1397-08-07 20:27
485
0
58297
یک استاد حقوق مطرح کرد:

انتشار تصاویر فرزندان در فضای مجازی، زیر پا گذاشتن حریم شخصی آنهاست

یک استاد حقوق دانشگاه پیام نور گرگان گفت: والدین با انتشار عکس فرزندان خود در فضای مجازی در واقع حریم شخصی وی را نابود می کنند، در حالی که حق تصمیم گیری در این مورد با والدین نیست.

به گزارش گلستان ما، دکتر «علی شاهینی» در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: رعایت حقوق و کرامت کودک توسط والدین در فضای مجازی ضروری است و عدم رعایت آن به نوعی ورود به حریم خصوصی کودکانی است که به دلیل صغرسن خود قادر به تصمیم گیری و اعمال حق خود نیستند؛ البته این حق کودک قابل واگذاری با دیگران حتی والدین نیست و گاهی ممکن است عدم رعایت حقوق کودک در این خصوص جرم و تخلف محسوب شده و قابل پیگیری نیز باشد.

وی افزود: فضای مجازی با انتشار تصاویر کودکان صفحه های پر مخاطبی را برای فروش محصولات مهیا کرده است، به طوری که برخی والدین حتی قبل از به دنیا آمدن فرزندشان با تصاویر سونوگرافی لحظه به لحظه دیگران را از چگونگی رشد و حتی روز و ساعت به دنیا آمدن کودک مطلع می کنند تا همگان برای به دنیا آمدن کودک لحظه شماری کنند. استفاده ابزاری از کودک از همان لحظه به دنیا آمدن شروع و تا 5 و 6 سالگی ادامه دارد.

شاهینی بیان کرد: بنگاههای اقتصادی و مراکز تولیدی با همراهی و مشارکت والدین برای فروش محصولات از تصاویر کودک استفاده ابزاری می کنند. والدین با قرار دادن شیرین زبانی ها در فضای مجازی و گاهی با پوشش یک دست با کودک و انتشار آن در دنیای مجازی، کسب درآمد می کنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در واقع والدین فرزندانشان را ابزاری برای کسب درآمد و تبلیغ محصولات شرکت ها قرار می دهند که این رفتار والدین با برخی از قوانین در حقوق کودک و کنوانسیون های حمایت از حقوق کودک و قانون جرايم رایانه ای منافات دارد و گاهی جرم محسوب شده و قابلیت پیگیری حقوقی و کیفری دارد.

وی با اشاره به عضویت ایران در پیمان نامه حقوق کودک، گفت: بر اساس این پیمان نامه، کودک حق برخورداری از حریم خصوصی و کرامت انسانی را داشته و سوء استفاده از تصویرش توسط والدین چه با هدف درآمدزایی باشد یا خیر، بدون اجازه کودک، نقض حریم خصوصی او و سبب وارد شدن خدشه به کرامتش می شود.

شاهینی با یادآوری اینکه والدین حق دخالت در امور مالی فرزندان خود را نیز ندارند، تصریح کرد: برای نمونه در صورتی که ولی کودک معامله ای انجام دهد و پس از بزرگ شدن او بفهمد این معامله به زیانش بوده، قابل رسیدگی است و می تواند طلب خسارت کند.

کودک آزاری تعقیب قضایی دارد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در ایران درخصوص صیانت از حقوق کودک در فضای مجازی مقررات معینی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با این حال حمایت از کودک مبنای فقهی و مدنی دارد و همچنین در صورتی که جرایم رایانه ای رخ دهد که طی آن ها از افراد کمتر از 18 سال سوء استفاده شود، می توان به صورت موردی در دادگاه رسیدگی کرد.

شاهینی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر قانون حمایت از کودکان و نوجوانان خانواده ها را به نگهداری کودکان ملزم و از هرگونه آزار جسمی یا روحی منع می کند و بهره کشی از کودک زیرپا گذاشتن این قانون بوده و قابل تعقیب کیفری است.

وی با اشاره به اینکه انتشار تصاویر کودک و ورود به حریم خصوصی وی می تواند جرم تلقی شود، افزود: دادستان به عنوان مدعی العموم می تواند به این قضیه ورود کرده و از ولی قهری کودک شکایت کند.

فرهنگ سازی و آموزش، بهترین راهکار

این استاد حقوق با بیان اینکه هر کس حق آزادی بیان داشته و می تواند اطلاعات خود و نه فرد دیگری را منتشر کند، تصریح کرد: در این خصوص می توان به ماده 19 میثاق نامه بین الملی حقوق مدنی و سیاسی و ماده 17 کنوانسیون حقوق کودک در سطح بین المللی برای دفاع از حقوق کودک استناد کرد.

شاهینی با بیان اینکه در دیگر کشورهای دنیا به حقوق کودک توجه شده و این مسائل قابل رسیدگی است، گفت: بهترین راهکار فرهنگ سازی و آموزش است و از آن جایی که بسیای از خانواده ها از این موضوع اطلاعی ندارند، بهتر است به وسیله شبکه های اجتماعی این فرهنگ سازی انجام شود.

وی تأکید کرد: بسیاری از پدر و مادرها فکر می کنند وقتی صاحب فرزند شدند مالک او نیز هستند در حالی که نمی توانند به جای فرزند خود تصمیم بگیرند. بنابراین به نظر می رسد رسیدگی به این موضوع از یک سو نیازمند تدوین قوانین و چارچوب های معینی از سوی قانون گذاران و از سوی دیگر توجه بیشتر دستگاه های نظارتی است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.