1397-08-03 16:59
540
0
58182
مدیرکل محیط زیست گلستان:

کانسار خزر جزو واحدهای پاک در گلستان نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با تاکید بر این‌که پرتوزایی و آلایندگی کارخانه ید در گلستان باید از هم تفکیک شود، گفت: «کانسار خزر» جزو واحدهای پاک و غیرآلاینده نیست.

به گزارش گلستان ما، امیر عبدوس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به نقل از کارشناسان پسماندداری که ماه گذشته مجدد از کانسار خزر بازدید داشته اند در پساب این کارخانه عناصر پرتوزا مشاهده نشده است.

وی با یادآوری این‌که اندازه گیری عناصر پرتوزا در پساب این کارخانه توسط سازمان انرژی اتمی انجام شده است، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در این موضوع (پرتوزایی) مسئولیت اندازه گیری، تخصص این کار و همچنین ابزار و امکانات را نداردو قانونگذار مسئولیت آن را بر عهده سازمان انرژی اتمی نهاده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: ما به لحاظ نگرانی خود، از سازمان انرژی اتمی برای بررسی دعوت کردیم و تاکنون هیچ گزارشی از انرژی اتمی دریافت نکرده ایم که در پساب کانسار خزر، عناصر پرتوزا وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: برعکس در مکاتبات انجام شده سازمان انرژی اتمی اعلام کرده در پساب عناصر پرتوزا مشاهده نشده اما این که کارشناسی اعلام می‌کند احتمال نفوذ رسوبات به پساب وجود دارد، در حد احتمال است و تاکنون اثبات نشده است.

عبدوس تصریح کرد: همین احتمالات بود که اصرار کردیم که از انرژی اتمی پاسخ دریافت کنیم و در یکسال گذشته مکاتبات مداوم انجام و حضور کارشناسان سازمان انرژی اتمی پررنگ پررنگ تر شده و ما شاهد پاسخ های بیشتری از سوی سازمان انرژی اتمی بودیم.

وی بیان کرد: به دلیل همین اصرار ما (سازمان حفاظت محیط زیست) بود که ارتباط این واحد صنعتی و سازمان انرژی اتمی بیشتر شد و پس از ۱۰ سال از فعالیت این واحد تولیدی، برای نخستین بار قرارداد پسمانداری منعقد شد.

عبدوس متذکر شد: انعقاد قرارداد پسماندداری یک گام بزرگ و رو به جلو است تا امنیت خاطر و آرامش را برای مردم استان گلستان فراهم کنیم.

شرایط تحت کنترل است

وی همچنین گفت: ما نمی توانیم تضمین دهیم کانسار خزر هیچگاه مشکل پرتوزایی نخواهد داشت همانگونه که نمی توانیم تضمین دهیم کارخانه سیمان آلودگی هوا نخواهد داشت چراکه هر لحظه این احتمال وجود دارد به دلیل قطع برق، اشتباه اپراتوری و یا نقص فنی از کار بیفتد و آلودگی هوا باعث خسارت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با این توضیح که هیچ کس نمی تواند در مورد آینده تضمین دهد، بیان کرد: اما شرایط فعلی کانسار خزر تحت کنترل است و در خصوص عناصر پرتوزا تحت نظارت سازمان انرژی اتمی است و در خصوص سایر پارامترها هم ما نظارت می‌کنیم.

وی افزود: هم اکنون از نظر ما کارخانه ید گلستان جزو واحدهای پاک و غیرآلاینده نیست و آلایندگی دارد که تمام سختگیری ها را در این خصوص داشته و خواهیم داشت.

وی یادآور شد: آلایندگی ها در حوزه محیط زیست تعریف می‌شود و پرتوزایی در حوزه وظایف سازمان انرژی اتمی است؛ برابر قوانین با آلایندگی های کانسار خزر برخوردهای لازم را داشته و خواهیم داشت.

به گفته عبدوس مهلت کانسار خزر برای رفع آلایندگی ها به پایان رسیده و ما از این پس برابر قانون به وظایف خود عمل می کنیم.

وی با تاکید بر این که آلایندگی و پرتوزایی دو مسئله جداست و باید آن ها را از هم تفکیک کرد، ادامه داد: محیط زیست بر اساس وظایف خود به موضوع آلایندگی ورود کرده و کانسار خزر در فهرست واحدهای آلاینده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: واحدهای آلاینده موظف هستند برابر تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده یک درصد از فروش خود را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

عبدوس خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس ماده ۴۳ معادن، این کارخانه باید یک درصد از فروش را به عنوان جریمه خسارت به آثار، ابنیه، خاک و منابع زیستی پرداخت کند؛ یعنی با قرار گرفتن کانسار خزر در فهرست واحدهای آلاینده این کارخانه در مجموع باید دو درصد فروش را پرداخت کند اما منابع مصرف این دو باهم متفاوت است و هیچ کدام به سازمان محیط زیست نمی‌رسد.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.