1397-11-27 18:03
621
0
61221
شبکه فرسوده برق روستایی؛

۱۰درصد برق درشبکه توزیع هدر می‌رود/ لزوم بهینه سازی خطوط در گلستان

فرسودگی خطوط شبکه انتقال برق در گلستان مخصوصاً مناطق روستایی مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده و این امر ضرورت توجه بیشتر مسئولان به بهینه سازی شبکه را نشان می دهد.

به گزارش گلستان ما به نقل از مهر، اعظم محبی: حدود ۴۰ درصد از مشترکان برق استان را روستاییان تشکیل می دهند و توجه و رسیدگی به خطوط برق رسانی این افراد باید از دغدغه های اصلی مسئولان این حوزه باشد.

در روزهای گرم تابستان که البته گرما شامل تابستان نمی شود و بخش هایی از فصول بهار و پاییز را هم در برمی گیرد، روستاییان استان به ویژه در مناطق شمال و شرق استان با مشکلات عدیده آب و برق دست و پنحه نرم می کنند.

قطعی های برق هم بخش کوچکی از مشکلات آن ها است، آن ها در زمان وصل شدن برق به دلیل فرسودگی شدید شبکه برق روستایی، قادر به استفاده از حتی پنکه هم نیستند.

معتمدان محلی این مناطق از مشکلات عدیده ای که گریبانگیر آن ها در فصول گرم است می گویند که خنک کردن نوزاد با باز نگهداشتن در یخچال یکی از این آن ها است.

بررسی به عمل آمده مؤید این است که رایزنی های متعددی با وزارت نیرو و توانیر به عمل آمده اما کمتر از نصف اعتبارات مصوب به استان تزریق شده است. این بدان معناست که روستاییان باید تابستان سال آینده را هم در همین شرایط به سر برند.

کیفیت برق در سنوات گذشته لحاظ نشده است

به گفته کارشناسان چون خطوط برق در سنوات گذشته توسط جهاد سازندگی کشیده شده و تنها هدف برق رسانی بود، بنابراین به کیفیت برق و این که مصرف مردم این گونه وابسته به برق شود، لحاظ نشده است.

یک منبع آگاه که خواست نام او منتشر نشود، در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: این شبکه ها با سایزهای خیلی کم و براساس حداقل های رفاه در روستا کشیده شده بود نه این که به کیفیت برق توجه شود.

وی با بیان این که این شبکه ها غالباً با سیم های سایزهای کم ۶، ۱۰ و ۱۶ میلی مترمربع احداث شده، توضیح داد: جمعیت روستاها براساس زاد و ولدها و مهاجرت بالا رفته و همچنین وابستگی مردم به برق هم بیشتر شده است.

این کارشناس انرژی تأکید کرد: استفاده از وسایل برقی سبب افزایش مصرف شده و چون این شبکه ها جوابگوی آن نیست، بنابراین برق اهالی این مناطق دچار نوسان و ضعف و فیوزسوزی می شود.

بودجه بهسازی خطوط

وی افزود: برای رفع این معضل از پنج سال پیش در کشور، بودجه ای به نام بند (ز)، (ه) و (دال) به وجود آمده است؛ مقرر شده که عوارضی از مصرف کننده غیرخانگی روستایی اخذ و آن را خرج بهسازی شبکه ها کنند.

بحران به قدری است که وقتی شخصی یخچالش را به کار می اندازد ممکن است پنکه اش کار نکنداین کارشناس انرژی گفت: سهمیه گلستان حدود ۱۰ میلیارد تومان بوده است و در سال گذشته تنها چهار میلیارد تومان به نیروی توزیع گلستان دادند و این سبب شد که ما نتوانیم بهسازی شبکه ها را به میزان مناسب انجام دهیم.

وی افزود: در روستاهای شهرستان های گنبدکاووس و آق قلا مانند داشلی برون، دوزالوم، چپرقویمه، پشه لر، کرند و غیره که از تعرفه سه گرمسیری برخوردار هستند، اشتیاق مردم به مصرف برق بالاتر است لذا تعداد وسایل برقی افزایش و مشکلات هم بیشتر می شود.

این منبع آگاه تصریح کرد: اما به دلیل این که شبکه آن ها چنین ظرفیتی ندارد مردم در مضیقه بوده و بحران به قدری است که وقتی شخصی یخچالش را به کار می اندازد ممکن است پنکه اش کار نکند.

سوختن وسایل برقی

وی متذکر شد: وقتی که ولتاژ به اندازه کافی نباشد میزان آسیب دیدگی و سوختن لوازم و تجهیزات برقی زیاد می شود.

وی بیان کرد: برطرف کردن این مشکلات اعتبار می خواهد و این اعتبارات به اندازه کافی برای روستاها تأمین نشده تا بهسازی شبکه ها ممکن شود.

این منبع آگاه ادامه داد: بودجه این کار توسط سازمان مدیریت به سمت نیازهای دیگری سوق داده شد تا کم کاری های سنوات طولانی در مناطق دیگر برطرف شود.

وی اظهار کرد: مشکلات مناطق روستایی گلستان به دلیل وابستگی آب به برق تشدید می شود. پمپ های آب وابسته به برق هستند بنابراین با قطعی برق آب هم قطع خواهد شد.

این کارشناس انرژی گفت: در حال حاضر در مناطق شمال آق قلا، شمال گنبدکاووس، جنوب و غرب کلاله مشکلات زیادی در زمینه آب دارند زیرا میزان ارتفاع چاه ها به شدت فرونشسته و وقتی برق قطع می شود عملاً امکان پمپاژ آب از عمق بیشتر وجود ندارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این که اعتبارات به اندازه کافی تزریق نمی شود، بودجه اختصاصی هم درست مصرف نمی شود، در برخی مناطق تنها تیر خریداری و نصب شده است یا ترانس خریداری شده و به دلیل نداشتن کابل و سیم در انبارها نگهداری می شود.

این کارشناس انرژی با بیان این که اکنون روی ۲۰ روستا دست گذاشته و هیچکدام کامل نشده است، اضافه کرد: می توان مشکلات را دست بندی و براساس اعتبار تصمیم درست گرفت.

پرت بالا در خطوط انتقال

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در شبکه توزیع و خطوط انتقال و خود نیروگاه پرت بالایی داریم و این امر تا مصرف کننده نهایی (end user) و ساختمان ها ادامه دارد.

اسدالله قره خانی افزود: قبلاً بالاترین پرت در شبکه توزیع بود ولی در چند ساله اخیر سرمایه گذاری های زیادی انجام گرفته و پرت شبکه توزیع از ۲۴ درصد به ۱۰ درصد رسیده است.

قره خانی گفت: پرت خطوط انتقال هم کاهش یافته و راندمان نیروگاه ها باقی مانده است؛ در قسمت لوازم مصرفی و ساختمانی و متریال هم مشکلاتی وجود دارد.

وی اضافه کرد: افت ولتاژ گاهی باعث می شود که برخی از لوازم برقی و تجهیزات بسوزد و خسارات سنگینی را برای خانواده ها ایجاد کند.

قره خانی اظهار کرد: قصوری در بهسازی خطوط گلستان وجود دارد و ما تا رسیدن به جایگاه مطلوب و رفع نواقص فاصله داریم، اقدامات زیادی انجام شده و موارد زیادی هم باقی مانده است.

وی افزود: در خصوص موارد باقیمانده تذکر می دهیم و مطالبه داریم تا این مشکل مرتفع و مردم در تابستان مشکل نداشته باشند.

بخش بهسازی شبکه ها به کندی پیش می رود

در خصوص اقدامات انجام شده توسط توزیع برق استان با مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان نیز گفتگو کردیم، علی اکبر نصیری با بیان این که یک شبکه فشار ضعیف و یک شبکه فشار متوسط (۲۰ کیلوولت) وجود دارد، بهخبرنگار مهر گفت: در شبکه های ۲۰ کیلوولت، یا سیم ها و مقره ها یا پایه ها فرسوده هستند.

جلوگیری از سرقت، کاهش اتلاف انرژی، پایداری شبکه فشار ضعیف و کاهش خاموشی ها و فرسودگی سیم ها از مهم ترین دلایل تبدیل سیم به کابل خودنگهدار استوی افزود: در بودجه های مقاوم سازی امسال پنج میلیارد تومان برای کل شبکه های شهری و روستایی در نظر گرفته شد که دو نیم میلیارد تومان در زمینه روستایی بوده اما پیشرفت کار به خاطر افزایش قیمت ها کند است.

نصیری با بیان این که امسال بیشتر به مسائل اساسی و تأمین برق مردم پرداختیم، ادامه داد: بخش بهسازی شبکه ها به کندی پیش رفت اما در ماه های اخیر بودجه ای برای این کار در نظر گرفته شده است.

پروژه سیم به کابل

وی از پروژه «سیم به کابل» در بخش شبکه فشار ضعیف خبر داد و گفت: در حدود هفت هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف داریم که پنج هزار کیلومتر آن به صورت هوایی است و همه این ها به وسیله سیم های مسی کشیده شده و باید به کابل خودنگهدار تبدیل شود.

نصیری توضیح داد: جلوگیری از سرقت، کاهش اتلاف انرژی، پایداری شبکه فشار ضعیف و کاهش خاموشی ها و فرسودگی سیم ها از مهم ترین دلایل تبدیل سیم به کابل خودنگهدار است.

وی بیان کرد: طی پنج سال برنامه ریزی کردیم که در نقاط مختلف استان سالی هزار کیلومتر به کابل خودنگهدار تبدیل شود تا این سیم ها تغییر کنند.

نصیری با بیان این که در ابتدا سرعت ما کند بود، گفت: سایت آموزشی ایجاده کرده و آموزش های لازم را به پیمانکاران دادیم و بسترسازی در سال ۹۷ به وجود آمده امیدواریم در سال ۹۸ سرعت آن بیشتر شود.

وی اظهار کرد: از هزار کیلومتر سال اول، ۱۵ کیلومتر آن انجام شده و حدود چهار و نیم میلیارد تومان هزینه داشته است.

۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه سیم به کابل لازم است

نصیری تأکید کرد: پروژه سیم به کابل ۹۰ میلیارد تومان هزینه لازم دارد که امیدواریم در پنج سال آن را به اتمام برسانیم.

وی با بیان این که نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان برای بهینه سازی تدوین کردیم که بخشی از آن شهری و بخشی روستایی در دوحوزه فشار ضعیف و متوسط است، افزود: بهینه سازی عملی گسترده است و به دلیل فرسودگی شبکه، ضعف ولتاژ به دلیل کم بودن مقطع سیم ها و طول زیاد سیم ها و فرسودگی پایه های انجام می شود.

امیدواریم با برنامه ریزی بهتر و استفاده صحیح از اعتبارات موجود بهینه سازی خطوط شبکه مخصوصاً در روستاهای استان تسریع و مشکلات برق این مناطق رفع شود.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.