1397-08-03 11:58
395
2
58172
فرماندار بندرترکمن مطرح کرد؛

زندگی مردم بندرگز، بندرترکمن و گمیشان تحت تأثیر بوی تعفن خلیج گرگان/ همایش‎های تخصصی، پاسخگوی مشکلات خلیج گرگان باشد

فرماندار بندرترکمن با بیان اینکه کانال خزینی مسدود و خلیج گرگان راکد شده و جریان آب دریا وارد این حوزه نمی‎شود، گفت: استمرار این وضعیت در خلیج گرگان باعث مانداب آب دریا در این منطقه، ایجاد تعفن و کوچاندن ساکنان سه شهرستان بندرگز، گمیشان و بندرترکمن می‎شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، الیاس هیوه‎چی پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی «خلیج گرگان؛ تهدیدها و فرصت‎ها» که در اداره فرهنگ و ارشاد بندرترکمن برگزار شد اظهار کرد: در این همایش بحران خلیج گرگان را به‎عنوان یکی از معضلات مهم منطقه مورد بررسی قرار دادیم تا متخصصین این حوزه راهکار و روشی را برای خروج از وضعیت خلیج گرگان ارائه کنند.

وی با بیان اینکه با انقلاب اسلامی استقلال و خودکفایی را برای ما معنا کردند، یادآور شد: در یک تعریف میزان و نسبت تأثیرگذاری سایر کشورها و اثرپذیری ما از آنها است که استقلال ما را تعیین می‎کند.

فرماندار بندرترکمن با طرح این پرسش که آیا احداث سد وشمگیر و ... دلیل قطعی دریاهای ما است، پاسخ داد: بعد از سد وشمگیرکشاورزان طومارهایی تهیه کردند و گفتند زمین‎های ما نابود شده و فرزندان ما خارج از استان و کشور مشغول به کار شدند.

هیوه‎چی متذکر شد: وقتی وارد حوزه گلستان می‎شویم، می‎بینیم کانال خزینی مسدود و خلیج گرگان راکد شده، جریان آب دریا وارد این حوزه نمی‎شود و پس‎روی آب دریا قریب به 30 سال به این وضعیت دامن زده و استمرار این وضعیت موجب تعفن مانداب می‎شود.

وی تأکید کرد: تعفن مانداب در سه شهرستان بندرترکمن، بندرگز و گمیشان، مردم این سه شهرستان را متضرر می‎کند و موجب می‎شود جزیره آشوراده‎ای که 20 سال به‎عنوان دغدغه توسعه استان ما مطرح است هیچ نتیجه‎ای را به همراه نداشته باشد.

فرماندار بندرترکمن با بیان اینکه باید در حوزه تخصصی بازنگری صورت بگیرد، ابراز کرد: مردم این حوزه از اتفاقات افتاده متضرر شدند، باید بررسی کرد آیا این نتیجه نظرات و تخصص‎های ما است یا نتیجه بی‎توجهی‎ها؛ همایش‎های مشابه باید پاسخگوی این سوالات باشد، مردم به‎واسطه ضررهایی که دیدند بارها از ما سوال می‎کنند.

هیوه‎چی ابراز کرد: متأسفانه ظرفیت‎ها و توانمندی‎هایی که در این منطقه وجود داشته امروز به رویا تبدیل شده و این حوزه راکد مانده و مشکلات و معضلات آن بیشتر شده است.

وی تأکید کرد: در نشست‎های تخصصی باید راهکاری درست، اصولی و تخصصی که برای مردم ملموس باشد ارائه شود که به مرحله اجرا برسد و نتیجه مثبت به همراه دشاته باشد.

فرماندار بندرترکمن خاطرنشان کرد: ما لایروبی کانال خزینی و خلیج گرگان را به فال نیک می‎گیریم اما فکر می‎کنم متخصصان ما با دلسوزی تمام از آنچه به‎عنوان دانش است استفاده درست و تخصصی کنند تا بتوانیم از این بن‎بست خارج شویم، هنوز مردم منتظر خروج ما از این بن‎بست هستند و می‎خواهند راهکار خروج از این بن‎بست را بدانند.

هیوه‎چی با بیان اینکه یکی از اساتید اقتصاد راه نجات ایران را در سه مولفه کینه‎زدایی از سیاست، سیاست‎زدایی از اقتصاد و سخنرانی‎زدایی از سیاست‎گذاری عنوان کردند، گفت: اگر ما بتوانیم این زدایی‎ها را انجام دهیم شاید توانسته باشیم به مردم خدمت کنیم، متأسفانه در تمام این مدت این مسائل ما را به دور خود چرخانده و نتوانستیم اقدام موثر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه استمرار این وضعیت در خلیج گرگان باعث مانداب آب دریا در این منطقه، ایجاد تعفن و کوچاندن ساکنان سه شهرستان بندرگز، گمیشان و بندرترکمن می‎شود، تصریح کرد: ضروری است مسؤولان مربوطه و دانشمندان و متخصصان این حوزه برنامه درست برای توسعه این منطقه ارائه کنند تا عملیاتی و اجرایی شود و مردم از این وضعیت نجات یابند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.