینکه کشت دوم مانند شالی را زودتر انجام دهند، پس از برداشت محصول اقدام به آتش زدن بقایای گیاهی یا همان سفال های گندم می کنند که منجر به از بین رفتن حاصلخیزی خاک می شود.

وی افزود: علاوه براین سرایت آتش به مزارع مجاور و حتی عرصه های جنگلی حاشیه این مزارع نیز اتفاق می افتد که در صورت تائید گزارشات با متخلفان برخورد می شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.