1393-07-03 08:34
1904
0
3321

کار اجباری دختران در خوابگاه‌های دانشگاه شریعتی !

دانشجویان خوابگاهی دانشگاه شریعتی ناراحتند از اینکه هر شب باید مدت زمان زیادی وقت بگذارند و آشپزخانه‌ای را که 40 نفر در آن آشپزی می‌کنند، تمیز کنند در حالیکه خدمه های خوابگاه به شستن حمام و دستشویی آن هم بدون استفاده از مواد سفیدکننده اکتفا کنند.

به گزارش گلستان ما ، ساعت ۱۰ شب است هیاهوی عصرگاهی دانشجویان برای آماده کردن شام شب دیگر دارد آخرین نفس‌هایش را می‌کشد. آخرین دانشجو که قابلمه غذایش را از روی گاز بر می‌دارد، آشپزخانه‌ می‌شود یک سطل پر از زباله، اجاق‌های گاز پرلکه و موزائیک‌هایی که جز به ضرب و زور مواد ضدعفونی کننده پاک نمی‌شوند.

همه چیز ظاهراً آرام است هر کس گوشه‌ای از تخت اختصاصی اش نشسته و دارد کارش را انجام می‌دهد ناگهان صدای بحث‌های پرتنش دو دانشجو در گوشه‌ای از سالن بچه‌های دیگر را به بیرون از اتاق‌ها می‌کشاند.

دختری که کتاب بزرگی را توی بغلش می‌فشارد با صدای بلند می‌گوید من فردا امتحان دارم چرا باید آشپزخانه را تمیز کنیم؟! اصلاً مگر دانشگاه خدمه ندارد چرا باید وظیفه شستن آشپزخانه برعهده دانشجویان باشد.

دختر دیگری که انگار نماینده سرپرست خوابگاه است خونسرد و بی‌تفاوت جواب می‌دهد، این قانون خوابگاه است و همه باید به آن عمل کنند.

حالا دیگر بقیه دخترهای خوابگاهی هم دور آنها جمع شده‌اند یکی از دخترها می‌گوید: راست می‌گوید دیگر من امشب اصلاً شام نخوردم چرا باید آشپزخانه را بشویم.

هرکسی کثیف کرده خودش هم تمیز کند و باز هم دختر مسئول فریادی می‌زند این قانون خوابگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای شریعتی است، آشپزخانه‌های طبقات مختلف خوابگاه باید توسط دانشجویان تمیز شود نه خدمه خوابگاه.

این داستان ماجرای تکراری شب‌های خوابگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای شریعتی است، براساس قانون خوابگاه وظیفه شستن و نظافت آشپزخانه برعهده دانشجویان است و هر شب چند نفر از دانشجویان براساس برنامه‌ریزی تعیین شده آشپزخانه طبقه خودشان را نظافت می‌کنند.

دانشجویان خوابگاهی می‌گویند اگر شستن آشپزخانه جزو وظایف دانشجوست باید همان موقع ثبت نام که آیین‌نامه و مقررات دانشگاه را به ما نشان دادند و ما امضاء کردیم این قانون را هم به ما نشان می‌دادند.

زهرا یکی از دانشجویان خوابگاهی در این مورد می‌گوید: متاسفانه خدمه فقط سرویس‌های بهداشتی و حمام را نظافت می‌کنند البته نظافت این بخش‌ها بسیار ضعیف است به طوریکه بارها دیده‌ایم نوع نظافت آنها را اصلاً سرویس‌های بهداشتی را تمیز نمی‌کند.

فاطمه دانشجوی دیگری است که به تفاوت فرهنگ‌های دانشجویان اشاره می‌کند و می گوید: بعضی از بچه‌ها به نظافت محیط اطرافشان اهمیت می‌دهند و آشپزخانه را تمیز نگاه می‌دارند و برخی بی‌توجه به حقوق دیگران همه چیز را کثیف و آلوده می‌کنند حالا دانشجویی که محیط را آلوده نمی‌کند چرا باید وظیفه شستن آشپزخانه را برعهده بگیرد.

او ادامه می‌دهد: واقعاً برای بچه‌ها سخت است که آشپزخانه را تمیز کنند چون دانشگاه خودش خدمه دارد و حقوق می‌گیرند بنابراین آنها باید آشپزخانه را تمیز کنند نه ما.

دانشجویان خوابگاهی دانشگاه شریعتی ناراحتند از اینکه هر شب باید مدت زمان زیادی وقت بگذارند و آشپزخانه‌ای را که ۴۰ نفر در آن آشپزی می‌کنند، تمیز کنند در حالیکه خدمه های خوابگاه به شستن حمام و دستشویی آن هم بدون استفاده از مواد سفیدکننده اکتفا کنند.

فاطمه می‌گوید: آن طور که ما شنیده‌ایم این قراری است که سرپرستان خوابگاه گذاشتند که این وظیفه را به دانشجویان بسپارند و همین مسئله باعث شده هر شب در خوابگاه بحث و تنش ایجاد شود چون خیلی از بچه‌ها حاضر نیستند این کار را بکنند.

سرویس‌های بهداشتی آلوده و مشکلات قارچی دانشجویان

لیلا دانشجوی خوابگاهی دیگری است که می‌گوید: من در دوره کاردانی در دانشگاه دیگری بودم آنجا اصلاً تمیزکردن آشپزخانه برعهده ما نبود و خدمه های دانشگاه هر روز حمام، سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه‌ها را می‌شستند.

او ادامه می‌دهد: سرویس‌های بهداشتی هم که توسط خدمات شسته می‌شود خوب تمیز نمی‌شود به طوریکه خیلی از دوستان من به خاطر استفاده از سرویس‌های نامناسب و خودم هم دچار عفونت و دچار مشکلات قارچی شده‌اند.

این دانشجو ادامه می‌دهد: وقتی به خدمات اعتراض می‌کنیم که چرا سرویس‌های بهداشتی را تمیز نمی‌شویید، می‌گویند خوابگاه ماهانه یک وایتکس به ما می‌دهد و ما مجبوریم سرویس‌های بهداشتی را تنها با پودر معمولی بشوییم که خوب تمیز نمی‌شود.

افت فشار آب یکی از مشکلات اصلی خوابگاه‌های دانشگاه شریعتی است به طوری که دانشجویان طبقه چهارم خوابگاه‌ها عملاً در بسیاری از ساعات روز آب ندارند.

یکی دیگر از دانشجویان در این مورد می گوید بسیاری اوقات که آب به طبقات چهارم نمی‌رسد، خدمات هم دیگر زحمت شستن سرویس‌های بهداشتی طبقه ۴ را به خود نمی‌دهند و این سرویس‌ها همچنان آلوده باقی می‌مانند.

۲ هفته آخر ترم، روزهای آوارگی دانشجویان است

وجود رشته‌های هنری مثل طراحی دوخت، طراحی لباس، بافت پارچه و …. در دانشگاه فنی و حرفه‌ای شریعتی باعث شده دانشجویان بخش قابل توجهی از خوابگاه‌های این دانشگاه را به خود اختصاص دهند.

دانشجویان هنر دانشگاه شریعتی مجبورند برای ارائه طرح‌های پایان ترم خود حداقل ۲ هفته بیشتر از دیگر دانشجویان در خوابگاه بمانند ولی متاسفانه مسئولان خوابگاه یا همکاری چندانی برای اسکان بیشتر آن‌ها در خوابگاه نمی‌کنند یا اینکه آنها را به خوابگاه دیگری انتقال می‌دهند.

زهرا می‌گوید چون بچه‌های هنر در خوابگاه‌های مختلف پراکنده بودند در روزهای پایان ترم مسئولان خوابگاه مدام در حال بیرون کردن دانشجویان خوابگاهی بودند و بالاخره امسال مسئولان تصمیم گرفتند تمام دانشجویان هنر را در یک خوابگاه به نام خوابگاه یاس جمع کنند.

البته این خوابگاه هم مشکل بزرگ کمبود فضا را دارد زیر زمین و اتاق تلویزیون خوابگاه آن قدر کوچک است که جوابگوی کارهای عملی بچه‌ها که معمولاً با اسباب و وسایل زیادی همراه است، نیست.

او می‌گوید: وسایل کار دانشجویان هنر آن قدر زیاد است که هر دانشجوی هنر حداقل به اندازه دو دانشجو فضا می‌گیرد ولی متاسفانه مسئولان، این خوابگاه را تا جایی که امکان داشت پر از دانشجو کرده‌اند.

روزهای پایان ترم که هر دانشجوی هنر باید ژوژمان پایان کار را ارائه دهد، زیرزمین خوابگاه یاس حال و هوای دیدنی دارد.

دانشجویان نقاشی، گرافیک، طراحی دوخت و …. هر کدام می‌خواهند وسایلشان را روی زمین پهن کنند و کارکنند ولی فضای کوچک خوابگاه و در هم تنیدگی وسایل اجازه فعالیت را از آنها می‌گیرد.

متاسفانه رئیس دانشگاه شریعتی در آخرین دیدار خود با دانشجویان گفت: خوابگاه یعنی محلی برای خوابیدن دانشجو ما هم نهایت استفاده را از فضا برای رسیدن به این هدف انجام می‌دهیم.

گویی رئیس دانشگاه نمی‌داند دانشجوی شهرستانی که به امید تحصیل موفق از شهر و روستای خود دل کنده و به تهران آمده جز محیط امن خوابگاه و دانشگاه جای دیگری برای مطالعه و انجام کارهای عملی درس خود ندارد.

مهندس فرزانه علی‌جانی حتی در این دیدار به دانشجویی که به نامناسب بودن میز و صندلی‌های خوابگاه برای مطالعه اعتراض داشت گفته بود: خبب درس نخوان؟!

لیلا دانشجوی خوابگاهی دانشگاه شریعتی می گوید: خوابگاه اطهر یکی از بزرگترین خوابگاه‌های دانشگاه بود که به خاطر فرسوده بودن، بسته شد و دانشجویان به بقیه خوابگاه‌ها انتقال یافتند.

خوابگاه اطهر هم اتاق‌های بزرگ و هم زیرزمین بزرگی داشت که حتی دانشجویان هنر خوابگاه‌های دیگر برای انجام کارهای عملی‌شان به آنجا می‌آمدند.

او ادامه می‌دهد: متاسفانه امسال خوابگاه اطهر را تعطیل کردند و زیرزمین آن را مهدکودک کردند و طبقه اول آن را به معلمانی که برای گذراندن آموزش ضمن خدمت به دانشگاه ما می‌آمدند اجاره دادند.

غذاهای بی‌کیفیت و گران قیمت

دانشجویان خوابگاهی می‌گویند تطابق کاملی بین لیست غذاهای دانشگاه با لیست غذاهای صندوق رفاه وجود ندارد مثلاً غذاهایی در دانشگاه ما ارائه می‌شود که اصلاً در لیست صندوق رفاه نیست.

زهرا ادامه می‌دهد: مثلاً در دانشگاه ما برای شام، آش، سیب زمینی و تخم مرغ آب‌پز می‌دهند در حالیکه این غذا اصلاً در لیست صندوق رفاه وجود ندارد، یا اینکه صبحانه در لیست صندوق رفاه هست ولی به ما صبحانه نمی‌دهند.

فاطمه هم می‌گوید: متاسفانه کیفیت غذاهای دانشگاه بسیار پایین است با وجود اینکه امسال غذای دانشجویی گران شده ولی هیچ تاثیری در کیفیت آن نداشته است.

برخی دانشجویان دانشگاه شریعتی می‌گویند، قیمت و کیفیت غذاهای دانشگاه با آنچه که در صندوق رفاه به عنوان لیست غذای دانشگاه‌ها مطرح شده، متفاوت است.

ودیعه خوابگاه رویه جدید دانشگاه شریعتی

امسال دانشگاه شریعتی دانشجویان خوابگاهی را موظف کرده مبلغی را به عنوان ودیعه در اختیار خوابگاه قرار دهند تا برگه اسکان بگیرند.

براین اساس دانشجویان کاردانی و کارشناسی ناپیوسته باید ۵۰ هزار تومان و دانشجویان کارشناسی ناپیوسته باید مبلغ ۱۰۰ هزار تومان رابه عنوان ودیعه بپردازند.

این در حالی است که برخی دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو» گفته‌اند اصلاً توان پرداخت چنین مبلغی را علاوه بر شهریه تعیین شده ندارند.

لیلا می‌گوید: وقتی علت این ودیعه را پرسیدیم به ما گفتند این قانون است ولی هیچ ابلاغیه‌ای به ما نشان داده نشده. اگر دانشگاه دچار کمبود بودجه شده قرار نیست این مشکلات را دانشجویان حل کنند.

او می‌گوید: الان ما برای زندگی در یک اتاق ۶ نفره باید ۸۹ هزار تومان بپردازیم و هزینه خوابگاه را هم قبل از ورود به خوابگاه از ما می‌گیرند حالا چرا باید ودیعه هم بپردازیم.

فاطمه می‌گوید: الان در اتاقی که ظرفیت ۴ دانشجو دارد، ۶ دانشجو زندگی می‌کنند و غیر از یک تخت و کمد هیچ امکانات دیگری ندارد و تعداد کمدها هم آن قدر کم است که هر کسی زودتر اسکان پیدا کرده صاحب کمدی می شود و بقیه یا بدون کمد می‌مانند یا اینکه بعد از هفته‌ها نامه نگاری بالاخره کمد می‌گیرند.

دانشجویان می‌خواهند علت دریافت ودیعه را از سوی مسئولان دانشگاه بشنوند تا با خیالی آسوده‌تر به دستورات و قوانین دانشگاه عمل کنند. / دانشجو

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.