1397-08-18 17:01
621
0
58502
داستانی تلخ از زندگی یک طلبه ؛

طلبه ای که به خاطر اشتباه یک سگ در گرگان زندانی است

دادگاه با وجود عدم دخالت مستقیم ابراهیم در وقوع حادثه اما به سبب اهمال در نگهداری حیوان تحت اختیار، او را تا میزان 50 درصد مقصر شناخته و مکلف به پرداخت نیمی از دیه کامل یک مرد مسلمان می‌کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از مردم نیوز :  «ابراهیم- ن» جوان 33 ساله‌ای است که با وجود مشغله‌های تحصیلی و مشکلات ناشی از تاهل به دلیل تعهد به خانواده در روزهایی که برادر کوچک‌تر، به دانشگاه می‌رود، وظیفه مراقبت از چند راس گوسفند پدر کشاورزش را برعهده دارد.

اسفند سال 94 در شرایطی که اهالی روستا در تدارک نوروز بودند با یک اتفاق ساده و غیرقابل پیش‌بینی عید چند خانواده و از جمله خانواده سید ابراهیم عزا شد. اتفاق هر اندازه غیر قابل پیش‌بینی بود اما به استناد مواد و مفاد قانونی قابلیت پیشگیری داشت.

 امری که بابت بی‌اعتنایی به آن از جانب مددجوی این پرونده، آقا ابراهیم را که طلبه‌ای بیش نبود و به قول خودش حساب بانکی‌اش از ابتدای افتتاح، پس‌اندازی بالاتر از 4 میلیون تومان به خود ندیده بود را در تقلا برای تهیه یک دیه 154 میلیون تومانی انداخت.

در شرح پرونده‌ای که از سوی ستاد دیه کشور و با استعلام از نظر هیات سه نفره کارشناسان رسمی دادگستری تهیه شده است می‌خوانیم: «بعد از بیماری پدر این مددجو که تا سال‌ها پیش به کار کشاورزی اهتمام داشت امرار معاش خانواده 4 نفره آن‌ها با تهیه محصولات لبنی و خرید و فروش چند راس گوسفند تحت اختیار آن‌ها سپری می‌شد.

سید ابراهیم به عنوان پسر ارشد این خانه با وجود این که خودش عائله‌مند و صاحب اولاد بود اما برای دستگیری از پدر هر از گاهی با چرای 15 راس گوسفند او به نوعی کمک حال خانواده بود. اما در یکی از روهایی که او برای چرای گوسفندان آمده بود در حین خارج کردن آن‌ها از ورودی روستا با پارس‌های سگ گله که ابتدا آن را امری طبیعی قلمداد می‌کند متوجه ورود یک موتورسوار غریبه به دهات‌شان می‌شود».

در گزارش آمده است ابراهیم با وجود این که سگ با فاصله‌ای کمی نسبت به راکب به دنبال  موتور سیکلت در حرکت بوده به او سلامی داده و علیکی هم شنیده است اما پیگیری سگ گله در تعقیب موتورسوار و در نهایت سرعت گرفتن او که با نشان دادن واکنش تندی از جانب سگ همراه می‌شود ابراهیم در مسافتی دوری از محل توقف خود متوجه فرود موتور سوار شده و بلافاصله خودش را به بالای سر او می‌رساند.

صحنه‌ای که او مشاهده می‌کند آن طور که خودش اظهار داشته باورکردنی نبود؛ موتور نقش بر زمین بود و راکب او که در بی‌تعادلی از ناحیه سر به تیرک چوبی برق خورده بود بدون هشیاری غرق در خون افتاده بود.

با وجود تلاش‌های بسیار در رساندن به موقع او به نزدیک‌ترین مرکز درمانی و پیگیری‌های چند ساعته تیم پزشکی اما ضربه وارد به گیجگاه موتورسوار به نحوی بود که او لحظاتی بعد از شروع جراحی جان خود را از دست داد و جمعیت زیادی را در آستانه سال نو داغدار کرد.

در ادامه بعد از طرح شکایت و انقضای مهلت قانونی در پرداخت دیه منجر به فوت (غیرعمد) به دلیل معلولیت مادرزادی ابراهیم که از انجام کارهای سخت ناتوان است او هرچه تلاش کرد از عهده بدهی سنگین خود در حق اولیاءدم برآید اما این کوشش‌ها نتیجه‌ای نداشت.

دادگاه با وجود عدم دخالت مستقیم ابراهیم در وقوع حادثه اما به سبب اهمال در نگهداری حیوان تحت اختیار، او را تا میزان 50 درصد مقصر شناخته و مکلف به پرداخت نیمی از دیه کامل یک مرد مسلمان می‌کند.

گذشت 14 میلیون تومانی شکات و کمک 70 میلیون ستاد دیه هم نتوانست کمک حال او باشد و این فرد که تا پیش از حبس به کار تدریس و تحصیل اشتغال داشت با الباقی دیه 70 میلیون تومانی از آبان سال گذشته (1396) راهی یکی از زندان‌های استان گلستان می‌شود.

جالب است در فرآیند بررسی این پرونده آمده است راکب موتور نیز به دلیل عدم توانایی کافی در کنترل وسیله نقلیه موتوری و تخطی از سرعت مطمئنه در جاده‌های خاکی به دنبال نقض مواد 180 و 129 آیین‌نامه راهور ناجا به میزان 50 درصد مقصر اعلام می‌شود.

نیکوکارانی که تمایل دارند یاری‌گر این مددجوی نیازمند باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌قرار 74/74 بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، 7777 بانک تجارت شعبه مرکزی، 8888 بانک صادرات شعبه مرکزی یا 55555 بانک ملی واریز نموده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش‌ پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره 88916011 دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن تماس 15 ــ 88916012 پاسخگوی سؤالات شما در این زمینه خواهد بود.

 انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.