1398-05-09 09:55
643
0
64740

شرح فعالیت هایی که تاکنون برای خلیج گرگان انجام شد / 600 میلیون تومان صرف مطالعات

در پی دستور استاندار گلستان مبنی بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به خلیج گرگان که در معرض تهدید خشک شدن قرار دارد؛ مسوولان روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان از محدوده خشکی خلیج در ساحل نوکنده از توابع شهرستان بندرگز دیدن کردند و فعالیت های تاکنون انجام شده شرح داده شد .

به گزارش گلستان ما، در جریان این برنامه شماری از مدیران کل دستگاههای اجرایی گلستان که با موضوع خلیج گرگان ارتباط کاری دارند؛ برای ادای توضیحات و تبیین آخرین وضعیت این پهنه آبی شرق دریای خزر در منطقه حضور یافتند. 

حضور مسوولان روابط عمومی ادارات و سازمانهای استان گلستان و رسانه ها و دوستداران طبیعت در خلیج گرگان با هدف حساس شدن بیشتر روی موضوع و تلاش مضاعف برای تبیین ابعاد مختلف آن و تنویر افکار عمومی در اهمیت خلیج گرگان و آگاهی از تبعات خشکیدن آن است. 

یکی از کارشناسان آب منطقه ای در این بازدید درباره فعالیت ها و پیگیری ها در کمیسیونی برای نجات خلیج گرگان گفت و افزود : 400 میلیون تومان صرف لایروبی رودخانه ها و 600 میلیون تومان صرف مطالعات شد .

مطلب جالب احمدی فرماندار بندرگز که حرف دوستداران محیط زیست هم بود : اگر این سرمایه که هزینه شده را صرف بازگشایی کانال های اصلی اتصال خلیج گرگان به دریای خزر میکردند نتیجه بهتری داشت اگر جواب نمیگرفتند آن را می بستیم ، شاید نظر من نظر علمی نباشد ولی باید کار عملی انجام داد.

به گفته مدیر روابط عمومی استانداری گلستان؛ بین هشت تا ۱۰ هزار هکتار از خلیج گرگان خشک شده و اگر در این زمینه چاره اندیشی نشود منطقه با مشکل ریزگردها مواجه خواهد شد.

علی یازرلو افزود: به جهت آگاهی بیشتر افکار عمومی و گروه های مرجع و اطلاع یافتن دستگاه های مربوطه در این حوزه، مدیران چند اداره کل استان و مسوولان روابط عمومی ادارات که رابط اطلاع رسانی به مردم و آگاهی بخش عمومی هستند؛ در حوزه خشکی خلیج گرگان حضور یافتند.

در همین پیوند استاندار گلستان روز گذشته در جمع مسوولان روابط عمومی دستگاه های اجرایی استان، با یادآوری نقش فراوان خلیج گرگان برای اکولوژی گلستان و برخورداری از ظرفیت فراوان آن در بخش های گوناگون خواستار اهمیت دادن بیشتر دستگاه های مرتبط به این خلیج شد.

حق شناس گفت که خلیج گرگان با وسعت ۴۰ هزار هکتار در معرض نابودی است و تاکنون به دلیل عدم ورود مناسب آبهای شور و شیرین، حدود ۸ هزار هکتار آن خشک شده است.

به گفته وی خلیج گرگان ظرفیتی در عرصه آبزیان خصوصا ماهیان خاویاری دارد که در صورت خشک شدن می تواند عواقب جبران ناپذیر اقتصادی و اجتماعی بویژه برای خطه شمال کشور داشته باشد.

استاندار گلستان همچنین گفت: یا باید آب شیرین از طریق قره سو و نکارود وارد خلیج گرگان شود که سد احداث شده بر روی نکارود مانع می شود و یا باید با لایروبی از ظرفیت آب شور در خلیج استفاده شود.

وی افزود: خلیج گرگان منبع و مخزنی از ماهیان به خصوص خاویاری است و خشک شدن آن هم خطر ریزگردها را به دنبال دارد لذا نمی توانیم زمان را از دست دهیم و باید هرچه سریعتر علاج بخشی لازم صورت گیرد.

khaliggorgan080598 1

khaliggorgan080598 1

khaliggorgan080598 1

khaliggorgan080598 1

khaliggorgan080598 1

khaliggorgan080598 1

khaliggorgan080598 1

khaliggorgan080598 1

khaliggorgan080598 1

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.