1397-08-28 14:58
390
0
58870
گزارشی از وجود چاه‌های غیرمجاز آب در گلستان؛

چاه‌های آب غیرمجاز در حال بلعیدن گلستان است/ وجود بیش از 16 هزار چاه آب غیرمجاز در گلستان

متاسفانه وجود چاه‌های آب غیرمجاز در سطح استان گلستان به وفور به چشم می‌خورد و اراضی این استان همانند آبکشی است که سراسر آن را چاه‌های آب غیرمجاز پِر کرده است آمارها نشان می‌دهد که قریب به 16 هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در سطح استان توسط اداره آب و فاضلاب استان گلستان شناسایی شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، آمارها نشان می‌دهد که جمعیت استان گلستان نسبت به 40 سال گذشته تقریبا دو برابر افزایش یافته است اما تعداد چاه‌های آب در این مدت 12 برابر و میزان بهره‎برداری از آن 19 برابر شده است.

متاسفانه استان گلستان استان پرآبی نیست و با شرایط نامناسب آبی مواجه هستیم و گفته شده که تعدادی از رودخانه‌های دائمی استان گلستان به رودخانه‌های فصلی تبدیل شدند و صاحب‌نظران بر این باور هستند که متاسفانه مشکل تامین آب در گلستان تنها به آب شرب ختم نمی‌شود بلکه طبق گفته کارشناسان در تامین آب و صنایع کشاورزی نیز دچار چالش اساسی هستیم.

بحران آب تحت تاثیر عامل نیروی انسانی ایجاد شده و حل آن نیز نیازمند حمایت و پشتوانه مردمی، عزم ملی و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی است.

در زمینه تامین آب مورد نیاز استان گلستان گفت و گویی صمیمی با حسین دهقان معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان و محمد قلیچلی کارشناس آب استان گلستان صورت گرفت که در ادامه با هم می‌خوانیم.

*حجم آب زیرزمینی گلستان حدود یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب آب است

کارشناس امور آب در استان گلستان گفت: حجم آب زیرزمینی استان گلستان که تقریبا حدود یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب آب است که در طول سال وارد سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود قریب به 13 درصد آن را چاه‌های غیرمجاز می‌گیرند و سازمان آب توانسته است این 13 درصد چاه غیرمجاز را در سطح استان گلستان شناسایی کند که یقینا چاه‌های آب دیگری نیز وجود دارند که شرکت آب و فاضلاب هنوز نتوانسته است آنها را شناسایی کند که حجم آب مصرفی را را دارند مصرف می‌کنند.

قلیچلی اظهار کرد: به نظر بنده قریب به 4 میلیارد متر مکعب کسری آب مصرفی در سطح استان گلستان وجود دارد و قریب به 36 هزار حلقه چاه آب در این استان وجود دارد که تقریبا 16 هزار و 370 حلقه چاه غیرمجاز در این استان وجود دارد که در مجموع 13 درصد از حجم آب استان را استحصال می‌کنند.

وی از وجود تعداد زیاد چاه‌های آب غیرمجاز استان گلستان ابراز ناامیدی کرد و افزود: متاسفانه گلستان شبیه به آبکشی است که چاه‌های آب در سراسرش وجود دارد و واقعا جای تاسف دارد که این استان با کمبود شدید آب دست و پنجه نرم می‌کند و متاسفانه کماکان چاه‌های آب غیرمجاز در استان وجود دارند و خیلی برخورد قاطعانه‌ای با این موارد دیده نمی‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: طبق مطالعاتی که از دهه‌های گذشته در استان گلستان و به تبع آن در کشور انجام شد و بر مبنا ظرفیت منابع آب براساس بارش‌های نرمال شناسایی شدند و بر همین اساس نسبت به برنامه‌ریزی در خصوص توسعه و بهره‌برداری از این منابع صورت گرفت.

دهقان افزود: آن چیزی که در مورد ظرفیت منابع آب در استان گلستان حداقل در یک و نیم دهه گذشته در مورد آن صحبت می‌شد حجم کل منابع آبی در این استان قریب به 2.5 میلیارد مترمکعب تقریبا نسبت 50 در 50 آب زیرمینی و آب سطحی بود و به دلیل تغییرات اقلیمی که در سطح استان و کشور شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: حجم بارش نزولات جوی و بارش موثر یا بارش مفید دو مقوله مهم در راستای تامین آب محسوب می‌شوند متاسفانه در دهه اخیر به دلیل افزایش دمای هوا در استان گلستان و به تبع آن در کشور شاهد از دست دادن بخشی از آب‌های مفید بودیم که این امر یک پدیده ذاتی و طبیعی است ولی افزایش دما ماحصل فعالیت‌های بشری است و باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان ابراز کرد: آنچه که در ماده 35 برنامه ششم توسعه وجود دارد باید با انجام یکسری اقدامات و تمهیدات در پایان برنامه توسعه پنجم قریب به 11 میلیارد متر مکعب از کسری حجم مخزن در کشور جبران شود.

دهقان در راستای مطالعات جامع آب شرب و صنعت استان گلستان اذعان کرد: مطالعات جامع آب شرب و صنعت استان گلستان در دو مرحله صورت گرفت که یک بار آن در سال 1389 که مطالعات مصوب شد با توجه به تغییر مصرف آب در بخش شرب در سطح کشور و استان گلستان این مطالعات بازنگری شد و تقریبا مصوبات لازم را از آب و فاضلاب کشور گرفتیم.

*16 هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان گلستان وجود دارد

وی خاطرنشان کرد: اکنون مشخص شده است که در قالب طرح جامع آب شرب استان که تا افق 1425 را تدوین کردیم اولا کمبود آب شرب استان گلستان به تفکیک هر شهر چه میزان است و چقدر از منابع موجود را می‌توانیم استفاده کنیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان در زمینه نیاز آبی در بخش‌های متعدد استان گلستان گفت: در حال حاضر برخی از اراضی کشاورزی استان گلستان به صورت دیم نیز کشت می‌شود در مجموع تمام اراضی کشاورزی حدود 650 هزار هکتار است احصا کردیم و عددی قریب به 6 میلیارد متر مکعب نیاز آبی در تمام بخش‌های استان گلستان است و این درصورتی که که تمامی اراضی کشاورزی استان را تبدیل به اراضی آبی کنیم.

دهقان با بیان اینکه 16 هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان گلستان وجود دارد، ابراز کرد: در استان گلستان قریب به 16 هزار حلقه چاه آب غیرمجاز وجود دارد که تاکنون شناسایی شده است و از این تعداد قریب به 3 هزار حلقه چاه آب را تاکنون در قالب قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه تعیین تکلیف کردیم.

وی تصریح کرد: تاکنون قریب به 2 هزار و 500 حلقه چاه آب غیرمجاز را مسدود کردیم و چیزی قریب به 10 هزار و 500 حلقه چاه آب دیگر باقی مانده است که باید در قالب قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه ارزیابی شوند که ضرورت دارد در این راستا خود مردم مراجعه کنند تا تصمیمی برای چاه‌های آب گرفته شود.

===============

گزارش از سمیرا رجبی

===============

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.