1393-09-03 20:02
2012
0
6237
یادداشتی از کامران جباری دانشجوی گرگانی؛

کارشکنی آمریکا مذاکرات را به آب بست/ سریال بی پایان مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱

توافق ژنو با تجربه ی عملی ساختن گام های بیشمار اعتمادساز ایران و عدم لغو تحریم ها از سوی غرب تا ۱۰ تیرماه ۱۳۹۴ تمدید شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از رصد 57 ؛ وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ ( آمریکا ، انگلیس ، فرانسه ، روسیه ، چین و آلمان ) به همراه “کاترین اشتون” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از یک سال پیش در سوم آذر ۱۳۹۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۱۳) در شهر ژنو در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان “برنامه اقدام مشترک” (توافق ژنو) دست یافتند و این توافقنامه در ۳۰ دی ماه ۹۲ وارد مرحله اجرا شد و از آن پس گفت‌وگوها درباره راه‌ حل جامع هسته‌ای تا کنون ادامه دارد.

همچنین قرار بود تا ۲۹ تیرماه ۹۳ توافقنامه جامع هسته‌ای حاصل شود اما به دلیل اختلافات موجود و عدم حصول توافق ، قرار شد این مذاکرات برای چهار ماه دیگر (سوم آذر ۹۳) تمدید شود.

در ادامه این مذاکرات ، تیم هسته‌‌ای کشورمان به سرپرستی “محمد جواد ظریف” رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بامداد روز سه‌شنبه به منظور دستیابی به توافق جامع هسته‌ای وارد وین شد.

دور قبلی این گفتگوها با برگزاری رایزنی سه جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ کننده ۱+۵ همچنین رایزنی ایران و گروه ۱+۵ در مسقط پیگیری شده بود .

و بالاخره امروز دوشنبه سوم آذر و در هفتمین روز ، دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در وین پس از آنکه طرفین به دلیل اختلافات موجود از قبیل میزان و ظرفیت غنی سازی و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران نتوانستند به توافق جامع دست یابند، قرار شد که توافقنامه ژنو که سال گذشته در همین روز به تایید وزرای خارجه ایران و شش کشور رسیده بود تا ۱۰ تیر ماه سال ۱۳۹۴ تمدید کنند .

گفتنی است توافق ژنو که در بندهای آن بسیاری از فعالیت های هسته ای کشورمان ضمن گام های اعتمادساز فراوان و حق دسترسی حتی فراتر از معاهده NPT ، تقلیل یافته بود در این مدت مورد اعتراض بسیاری از نخبگان علمی، دانشگاهی و سیاسی کشور قرار گرفت که در پاسخ به این نخبگان به زمان اندک شش ماهه این توافقنامه اشاره می شد اما با ادامه ی مذاکرات نه تنها وضع بهتر نشد و توافق جامعی که موجب عزت ملی شود بدست نیامد بلکه  توافقنامه ژنو که در تعابیر مختلف آن را همتای معاهده های ننگینی همچون سعدآباد و ترکمنچای و ... می خواندند تا 7 ماه دیگر تمدید شد!

حال این پرسش مطرح است که در این فرصت سوزی کدام طرف از ادامه ی اجرای توافق ژنو سود می برد؟ آیا هر آنچه در چنته ی منطق تیم دیپلماسی کشورمان بوده که تا کنون برای ارضای طرف غربی افاقه نکرده در ادامه و یا در 7 ماه آینده قرار است معجزه ای حاصل کند؟! و یا باز این مذاکرات با دستاویز تلخی از سوی غربی ها ، ما را به مشاهده ی ادامه ی تحریم ها و ادامه ی کاهش فعالیت هسته ای و ادامه ی تحقیرها حتی از سوی مسئولین رده دوم و سوم کشورهایی نظیر آمریکا خواهد نشاند ؟!

و اما آنچه که از درایت تیم دیپلماسی کشور انتظار می رود این است که تاریخ تعاملی و دوستی های استکبار جهانی را با کشورمان کمی ورق بزنند !

کامران جباری

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.